Tafsir Surah Furqan Ayat 33 – 38 (Allah jawap misalan penentang)

Ayat 33:

وَلا يَأتونَكَ بِمَثَلٍ إِلّا جِئنٰكَ بِالحَقِّ وَأَحسَنَ تَفسيرًا

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And they do not come to you with an example [i.e., argument] except that We bring you the truth and the best explanation.

(MELAYU)

Tidaklah orang-orang kafir itu datang kepadamu (membawa) sesuatu misalan, melainkan Kami datangkan kepadamu suatu yang benar dan yang paling baik penjelasannya.

 

وَلا يَأتونَكَ بِمَثَلٍ إِلّا جِئنٰكَ بِالحَقِّ

Tidaklah orang-orang kafir itu datang kepadamu (membawa) sesuatu misalan, melainkan Kami datangkan kepadamu suatu yang benar

Penentang Rasulullah dan wahyu Qur’an itu memberikan berbagai-bagai hujah untuk menjatuhkan Qur’an. Ini termasuk sebelum ini telah disebut bagaimana mereka kritik Qur’an dengan kata, kenapa ianya tidak diturunkan sekaligus?

Dan di dalam ayat-ayat lain ada disebut berbagai-bagai hujah lagi yang dikeluarkan oleh para penentang.

Dan setiap kali penentang itu mengeluarkan hujah mereka, maka Allah akan memberi jawapan dan hujah yang benar dan kuat untuk membantu baginda menjawab mereka. Allah tak biarkanAllah matikan hujah mereka yang amat lemah itu. Allah tak beri peluang manusia berfikir yang tidak patut tentang Qur’an.

 

وَأَحسَنَ تَفسيرًا

dan yang paling baik penjelasannya.

Dan di dalam Qur’an itu Allah memberikan tafsir dan penjelasan kepada sesuatu perkara itu dengan cara yang amat baik. Maknanya Allah akan memberikan tafsir kepada sesuatu perkara itu dengan sejelas-jelasnya.

Kerana itu mereka yang belajar tafsir dengan cara yang benar tidak melakukan amalan-amalan yang pelik-pelik seperti yang banyak diamalkan oleh masyarakat sekarang.

Golongan pelik-pelik itu bukannya tidak baca Qur’an. Dan adakalanya mereka pun belajar tafsir juga. Tapi kalau tafsir itu bukan dengan cara penafsiran salafussoleh, maka hasilnya akan jadi pelik. Kerana itu kita boleh lihat bagaimana pengamal bidaah keluarkan juga dalil ayat Qur’an, tapi kita lihat pemahaman mereka amat jauh dari apa yang difahami oleh golongan salafussoleh.


 

Ayat 34: Ayat Takhwif Ukhrawi. Apa akan jadi kepada golongan penentang?

الَّذينَ يُحشَرونَ عَلىٰ وُجوهِهِم إِلىٰ جَهَنَّمَ أُولٰئِكَ شَرٌّ مَّكانًا وَأَضَلُّ سَبيلًا

(SAHEEH INTERNATIONAL)

The ones who are gathered on their faces to Hell – those are the worst in position and farthest astray in [their] way.

(MELAYU)

Orang-orang yang dihimpunkan ke neraka Jahannam dengan diseret atas muka-muka mereka, mereka itulah orang yang paling buruk tempatnya dan paling sesat jalannya.

 

الَّذينَ يُحشَرونَ عَلىٰ وُجوهِهِم إِلىٰ جَهَنَّمَ

Orang-orang yang dihimpunkan ke neraka Jahannam dengan diseret atas muka-muka mereka,

Balasan kepada mereka yang menentang itu amat buruk – di akhirat kelak mereka akan diseret atas muka mereka menuju ke  neraka. Alangkah hinanya dan alangkah sakitnya! Entah berapa jauh mereka kena seret muka mereka atas tanah!

Dan apabila mereka dihumban ke dalam neraka mereka akan dijatuhkan tersembang muka mereka. Mereka akan dibaling dengan muka dahulu. Maka mereka akan jatuh atas muka mereka!

 

أُولٰئِكَ شَرٌّ مَّكانًا

mereka itulah orang yang paling buruk tempatnya

Mereka akan berada di tempat yang paling teruk. Kedudukan mereka adalah kedudukan yang paling buruk dan paling teruk.

 

وَأَضَلُّ سَبيلًا

dan paling sesat jalannya.

Mereka cuba untuk melarikan diri daripada neraka tetapi mereka tidak akan jumpa jalan itu memberi isyarat bahawa mereka itu sesat. Mereka tidak akan jumpa jalan keluar. Mereka tetap akan dibawa ke neraka dan akan tetap duduk dalam neraka itu.

Oleh kerana mereka sesat semasa mereka di dunia, maka mereka diberikan dengan balasan yang teruk di akhirat kelak.


 

Ayat 35: Dalil Naqli. Sekarang Allah masuk kisah Nabi Musa sebagai pengajaran.

وَلَقَد آتَينا موسَى الكِتٰبَ وَجَعَلنا مَعَهُ أَخاهُ هٰرونَ وَزيرًا

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And We had certainly given Moses the Scripture and appointed with him his brother Aaron as an assistant.

(MELAYU)

Dan sesungguhnya Kami telah memberikan Al Kitab (Taurat) kepada Musa dan Kami telah menjadikan Harun saudaranya, menyertai dia sebagai wazir (pembantu).

 

وَلَقَد آتَينا موسَى الكِتٰبَ

Dan sesungguhnya Kami telah memberikan Al Kitab (Taurat) kepada Musa

Nabi Muhammad telah diberikan dengan kitab Qur’an dan Allah memberitahu sebelum baginda, Nabi Musa juga telah diberikan dengan kitab wahyu juga iaitu Kitab Taurat.

 

وَجَعَلنا مَعَهُ أَخاهُ هٰرونَ وَزيرًا

dan Kami telah menjadikan Harun saudaranya, sebagai wazir (pembantu).

Nabi Musa bukan sahaja diberikan dengan Kitab Taurat tetapi baginda juga dibantu dengan abangnya Nabi Harun untuk membantu baginda di dalam dakwah.


 

Ayat 36: Arahan yang diberikan kepada mereka berdua. Takhwif Duniawi.

فَقُلنَا اذهَبا إِلَى القَومِ الَّذينَ كَذَّبوا بِئآيٰتِنا فَدَمَّرنٰهُم تَدميرًا

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And We said, “Go both of you to the people who have denied Our signs.” Then We destroyed them with [complete] destruction.

(MELAYU)

Kemudian Kami berfirman kepada keduanya: “Pergilah kamu berdua kepada kaum yang mendustakan ayat-ayat Kami”. Maka Kami membinasakan mereka sehancur-hancurnya.

 

فَقُلنَا اذهَبا إِلَى القَومِ الَّذينَ كَذَّبوا بِئآيٰتِنا

Kemudian Kami berfirman kepada keduanya: “Pergilah kamu berdua kepada kaum yang mendustakan ayat-ayat Kami”.

Nabi Musa dan Nabi Harun juga telah disuruh untuk berdakwah kepada kaum yang menolak wahyu. Seperti juga musyirikin Mekah yang menolak wahyu.

Dalam banyak ayat-ayat lain telah diberitahu bahawa Nabi Musa itu diutuskan kepada Firaun tetapi kali ini diberitahu bahawa baginda juga dihantar juga kepada kaum Qibti. Kisah ini telah panjang disebut dalam surah-surah yang lain.

 

فَدَمَّرنٰهُم تَدميرًا

Maka Kami membinasakan mereka sehancur-hancurnya.

Dan kerana mereka tetap menolak dakwah dan tauhid, maka mereka telah dimusnah dengan semusnah-musnahnya. Kalimah تَدميرًا adalah dalam bentuk maf’ul mutlaq.

Surah ini unik kalau dibandingkan dengan ayat-ayat dalam surah lain kerana Allah tidak bercerita panjang tentang para rasul sebaliknya memberikan kisah-kisah yang ringkas dan pendek sahaja. Lihat bagaimana Allah buka cerita tentang Nabi Musa dan kemudian terus bagitahu bagaimana mereka dihancurkan.

Ini adalah kerana Allah hendak memberi isyarat bahawa kehancuran penentang wahyu itu adalah cepat. Allah hendak memberitahu kepada musyrikin Mekah yang sedang membaca ayat ini bahawa masa yang mereka ada untuk menerima dakwah ini tidak lama. Kalau tetap menentang juga, maka mereka akan kena azab. Maka jangan sia-siakan masa yang ada, kena cepat beriman. Macam kita jugalah sekarang, bila lagi nak beriman dengan Jalan Sunnah?


 

Ayat 37: Sekarang masuk kisah Nabi Nuh pula.

وَقَومَ نوحٍ لَمّّا كَذَّبُوا الرُّسُلَ أَغرَقنٰهُم وَجَعَلنٰهُم لِلنّاسِ ءآيَةً ۖ وَأَعتَدنا لِلظّٰلِمينَ عَذابًا أَليمًا

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And the people of Noah – when they denied the messengers,¹ We drowned them, and We made them for mankind a sign. And We have prepared for the wrongdoers a painful punishment.

  • Their denial of Noah was as if they had denied all those who brought the same message from Allāh.

(MELAYU)

Dan (telah Kami binasakan) kaum Nuh tatkala mereka mendustakan rasul-rasul. Kami tenggelamkan mereka dan Kami jadikan (cerita) mereka itu pelajaran bagi manusia. Dan Kami telah menyediakan bagi orang-orang zalim azab yang pedih;

 

وَقَومَ نوحٍ لَمّّا كَذَّبُوا الرُّسُلَ أَغرَقنٰهُم

Dan (telah Kami binasakan) kaum Nuh tatkala mereka mendustakan rasul-rasul. Kami tenggelamkan mereka

Lihat bagaimana Allah terus sebut tentang  kehancuran kaum Nabi Nuh. Maka untuk tahu kisah bagaimana dakwah Nabi Nuh dan cara penolakan kaumnya, kena baca surah surah-surah yang lain.

Kaum Nabi Nuh sebenarnya mendustakan Nabi Nuh sahaja  tapi kata mereka mendustakan ‘rasul-rasul’. Ini adalah kerana jikalau mereka mendustakan satu Rasul sahaja, mereka dikira mendustakan SEMUA Rasul. Ini adalah kerana setiap rasul membawa ajaran yang sama, iaitu ajaran tauhid.

 

وَجَعَلنٰهُم لِلنّاسِ ءآيَةً

dan Kami jadikan (cerita) mereka itu pelajaran bagi manusia.

Allah jadikan kejadian mereka dilemaskan itu sebagai tanda peringatan kepada manusia yang lain. Kena ambil perhatian dan ubah perangai sampai jangan jadi macam mereka.

Yakni pelajaran yang dijadikan sebagai peringatan bagi mereka, seperti yang disebutkan di dalam firman-Nya:

{إِنَّا لَمَّا طَغَى الْمَاءُ حَمَلْنَاكُمْ فِي الْجَارِيَةِ * لِنَجْعَلَهَا لَكُمْ تَذْكِرَةً وَتَعِيَهَا أُذُنٌ وَاعِيَةٌ}

Sesungguhnya Kami, tatkala air telah naik (sampai ke gunung), Kami bawa (nenek moyang) kalian ke dalam bahtera, agar Kami jadikan peristiwa itu peringatan bagi kalian dan agar diperhatikan oleh telinga yang mahu mendengar. (Al-Haqqah: 11-12)

 

وَأَعتَدنا لِلظّٰلِمينَ عَذابًا أَليمًا

Dan Kami telah menyediakan bagi orang-orang zalim azab yang pedih;

Bukan kaum Nabi Nuh sahaja yang dikenakan dengan azab tapi kaum-kaum zalim yang lain.


 

Ayat 38: Masuk kisah kaum lain pula.

وَعادًا وَثَمودَ وَأَصحٰبَ الرَّسِّ وَقُرونًا بَينَ ذٰلِكَ كَثيرًا

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And [We destroyed] ‘Aad and Thamūd and the companions of the well¹ and many generations between them.

  • Said to be a people who denied Prophet Shu‘ayb or possibly those mentioned in Sūrah Yā Seen, 36:1329.

(MELAYU)

dan (Kami binasakan) kaum ‘Aad dan Tsamud dan penduduk Rass dan banyak (lagi) generasi-generasi di antara kaum-kaum tersebut.

 

وَعادًا وَثَمودَ وَأَصحٰبَ الرَّسِّ

dan kaum ‘Aad dan Tsamud dan penduduk Rass

Dan Allah binasakan juga Kaum Aad, Tsamud dan Kaum Rass. Kalimah الرَّسِّ bermaksud ‘telaga’. Ini mungkin bermaksud kaum itu telah menangkap rasul mereka dan mengurungnya di dalam telaga sampaikan mereka diberi gelaran itu. Dikatakan mereka ini adalah kaum Nabi Syu’aib di Madyan.

 

وَقُرونًا بَينَ ذٰلِكَ كَثيرًا

dan banyak (lagi) generasi-generasi di antara kaum-kaum tersebut.

Dan banyak lagi generasi-generasi lain di antara mereka itu. Allah hanya sebutkan beberapa kaum sahaja dalam Qur’an. Tapi ketahuilah yang banyak lagi yang telah dikenakan dengan azab. Maka jangan rasa selamat kerana Allah boleh kenakan azab kepada sesiapa sahaja.

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya.


Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

About tafsirsunnah

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.
This entry was posted in Surah 025: Furqan. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s