Tafsir Surah Qasas Ayat 36 – 38 (Firaun engkar)

Ayat 36: Nabi Musa telah menjalankan dakwah kepada Firaun dan pembesar istana.

فَلَمّا جاءَهُم مّوسىٰ بِئايٰتِنا بَيِّنٰتٍ قالوا ما هٰذا إِلّا سِحرٌ مُّفتَرًى وَما سَمِعنا بِهٰذا في ءآبائِنَا الأَوَّلينَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

But when Moses came to them with Our signs as clear evidences, they said, “This is not except invented magic, and we have not heard of this [religion] among our forefathers.”

(MELAYU)

Maka tatkala Musa datang kepada mereka dengan (membawa) mukjizat-mukjizat Kami yang nyata, mereka berkata: “Ini tidak lain hanyalah sihir yang dibuat-buat dan kami belum pernah mendengar (seruan yang seperti) ini pada nenek moyang kami dahulu”.

 

فَلَمّا جاءَهُم مّوسىٰ بِئايٰتِنا بَيِّنٰتٍ

Maka tatkala Musa datang kepada mereka dengan (membawa) mukjizat-mukjizat Kami yang nyata,

Nabi Musa telah datang kepada mereka dengan membawa dalil dan bukti-bukti yang jelas nyata tetapi mereka tetap menolaknya. Musa memperlihatkan kepadanya mukjizat-mukjizat yang nyata yang telah dianugerahkan oleh Allah kepada keduanya untuk membuktikan kebenaran dari berita yang disampaikan oleh keduanya dari Allah yang memerintahkan agar mengesakan-Nya dan mengikuti perintah-perintah-Nya.

Setelah Fir’aun dan pembesar-pembesar kaumnya menyaksikan, melihat dengan mata kepala sendiri, sehingga merasa yakin dalam hatinya bahawa hal tersebut datang dari sisi Allah, maka mereka dengan kekafiran dan kezalimannya berbalik mengingkari dan mendustakannya. Demikian itu kerana sikap angkuh mereka yang tidak mahu mengikuti perkara hak.

 

قالوا ما هٰذا إِلّا سِحرٌ مُّفتَرًى

mereka berkata: “Ini tidak lain hanyalah sihir yang dibuat-buat 

Mereka mengatakan yang mukjizat yang ditunjukkan oleh Nabi Musa itu adalah hanya sihir yang direka-reka. Mereka kata baginda ahli sihir.

 

وَما سَمِعنا بِهٰذا في ءآبائِنَا الأَوَّلينَ

dan kami belum pernah mendengar (seruan yang seperti) ini pada nenek moyang kami dahulu”.

Dan mereka menolak dakwah yang dibawa oleh Nabi Musa dan Nabi Harun itu dengan hanya mengatakan mereka tidak pernah dengar pun perkara itu disebut-sebut oleh golongan-golongan yang terdahulu. Mereka nak kata Nabi Musa reka sahaja benda itu. Kerana kalau ianya memang ada, tentu orang dahulu dah cakap dah benda itu.


 

Ayat 37: Apakah jawapan balas Nabi Musa?

وَقالَ موسىٰ رَبّي أَعلَمُ بِمَن جاءَ بِالهُدىٰ مِن عِندِهِ وَمَن تَكونُ لَهُ عٰقِبَةُ الدّارِ ۖ إِنَّهُ لا يُفلِحُ الظّٰلِمونَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And Moses said, “My Lord is more knowing [than we or you] of who has come with guidance from Him and to whom will be succession in the home.¹ Indeed, wrongdoers do not succeed.”

  • i.e., in this world or in the Hereafter.

(MELAYU)

Musa menjawab: “Tuhanku lebih mengetahui orang yang membawa petunjuk dari sisi-Nya dan siapa yang akan mendapat kesudahan (yang baik) di negeri akhirat. Sesungguhnya tidaklah akan mendapat kemenangan orang-orang yang zalim”.

 

وَقالَ موسىٰ رَبّي أَعلَمُ بِمَن جاءَ بِالهُدىٰ مِن عِندِهِ

Musa menjawab: “Tuhanku lebih mengetahui orang yang membawa petunjuk dari sisi-Nya

Baginda balas dengan memberitahu yang Allah tahu siapakah yang bawa kebenaran dariNya. Maknanya baginda nak kata bukan baginda reka, tapi memang benar dari Allah. Dan kelak nanti di akhirat Allah akan beri keputusan terhadap apa yang mereka telah lakukan dan keputusan yang telah dilakukan.

 

وَمَن تَكونُ لَهُ عٰقِبَةُ الدّارِ

dan siapa yang akan mendapat kesudahan (yang baik) di negeri akhirat. 

Setelah Allah buat keputusan itu, ada yang masuk syurga dan Allah juga tahu siapa yang akhirnya nanti akan mendapat tempat tinggal yang baik di akhirat kelak. Kepada mereka yang beriman dan sanggup terima akidah tauhid, maka mereka akan dimasukkan ke dalam syurga. Allah tahu apa yang manusia lakukan sepanjang hidupnya dan Allah tidak buat silap di dalam menentukan tempat akhir seseorang itu.

 

إِنَّهُ لا يُفلِحُ الظّٰلِمونَ

Sesungguhnya tidaklah akan mendapat kemenangan orang-orang yang zalim”.

Dan Nabi Musa mengingatkan mereka bahawa orang-orang yang zalim tidak akan menang sampai bila-bila. Zalim yang dimaksudkan adalah zalim syirik. Iaitu mempersekutukan Allah dengan selainNya.


 

Ayat 38: Firaun melawan balik.

وَقالَ فِرعَونُ يٰأيُّهَا المَلَأُ ما عَلِمتُ لَكُم مِّن إِلٰهٍ غَيري فَأَوقِد لي يٰهٰمٰنُ عَلَى الطّينِ فَاجعَل لّي صَرحًا لَّعَلّي أَطَّلِعُ إِلىٰ إِلٰهِ موسىٰ وَإِنّي لَأَظُنُّهُ مِنَ الكٰذِبينَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And Pharaoh said, “O eminent ones, I have not known you to have a god other than me. Then ignite for me, O Hāmān, [a fire] upon the clay¹ and make for me a tower that I may look at the God of Moses. And indeed, I do think he is among the liars.”

  • From which bricks are made.

(MELAYU)

Dan berkata Fir’aun: “Hai pembesar kaumku, aku tidak mengetahui tuhan bagimu selain aku. Maka bakarlah hai Haman untukku tanah liat kemudian buatkanlah untukku bangunan yang tinggi supaya aku dapat naik melihat Tuhan Musa, dan sesungguhnya aku benar-benar yakin bahawa dia termasuk orang-orang pendusta”.

 

وَقالَ فِرعَونُ يٰأيُّهَا المَلَأُ ما عَلِمتُ لَكُم مِّن إِلٰهٍ غَيري

Dan berkata Fir’aun: “Hai pembesar kaumku, aku tidak mengetahui tuhan bagimu selain aku.

Firaun mengingatkan para pembesarnya yang tidak ada ilah selain dia. Kerana sebelum itu pun dia telah mengaku yang dia adalah tuhan. Seolah-olah Firaun mengingatkan kembali mereka kerana mungkin ada diantara mereka yang sudah mula terkesan dengan apa yang disampaikan oleh Nabi Musa dan Harun. Allah Swt. menceritakan dakwaan Fir’aun melalui firman-Nya:

{فَحَشَرَ فَنَادَى * فَقَالَ أَنَا رَبُّكُمُ الأعْلَى * فَأَخَذَهُ اللَّهُ نَكَالَ الآخِرَةِ وَالأولَى * إِنَّ فِي ذَلِكَ لَعِبْرَةً لِمَنْ يَخْشَى}

Maka dia mengumpulkan (pembesar-pembesar kaumnya), lalu berseru memanggil kaumnya.’ (Seraya) berkata, “Akulah tuhanmu yang paling tinggi.” Maka Allah mengazabnya dengan azab di akhirat dan azab di dunia. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat pelajaran bagi orang yang takut (kepada Tuhannya). (An-Nazi’at: 23-26)

Ilah di dalam ayat ini bukan bermaksud tuhan yang disembah kerana ilah itu bukan hanya bermakna yang disembah sahaja tetapi juga ‘ditaati‘. Kerana itu apabila kita mengatakan Allah itu hanya ilah kita, maka ia juga bermaksud hanya Allah yang kita taati. Bukan sahaja kita kena sembah Allah, tapi hukumNya juga kita kena taati.

Jadi ketaatan ini perlu diluaskan maknanya dimana kadang-kadang ada yang sembah Allah di dalam ibadah mereka seperti solat, tetapi tidak taat kepada Allah di luar solat. Sebagai contoh, solat dijaga tapi rasuah buat juga. Mereka yang berfikiran begini salah faham maksud ilah kerana mereka sangka ilah itu hanya untuk disembah sahaja tapi tidak ditaati.

 

فَأَوقِد لي يٰهٰمٰنُ عَلَى الطّينِ

Maka bakarlah hai Haman untukku tanah liat

Firaun telah beri arahan kepada Menteri Kerjarayanya yang bernama Haman untuk membakar tanah liat. Ia untuk dijadikan sebagai menara tinggi. Bakar tanah liat untuk buat batu bata. Maknanya ini adalah teknologi mereka untuk membuat binaan.

 

فَاجعَل لّي صَرحًا لَّعَلّي أَطَّلِعُ إِلىٰ إِلٰهِ موسىٰ

kemudian buatkanlah untukku bangunan yang tinggi supaya aku dapat naik melihat Tuhan Musa,

Firaun suruh buat begitu kerana dia hendak mengejek pengalaman Nabi Musa yang naik ke Bukit Tursina dan nampak api dan kemudian dapat bercakap dengan Allah. Maka dia pun nak buat perkara yang sama juga. Dia nak naik tempat tinggi.

Kononnya dia hendak naik menara tinggi itu ke langit dan bercakap sendiri dengan tuhan yang didakwa oleh Nabi Musa itu. Begitulah cara Firaun mengejek wahyu yang diberikan oleh Allah. Dia bukannya nak buat menara itu tapi dia nak ejek sahaja. Dan ada juga yang mengatakan memang dibuatkan bangunan yang tinggi, tapi ini kita tidak pasti lagi.

 

وَإِنّي لَأَظُنُّهُ مِنَ الكٰذِبينَ

dan sesungguhnya aku benar-benar yakin bahawa dia termasuk orang-orang pendusta”.

Kerana dia tidak percaya yang ada Tuhan seperti yang dikatakan oleh Nabi Musa itu. Jadi kata-katanya itu sebagai ejekan sahaja.

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya.


Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

About tafsirsunnah

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.
This entry was posted in Surah 028: Qasas. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s