Tafsir Surah Furqan Ayat 44 – 49 (Perumpamaan bayang)

Ayat 44:

أَم تَحسَبُ أَنَّ أَكثَرَهُم يَسمَعونَ أَو يَعقِلونَ ۚ إِن هُم إِلّا كَالأَنعٰمِ ۖ بَل هُم أَضَلُّ سَبيلًا

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Or do you think that most of them hear or reason? They are not except like livestock.¹ Rather, they are [even] more astray in [their] way.

  • i.e., cattle or sheep, that follow without question wherever they are led.

(MELAYU)

atau apakah kamu mengira bahawa kebanyakan mereka itu mendengar atau memahami. Mereka itu tidak lain, hanyalah seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat jalannya (dari binatang ternak itu).

 

أَم تَحسَبُ أَنَّ أَكثَرَهُم يَسمَعونَ أَو يَعقِلونَ

atau apakah kamu mengira bahawa kebanyakan mereka itu mendengar atau memahami?

Adakah kamu sangka yang mereka dengar apa yang engkau katakan dan faham apa yang kamu katakan? Adakah kamu sangka yang mereka akan ikut apa yang kamu sampaikan?

 

إِن هُم إِلّا كَالأَنعٰمِ

Mereka itu tidak lain, hanyalah seperti binatang ternak,

Tidak kerana mereka itu seperti binatang ternak sahaja yang tidak memahami apa-apa kalau kita bercakap kepada mereka. Ini adalah penghinaan dari Allah kepada mereka. Allah samakan mereka dengan binatang. Macam binatang kalau kita laung kepadanya, dia dengar tapi dia tidak faham, bukan?

Ini adalah kerana mereka itu hanya mengikut kehendak hati mereka dan tidak menggunakan akal mereka lagi. Kerana walaupun mereka dengar apa yang kita cakap, tetapi mereka tidak masuk ke dalam otak dan hati mereka kerana ianya telah penuh dengan hawa nafsu iaitu kehendak mereka.

 

بَل هُم أَضَلُّ سَبيلًا

bahkan mereka lebih sesat jalannya 

Dah Allah kata mereka itu lebih teruk dari binatang kerana binatang ternak itu bila kita panggil, mahu juga mereka melihat kepada kita. Dan jikalau kita paksa mereka, binatang itu ikut juga untuk masuk ke kandang dan sebagainya. Tetapi manusia yang degil memang tidak ada harapan.


 

Ayat 45: Ayat dalil aqli

أَلَم تَرَ إِلىٰ رَبِّكَ كَيفَ مَدَّ الظِّلَّ وَلَو شاءَ لَجَعَلَهُ ساكِنًا ثُمَّ جَعَلنَا الشَّمسَ عَلَيهِ دَليلًا

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Have you not considered your Lord – how He extends the shadow, and if He willed, He could have made it stationary? Then We made the sun for it an indication.¹

  • i.e., showing the existence of a shadow or making it apparent by contrast.

(MELAYU)

Apakah kamu tidak memperhatikan (penciptaan) Tuhanmu, bagaimana Dia memanjangkan (dan memendekkan) bayang-bayang dan kalau Dia menghendaki nescaya Dia menjadikan tetap bayang-bayang itu, kemudian Kami jadikan matahari sebagai petunjuk atas bayang-bayang itu,

 

أَلَم تَرَ إِلىٰ رَبِّكَ كَيفَ مَدَّ الظِّلَّ

Apakah kamu tidak memperhatikan (penciptaan) Tuhanmu, bagaimana Dia memanjangkan (dan memendekkan) bayang-bayang

Bayang adalah gelap dan ia mengingatkan kepada kegelapan malam. Dan apabila bayang itu semakin memanjang ia memberi isyarat bahawa semakin mendekati malam.

 

وَلَو شاءَ لَجَعَلَهُ ساكِنًا

dan kalau Dia menghendaki nescaya Dia menjadikan tetap bayang-bayang itu, 

Allah berkuasa ke atas bayang-bayang itu. Maksudnya Allah boleh terus kekalkan malam sahaja yang ada tanpa ada siang.

Seperti kita tahu, cahaya Qur’an menerangi kegelapan hati manusia. Tetapi ada orang yang masih tetap mahu berada di dalam kegelapan. Allah beritahu yang jikalau Allah hendak, Dia boleh saja membiarkan manusia di dalam kegelapan dengan tidak memberikan wahyu Quran langsung.

 

ثُمَّ جَعَلنَا الشَّمسَ عَلَيهِ دَليلًا

kemudian Kami jadikan matahari sebagai petunjuk atas bayang-bayang itu,

Kemudian Allah datangkan cahaya matahari sebagai dalil adanya malam. Kerana jikalau tidak ada cerah maka manusia tidak tahu bezanya malam.

Ini memberi isyarat yang Islam seperti terang cahaya siang dan malam adalah ibarat kepada kegelapan kufur. Kalau orang yang tidak pernah mengalami siang mesti dia sangka yang kehidupan malam itulah yang normal.

Kalau tidak ada wahyu Qur’an kepada manusia, tentulah manusia tidak tahu yang fahaman dan amalan mereka itu salah. Maka Allah berikan ajaran wahyu ini kepada manusia supaya manusia tahu mana benar dan mana yang tidak. Tapi kita kena belajarlah, jangan baca sahaja tanpa faham apa yang dibaca.


 

Ayat 46:

ثُمَّ قَبَضنٰهُ إِلَينا قَبضًا يَسيرًا

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Then We hold it in hand for a brief grasp.¹

  • i.e., when the sun is overhead at noon.

(MELAYU)

kemudian Kami menarik bayang-bayang itu kepada Kami dengan tarikan yang perlahan-lahan.

 

Kemudian Allah menarik bayang itu kepadaNya dan itu adalah mudah sahaja bagi Allah.

Ini memberi isyarat bahawa pertarungan antara hak dan batil sentiasa akan berlaku. Terpulang kepada Allah samada membiarkan manusia itu dalam kegelapan syirik atau menariknya ke arah tauhid. Tapi kita kena ingat, kepada mereka yang mahukan kebenaran, Allah akan menariknya ke arah kebenaran.


 

Ayat 47: Selepas cakap tentang gelap dan terang, Allah sebut tentang siang dan malam pula.

وَهُوَ الَّذي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيلَ لِباسًا وَالنَّومَ سُباتًا وَجَعَلَ النَّهارَ نُشورًا

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And it is He who has made the night for you as clothing¹ and sleep [a means for] rest and has made the day a resurrection.²

  • Covering and concealing you in its darkness.
  • For renewal of life and activity.

(MELAYU)

Dialah yang menjadikan untukmu malam (sebagai) pakaian, dan tidur untuk istirehat, dan Dia menjadikan siang untuk bangun berusaha.

 

وَهُوَ الَّذي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيلَ لِباسًا

Dialah yang menjadikan untukmu malam (sebagai) pakaian, 

Allah yang menjadikan malam itu dan ianya adalah seumpama selimut yang besar yang menutupi kita semua. Kalau dalam selimut, orang lain tak nampak kita, maka begitulah dengan malam. Maka kerana itu ramai yang boleh buat perkara-perkara tak elok di malam hari kerana orang tak nampak.

 

وَالنَّومَ سُباتًا

dan tidur untuk istirehat, 

Dan kerana malam gelap, maka kita boleh tidur. Tidur menjadi waktu istirehat dan memberi kembali tenaga kepada kita. سُباتًا juga bermaksud ‘ketenangan’. Putus dari gerak geri sepanjang hari dan juga beri rehat kepada otak. Bila malam, nak aktif pun susah, maka manusia selalunya akan duduk dengan tenang dalam kebeningan malam. Apabila tidur, otak pun boleh rehat.

 

وَجَعَلَ النَّهارَ نُشورًا

dan Dia menjadikan siang untuk bangun berusaha.

Dan Allah jadikan siang untuk kita bangun daripada tidur kita. Bila ada cahaya, susah kita nak tidur. Maka kita akan bangun dan waktu inilah senang untuk kita berusaha bekerja mencari rezeki.

Allah nak beritahu, malam dan siang itu, Dia yang jadikan. Bukannya siang dan malam itu terjadi sendiri. Ianya terjadi kerana qudrat Allah taala.


 

Ayat 48: Allah sambung menceritakan QudratNya lagi.

وَهُوَ الَّذي أَرسَلَ الرِّيٰحَ بُشرًا بَينَ يَدَي رَحمَتِهِ ۚ وَأَنزَلنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهورًا

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And it is He who sends the winds as good tidings before His mercy [i.e., rainfall], and We send down from the sky pure water

(MELAYU)

Dialah yang meniupkan angin (sebagai) pembawa khabar gembira sebelum kedatangan rahmat-Nya (hujan); dan Kami turunkan dari langit air yang amat bersih,

 

وَهُوَ الَّذي أَرسَلَ الرِّيٰحَ بُشرًا بَينَ يَدَي رَحمَتِهِ

Dialah yang meniupkan angin (sebagai) pembawa khabar gembira sebelum kedatangan rahmat-Nya (hujan); 

Allah menghantar angin sebelum menurunkan hujan sebagai tanda yang hujan akan datang. Kerana dengan angin yang bertiup sahaja, manusia sudah boleh tahu bahawa hujan yang ditunggu sebagai rahmat itu akan datang tidak lama lagi.

Tanda-tanda sebegini boleh diketahui oleh mereka yang tahu melihat tanda.

 

وَأَنزَلنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهورًا

dan Kami turunkan dari langit air yang amat bersih,

Dan kemudian Allah menurunkan air hujan dari langit itu yang bukan sahaja suci tetapi ia juga menyucikan. Dengan air itu boleh membersihkan diri dan juga ambil wuduk dan mandi junub.

Ayat ini memberi isyarat kepada kedatangan Rasulullah. Para ahli kitab yang tahu ilmu wahyu telah dapat merasa kedatangan dan kebangkitan Rasulullah sebagai Rasul akhir zaman dan kerana itu ramai antara mereka yang telah menunggu-nunggu kedatangan baginda di Madinah.

Dan air hujan itu adalah isyarat kepada wahyu yang membersihkan akidah manusia sebagaimana juga air hujan itu membersihkan bumi.


 

Ayat 49:

لِنُحيِيَ بِهِ بَلدَةً مَّيتًا وَنُسقِيَهُ مِمّا خَلَقنا أَنعٰمًا وَأَناسِيَّ كَثيرًا

(SAHEEH INTERNATIONAL)

That We may bring to life thereby a dead land and give it as drink to those We created of numerous livestock and men.

(MELAYU)

agar Kami menghidupkan dengan air itu negeri (tanah) yang mati, dan agar Kami memberi minum dengan air itu sebahagian besar dari makhluk Kami, binatang-binatang ternak dan manusia yang banyak.

 

لِنُحيِيَ بِهِ بَلدَةً مَّيتًا

agar Kami menghidupkan dengan air itu negeri (tanah) yang mati,

Dengan air hujan itu Allah menghidupkan tanah yang mati dan ini memberi isyarat menghidupkan hati manusia yang mati kerana telah lama berada di dalam aqidah syirik.

Ramailah manusia yang sudah kenal ajaran tauhid setelah wahyu diturunkan. Quran telah lama turun tapi malangnya ramai lagi yang tidak tahu akaran tauhid. Hanya apabila dah belajar tafsir Qur’an baru tahu dan ramai yang meninggalkan ajaran syirik yang telah diamalkan zaman berzaman.

Alhamdulillah ajaran tafsir Qur’an sudah mula di negara ini walaupun ianya cuba disekat-sekat. Semoga ianya akan terus berkembang.

 

وَنُسقِيَهُ مِمّا خَلَقنا أَنعٰمًا وَأَناسِيَّ كَثيرًا

dan agar Kami memberi minum dengan air itu sebahagian besar dari makhluk Kami, binatang-binatang ternak dan manusia yang banyak.

Dengan air itu dapat memberi sumber kehidupan kepada binatang dan juga manusia. Dan begitu juga apabila wahyu itu turun ia memberi kebaikan kepada banyak makhluk.

Maka teruskanlah belajar tafsir Qur’an ini kerana ia dapat menyelamatkan kita di dunia dan akhirat.

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya.


Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

About tafsirsunnah

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.
This entry was posted in Surah 025: Furqan. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s