Tafsir Surah Asy-Shu’araa Ayat 171 – 183 (Jangan menipu dalam perniagaan)

Ayat 171: Dalam ayat sebelum ini telah dijanjikan kepada Nabi Luth yang semua keluarga baginda akan diselamatkan. Ini adalah pengecualian.

إِلّا عَجوزًا فِي الغٰبِرينَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Except an old woman¹ among those who remained behind.

  • Lot’s wife, who had collaborated with the evildoers.

(MELAYU)

kecuali seorang perempuan tua (isterinya), yang termasuk dalam golongan yang tinggal.

 

Kalimah عَجوزًا dari ع ج ر yang bermaksud tua. Maka yang dimaksudkan wanita tua iaitu isteri Nabi Luth. Dia seorang yang degil yang tidak ikut ajaran Nabi Luth. Dia menyokong perbuatan homoseksual kaum itu. Dialah yang memberitahu kaumnya apabila datang para malaikat ke rumah (dia sangka manusia biasa sahaja).

Maka kerana dia tertinggal dari ikut ajaran yang benar, maka dia tertinggal di belakang. Tertinggal dari diselamatkan bersama Luth walaupun dia adalah keluarga. Tapi kerana tidak beriman, sudah dikira sebagai keluarga lagi dah. Islam bukan kira darah dan keturunan. Kalau keturunan Nabi pun (macam yang didakwa oleh golongan Habib sekarang) tapi amal dan ajar benda syirik dan bidaah, mereka takkan selamat.

Maka isteri baginda tertinggal di belakang untuk diazab bersama ahli kaum Sodom yang lain.


 

Ayat 172:

ثُمَّ دَمَّرنَا الآخَرينَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Then We destroyed the others.

(MELAYU)

Kemudian Kami binasakan yang lain.

 

Kemudian kaum Nabi Luth itu diazab dengan dipenyetkan mereka.


 

Ayat 173:

وَأَمطَرنا عَلَيهِم مَّطَرًا ۖ فَساءَ مَطَرُ المُنذَرينَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And We rained upon them a rain [of stones], and evil was the rain of those who were warned.

(MELAYU)

Dan Kami hujani mereka dengan hujan (batu) maka amat jeleklah hujan yang menimpa orang-orang yang telah diberi peringatan itu.

 

وَأَمطَرنا عَلَيهِم مَّطَرًا

Dan Kami hujani mereka dengan hujan

Kalimah مطر selalunya bermaksud ‘hujan’ tapi hujan yang dikenakan kepada mereka bukan hujan biasa tapi hujan batu berapi. Boleh kita umpamakan ssbagai meteor shower. Setiap orang dikenakan dengan batu itu yang membunuh mereka.

 

فَساءَ مَطَرُ المُنذَرينَ

maka amat jeleklah hujan yang menimpa orang-orang yang telah diberi peringatan itu.

Kalau hujan air, memang lah bagus, tapi kalau hujan batu, berapi pula, adakah itu bagus? Tentu tidak. Dulu mereka telah ‘dihujani’ dengan peringatan tapi mereka tak dengar, dan sebab tak dengar, mereka dihujani dengan hujan meteor.


 

Ayat 174:

إِنَّ في ذٰلِكَ لَآيَةً ۖ وَما كانَ أَكثَرُهُم مُّؤمِنينَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Indeed in that is a sign, but most of them were not to be believers.

(MELAYU)

Sesunguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat bukti-bukti yang nyata. Dan adalah kebanyakan mereka tidak beriman.

 

Kisah kaum Luth itu sepatutnya menjadi tanda pengajaran kepada manusia, tetapi memang kebanyakan manusia tidak mahu mengambil pengajaran. Mereka baca kisah ini macam kisah biasa sahaja. Ini macam orang nampak kemalangan di jalanraya tapi dia sangka yang ianya boleh juga terkena kepada mereka. Maka mereka tetap bawa kereta dengan merbahaya.


 

Ayat 175:

وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ العَزيزُ الرَّحيمُ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And indeed, your Lord – He is the Exalted in Might, the Merciful.

(MELAYU)

Dan sesungguhnya Tuhanmu, benar-benar Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Penyayang.

 

Allah boleh sahaja kenakan azab terus kepada manusia apabila mereka melakukan syirik ataupun dosa. Kerana Allah bersifat al-Aziz

Tapi dengan rahmat Allah, tidaklah Allah terus kenakan makhluk dengan azab kerana Allah beri peluang kepada manusia untuk membetulkan kesalahan mereka. Kerana Allah bersifat ar-Raheem.


 

Ayat 176: Dalil Naqli yang ketujuh. Kisah Nabi Syu’aib pula.

كَذَّبَ أَصحٰبُ لئَيكَةِ المُرسَلينَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

The companions of the thicket [i.e., the people of Madyan] denied the messengers

(MELAYU)

Penduduk Aikah telah mendustakan rasul-rasul;

 

Ashabul Aikah yang dimaksudkan dalam ayat ini adalah penduduk Madyan. Maksud الئيكة adalah ‘pokok’. Ada pendapat yang mengatakan mungkin mereka digelar begini kerana mereka menyembah pokok besar. Menurut suatu pendapat, Aikah adalah sebuah pohon yang rindang dedaunannya sama dengan pohon gaidah; mereka menyembah pohon tersebut.


 

Ayat 177:

إِذ قالَ لَهُم شُعَيبٌ أَلا تَتَّقونَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

When Shu‘ayb said to them, “Will you not fear Allāh?

(MELAYU)

ketika Syu’aib berkata kepada mereka: “Mengapa kamu tidak bertakwa?,

 

Rasul mereka adalah Nabi Syu’aib. Baginda juga berdakwah sama macam Nabi-nabi yang lain – mengajak mereka kepada taqwa.

Kalau anda perasan, di sini tidak disebutkan ‘saudara mereka’ seperti apabila disebut Rasul-rasul lain, ini kerana mereka kaum itu telah dinisbahkan kepada ‘Aikah’, nama sebuah pohon yang menjadi sembahan mereka. Oleh itu, tidak molek kalau baginda pun dinisbahkan begitu juga. Sekalipun pada kenyataannya Syu’aib adalah saudara mereka secara nasab.

Sebahagian ulama tidak menyedari akan adanya makna yang lembut ini, sehingga mereka menyangka bahawa penduduk Aikah bukan penduduk Madyan. Lalu mereka menduga bahawa Nabi Syu’aib a.s. diutus oleh Allah kepada dua umat. Di antara ulama ada pula yang mengatakan baginda diutus kepada tiga umat.


 

Ayat 178:

إِنّي لَكُم رَسولٌ أَمينٌ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Indeed, I am to you a trustworthy messenger.

(MELAYU)

Sesungguhnya aku adalah seorang rasul kepercayaan (yang diutus) kepadamu.

 

Seperti kebiasaan, para Rasul memang akan memperkenalkan diri mereka kepada kaum mereka. Mereka beritahu yang mereka adalah utusan Allah untuk menyampaikan agama kepada manusia. Begitu jugalah yang dilakukan oleh Nabi Muhammad kepada Quraisy dan ada yang terima dan ada yang tidak.


 

Ayat 179:

فَاتَّقُوا اللهَ وَأَطيعونِ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

So fear Allāh and obey me.

(MELAYU)

maka bertakwalah kepada Allah dan taatlah kepadaku;

 

Semua para Rasul mengajak taqwa kepada Allah. Dan caranya adalah dengan taat kepada Rasul, ikut ajaran Rasul yang diutus kepada mereka.


 

Ayat 180:

وَما أَسئلُكُم عَلَيهِ مِن أَجرٍ ۖ إِن أَجرِيَ إِلّا عَلىٰ رَبِّ العٰلَمينَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And I do not ask you for it any payment. My payment is only from the Lord of the worlds.

(MELAYU)

dan aku sekali-kali tidak minta upah kepadamu atas ajakan itu; upahku tidak lain hanyalah dari Tuhan semesta alam.

 

Dan seperti para Rasul yang lain, Nabi Syu’aib juga memberitahu yang baginda tidak minta upah dari kaum baginda untuk menyampaikan dakwah dan ajaran agama. Baginda harapkan balasan dari Allah sahaja. Maka kita pun tidaklah boleh minta upah dalam mengajar agama.


 

Ayat 181: Kaum yang tinggal di Madyan ini pula adalah kaum yang banyak berniaga dan mereka suka menipu dalam sukatan mereka. Ini adalah perbuatan buruk mereka selain daripada meninggalkan tauhid kepada Allah.

۞ أَوفُوا الكَيلَ وَلا تَكونوا مِنَ المُخسِرينَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Give full measure and do not be of those who cause loss.

(MELAYU)

Sempurnakanlah takaran dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang merugikan;

 

Masalah yang disebut sekarang adalah timbangan. Jadi kesalahan mereka adalah dalam etika perniagaan mereka. Mereka tidak jujur dalam perniagaan, kalau timbang takaran, mereka akan beri kurang kepada pelanggan. Dalam surah lain tentang puak Madyan juga disebut tentang ketidakjujuran mereka dalam perniagaan – maka ini menjadi penguat hujah yang mengatakan penduduk Aikah dan Madyan ini adalah umat yang sama sahaja.

Maka Nabi Syuaib ditugaskan untuk memperbetulkan perbuatan salah mereka itu. Baginda nasihat mereka supaya jangan bagi kurang dan penuhkan lah timbangan. Jangan rugikan orang lain kerana nak untung sahaja. Yang paling penting sekali ia bermula dengan memberi apa yang sepatutnya kepada pelanggan kita.


 

Ayat 182:

وَزِنوا بِالقِسطاسِ المُستَقيمِ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And weigh with an even [i.e., honest] balance.

(MELAYU)

dan timbanglah dengan timbangan yang lurus.

 

Al-qistas artinya timbangan, pendapat yang lain mengatakannya ‘neraca’. Sebahagian di antara mereka mengatakan bahawa kata qistas ini diarahkan dari bahasa Romawi (Latin). Mujahid mengatakan bahawa Al-qistasul mustaqim artinya neraca yang adil menurut bahasa Romawi. Qatadah mengatakan bahawa qistas artinya adil (seimbang).

Jangan ada korupsi dalam perniagaan atau muamalah sesama manusia. Iaitu banyak berlaku dimana sentiasa sahaja ada orang yang cuba untuk menipu orang lain. Kalau dalam zaman sekarang kita boleh lihat bagaimana negara-negara maju akan ada badan-badan perundangan yang mengawal manusia daripada melakukan penipuan dan korupsi. Kerana hendak menjaga ekonomi supaya tidak ada yang tertipu atau monopoli oleh sesetengah pihak.

Tetapi di dalam agama Islam yang diberi penekanan adalah pengajaran kepada setiap individu supaya mereka sendiri tidak berani untuk melakukan penipuan. Kerana kalau kita fikirkan, walaupun ada badan-badan berkanun yang mengawal pergerakan dan perhubungan manusia, tetap akan ada sahaja yang lebih pandai dan tahu bagaimana cara untuk menipu institusi itu.

Jadi masalah asalnya adalah pada manusia itu sendiri dan mereka perlu diberi kesedaran tentang perkara ini. Mereka kena jujur dalam urusan mereka dengan masyarakat. Jangan susahkan manusia lain; jangan tipu orang lain. Kerana mereka kena sedar yang nanti mereka bukan kena jawap kepada institusi perniagaan tapi kepada Allah taala nanti. Jangan kerana untung sedikit sahaja di dunia, menyebabkan merana di akhirat


 

Ayat 183:

وَلا تَبخَسُوا النّاسَ أَشياءَهُم وَلا تَعثَوا فِي الأَرضِ مُفسِدينَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And do not deprive people of their due and do not commit abuse on earth, spreading corruption.

(MELAYU)

Dan janganlah kamu merugikan manusia pada hak-haknya dan janganlah kamu merajalela di muka bumi dengan membuat kerosakan;

 

وَلا تَبخَسُوا النّاسَ أَشياءَهُم

Dan janganlah kamu merugikan manusia pada hak-haknya

Jangan beri kurang dari yang sepatutnya kepada manusia yang berurusan dalam perniagaan dengan kita. Kita pun tak mahu orang buat begitu dengan kita, kan? Dan perkara ini kalau dibiarkan, akan menyebabkan ketidakpuasan hati manusia dan mungkin yang tidak puas hati sampai boleh balas dendam kepada yang menipunya. Masyarakat macam itu tidak baik – hidup tidak tenang, nak dakwah pun susah. Bayangkan bagaimana kita nak dakwah kepada orang lain kalau tempat tinggal kita sendiri pun kelam kabut?

 

وَلا تَعثَوا فِي الأَرضِ مُفسِدينَ

dan janganlah kamu merajalela di muka bumi dengan membuat kerosakan;

Kemudian Allah memberitahu jangan berbuat kerosakan tetapi apa kena mengena kerosakan dunia dengan perniagaan yang tidak jujur? Allah memberitahu yang jikalau penipuan di dalam perniagaan ini berleluasa, maka ia akan membawa kepada kerosakan di dalam masyarakat.

Ini kerana apabila ada orang mula melakukannya maka ia akan memberi motivasi kepada orang-orang lain juga untuk melakukan perkara yang sama. Kerana akan ada sahaja yang rasa tertarik untuk melakukannya dan mereka berfikir yang jikalau orang lain buat dan tidak kena tangkap dan memberi keuntungan pula, maka mereka pun boleh buat juga. (orang lain buat, boleh sahaja… takkan aku tak boleh buat?)

Lagi satu makna: Jangan berjalan di atas muka bumi dengan melakukan syirik kepda Allah SWT. Iaitu kerosakan yang dimaksudkan adalah kerosakan dalam agama. Ini lebih teruk lagi.

Satu lagi tafsir: Yang dimaksud dengan membuat kerosakan ialah mengganggu orang-orang yang melalui jalan, seperti pengertian yang terdapat di dalam ayat lain melalui firman-Nya:

{وَلا تَقْعُدُوا بِكُلِّ صِرَاطٍ تُوعِدُونَ}

Dan janganlah kalian duduk di tiap-tiap jalan dengan menakut-nakuti. (Al-A’raf: 86)

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya.


Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

About tafsirsunnah

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.
This entry was posted in Surah 026: Shu'araa. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s