Tafsir Surah Mukminoon Ayat 43 – 49 (Semua umat ada ajalnya)

Ayat 43: Dalam ayat sebelum ini Allah memberitahu bahawa banyak kaum dibangkitkan satu persatu selepas habis satu umat. Apabila Allah musnahkan satu umat, Allah akan ganti dengan umat yang lain.

ما تَسبِقُ مِن أُمَّةٍ أَجَلَها وَما يَستَئخِرونَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

No nation will precede its time [of termination], nor will they remain [thereafter].

(MELAYU)

Tidak (dapat) sesuatu umatpun mendahului ajalnya, dan tidak (dapat pula) mereka terlambat (dari ajalnya itu).

 

Semua kemusnahan umat itu ikut ajal mereka yang telah ditentukan oleh Allah. Tidaklah ianya diawalkan dari masa yang sepatutnya dan dan tiadalah dilambatkan.

Maklumat ini amat menakutkan. Maksudnya bukan manusia sahaja ada ajal tapi begitu juga dengan umat. Maka bilakah agaknya ajal umat Nabi Muhammad ini? Oleh kerana kita adalah umat yang terakhir, maka kehancuran kita nanti adalah dengan Kiamat.


 

Ayat 44: Dalil Naqli ke-tiga.

ثُمَّ أَرسَلنا رُسُلَنا تَترىٰ ۖ كُلَّ ما جاءَ أُمَّةً رَّسولُها كَذَّبوهُ ۚ فَأَتبَعنا بَعضَهُم بَعضًا وَجَعَلنٰهُم أَحاديثَ ۚ فَبُعدًا لِّقَومٍ لّا يُؤمِنونَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Then We sent Our messengers in succession. Every time there came to a nation its messenger, they denied him, so We made them follow one another [to destruction], and We made them narrations.¹ So away with a people who do not believe.

  • i.e., history or lessons for mankind.

(MELAYU)

Kemudian Kami utus (kepada umat-umat itu) rasul-rasul Kami berturut-turut. Tiap-tiap seorang rasul datang kepada umatnya, umat itu mendustakannya, maka Kami perikutkan sebagian mereka dengan sebagian yang lain. Dan Kami jadikan mereka buah tutur (manusia), maka kebinasaanlah bagi orang-orang yang tidak beriman.

 

ثُمَّ أَرسَلنا رُسُلَنا تَترىٰ

Kemudian Kami utus (kepada umat-umat itu) rasul-rasul Kami berturut-turut.

Rasul tetap dihantar kepada kaum secara berterusan. تَترىٰ bermaksud tidak ada berhenti. Paling lama adalah antara Nabi Isa dan Nabi Muhammad iaitu selama lebih kurang 600 tahun.

Hal ini semakna dengan apa yang disebutkan oleh firnan-Nya:

{وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولا أَنِ اُعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلالَةُ}

Dan sesungguhnya Kami telah mengutus rasul pada tiap-tiap umat (untuk menyerukan), “Sembahlah Allah (saja), dan jauhilah tagut itu, ” maka di antara umat itu ada orang-orang yang diberi petunjuk oleh Allah dan ada pula di antaranya orang-orang yang telah pasti kesesalan baginya. (An-Nahl: 36)

 

كُلَّ ما جاءَ أُمَّةً رَّسولُها كَذَّبوهُ

Tiap-tiap seorang rasul datang kepada umatnya, umat itu mendustakannya, 

Akan tetapi menjadi kebiasaan, setiap kali para Rasul itu diutuskan kepada kaumnya, mereka itu akan didustakan. Kaum mereka tidak percaya kepada Rasul itu dan mereka tuduh Rasul itu berdusta. Seperti juga yang disebutkan di dalam ayat lain melalui firman-Nya:

{يَا حَسْرَةً عَلَى الْعِبَادِ مَا يَأْتِيهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ}

Alangkah besarnya penyesalan terhadap hamba-hamba itu, tiada datang seorang rasul pun kepada mereka melainkan mereka selalu memperolok-olokkannya. (Yasin: 30)

 

فَأَتبَعنا بَعضَهُم بَعضًا

maka Kami perikutkan sebagian mereka dengan sebagian yang lain. 

Dan apabila Rasul itu sudah wafat maka akan dibangkitkan dengan Rasul yang lain.

Atau, selepas kaum itu dimusnahkan, mereka akan diikuti dengan kaum yang lain.

 

وَجَعَلنٰهُم أَحاديثَ

Dan Kami jadikan mereka buah tutur 

Mereka akan menjadi kisah yang disebut-sebut manusia. Tidak ada rekod dalam sejarah tapi ada yang disebut-sebut oleh manusia selepas mereka. Macam pernah dengar ada orang yang duduk sini dulu tapi entah siapalah mereka.

Kisah dengan pasti tidak diketahui kerana kaum dulu tidak menulis sejarah mereka dengan terperinci macam sekarang. Yang ada hanyalah kisah dr mulut ke mulut. Yaitu sebagai cerita dan kisah bagi manusia (sesudah mereka). Semakna dengan firman-Nya:

{فَجَعَلْنَاهُمْ أَحَادِيثَ وَمَزَّقْنَاهُمْ كُلَّ مُمَزَّقٍ}

maka Kami jadikan mereka buah tutur dan Kami hancurkan mereka sehancur-hancurnya. (Saba: 19)

Jadi kamu orang Mekah jangan sangka kamu yang pertama menolak Rasul. Dari dulu lagi dah banyak umat dah yang tolak Rasul mereka.

 

فَبُعدًا لِّقَومٍ لّا يُؤمِنونَ

maka kebinasaanlah bagi orang-orang yang tidak beriman.

Dan mereka yang menolak Rasul itu telah menerima kehancuran dari Allah. Maka kamu kena beringatlah. Kalau kamu pun nak tolak juga, tak cerah masa depan kamu. Maka belajarlah tentang kisah mereka dan ambillah tauladan. Janganlah tolak Nabi Muhammad ini dengan mudah-mudah. Janganlah kamu perasan yang kamu hebat kerana kaum dulu lebih hebat dari kamu pun kena hancur juga.


 

Ayat 45: Dalil Naqli ke-empat. Sekarang masuk kisah Nabi Musa pula. Memang kisah Nabi Musa banyak dalam Qur’an. Ini kerana banyak pengajaran dalam kisah baginda yang berkaitan dengan perjuangan Nabi Muhammad. Ujian yang dihadapi oleh Nabi Muhammad banyak persamaan dengan Nabi Musa.

ثُمَّ أَرسَلنا موسىٰ وَأَخاهُ هٰرونَ بِئايٰتِنا وَسُلطٰنٍ مُّبينٍ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Then We sent Moses and his brother Aaron with Our signs and a clear authority

(MELAYU)

Kemudian Kami utus Musa dan saudaranya Harun dengan membawa tanda-tanda (Kebesaran) Kami, dan bukti yang nyata,

 

Nabi Musa telah diutus bersama dengan abangnya Nabi Harun.

Mereka diutus bukan bawa tangan tangan kosong tapi mereka dibekalkan dengan tanda-tanda yang bermaksud dalil-dalil dari Allah.

Dan mereka kita diberikan dengan mukjizat untuk membuktikan kerasulan mereka. Sepatutnya umat beriman kepada mereka sebagaimana bangsa Arab juga patut beriman kepada Nabi Muhammad setelah baginda bawa dalil dan mukjizat.


 

Ayat 46:

إِلىٰ فِرعَونَ وَمَلِإيهِ فَاستَكبَروا وَكانوا قَومًا عالينَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

To Pharaoh and his establishment, but they were arrogant and were a haughty people.

(MELAYU)

kepada Fir’aun dan pembesar-pembesar kaumnya, maka mereka ini takbur dan mereka adalah orang-orang yang sombong.

 

إِلىٰ فِرعَونَ وَمَلِإيهِ

kepada Fir’aun dan pembesar-pembesar kaumnya,

Baginda diutus kepada Firaun dan para pembesar kerajaan Mesir. Masih disebut pemuka atau pembesar masyarakat lagi seperti yang disebut dalam ayat-ayat sebelum ini. Ini kerana mereka inilah yang ada masalah dan perlu diperbetulkan dahulu.

Bukanlah Nabi Musa diutus kepada mereka sahaja tapi kepada bangsa Qibti keseluruhannya dan juga kepada Bani Israil. Tapi Allah sebut ketua penjahat dahulu mewakili mereka yang lain.

 

فَاستَكبَروا وَكانوا قَومًا عالينَ

maka mereka ini takbur dan mereka adalah orang-orang yang sombong.

Mereka rasa mereka tinggi diri kerana mereka ada kedudukan dalam masyarakat. Mereka nak orang hormat mereka dan rendahkan diri dengan mereka. Oleh kerana itu mereka sombong untuk terima kebenaran. Orang sombong takbur memang susah nak terima kebenaran.


 

Ayat 47: Lihatlah bagaimana hujah mereka pula untuk menolak dia Rasul ini.

فَقالوا أَنُؤمِنُ لِبَشَرَينِ مِثلِنا وَقَومُهُما لَنا عٰبِدونَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

They said, “Should we believe two men like ourselves while their people are for us in servitude?”

(MELAYU)

Dan mereka berkata: “Apakah (patut) kita percaya kepada dua orang manusia seperti kita (juga), padahal kaum mereka (Bani Israil) adalah orang-orang yang menghambakan diri kepada kita?”

 

فَقالوا أَنُؤمِنُ لِبَشَرَينِ مِثلِنا

Dan mereka berkata: “Apakah (patut) kita percaya kepada dua orang manusia seperti kita

Mereka lihat Nabi Musa dan Nabi Harun itu tidak hebat pun, sama macam mereka sahaja. Malah kedudukan kedua mereka itu dilihat lebih rendah. Cuma manusia biasa sahaja. Sama-sama manusia, maka kenapa nak kena ikut pula?

 

وَقَومُهُما لَنا عٰبِدونَ

padahal kaum mereka (Bani Israil) adalah orang-orang yang menghambakan diri kepada kita?”

Dan kaum kedua Nabi itu adalah hamba pula. Maknanya kedudukan mereka itu adalah kedudukan rendah sangat. Takkan nak percaya kepada orang yang lemah dan rendah? Takkan mereka ada benda yang lebih baik dari kita?

Begitulah sombongnya Firaun dan pemuka Mesir. Mereka lihat kedudukan manusia itu dari segi keduniaan sahaja. Kalau tiada kelebihan keduniaan, memang mereka tak pandang.


 

Ayat 48:

فَكَذَّبوهُما فَكانوا مِنَ المُهلَكينَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

So they denied them and were of those destroyed.

(MELAYU)

Maka (tetaplah) mereka mendustakan keduanya, sebab itu mereka adalah termasuk orang-orang yang dibinasakan.

 

فَكَذَّبوهُما

Maka (tetaplah) mereka mendustakan keduanya,

Jadi mereka dustakan kedua Nabi itu. Maksudnya mereka kata apa yang disampaikan oleh mereka berdua adalah dusta sahaja. Maknanya mereka nak kata Nabi Musa dan Harun adalah penipu sahaja, bukannya Rasul.

 

فَكانوا مِنَ المُهلَكينَ

sebab itu mereka adalah termasuk orang-orang yang dibinasakan.

Kalimah هلك bermaksud mati dengan cara seksa, cara teruk. Maka ini adalah ancaman kepada dua Nabi itu: kalau tak berhenti juga dakwah yang mereka sedang sampaikan itu, mereka akan mati dengan cara teruk.


 

Ayat 49:

وَلَقَد ءآتَينا موسَى الكِتٰبَ لَعَلَّهُم يَهتَدونَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And We certainly gave Moses the Scripture that perhaps they¹ would be guided.

  • The Children of Israel.

(MELAYU)

Dan sesungguhnya telah Kami berikan Al Kitab (Taurat) kepada Musa, agar mereka (Bani Israil) mendapat petunjuk.

 

وَلَقَد ءآتَينا موسَى الكِتٰبَ

Dan sesungguhnya telah Kami berikan Al Kitab (Taurat) kepada Musa,

Maka amat teruk sekali penolakan yang telah diberikan kepada Nabi Musa dan Nabi Harun itu. Maka akhirnya Nabi Musa telah membawa lari Bani Israil keluar dari Mesir dengan menyeberang lautan.

Selepas mereka dapat menyeberang itu, maka Nabi Musa telah diberikan dengan Kitab Taurat yang baginda terima di Bukit Thursina.

 

لَعَلَّهُم يَهتَدونَ

agar mereka (Bani Israil) mendapat petunjuk.

Semoga dengan Kitab Taurat itu boleh memberi hidayah kepada Bani Israil. Ianya mengandungi banyak ajaran untuk Bani Israil.

Sesudah Allah menurunkan kitab Taurat, Allah tidak lagi membinasa­kan suatu umat dengan pembinasaan yang menyeluruh, tetapi Allah memerintahkan kepada orang-orang yang beriman untuk memerangi orang-orang kafir. Seperti yang disebutkan oleh firman-Nya:

{وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ مِنْ بَعْدِ مَا أَهْلَكْنَا الْقُرُونَ الأولَى بَصَائِرَ لِلنَّاسِ وَهُدًى وَرَحْمَةً لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ}

Dan sesungguhnya telah Kami berikan kepada Musa Al-Kitab (Taurat) sesudah Kami binasakan generasi-generasi yang terdahulu, untuk menjadi pelita bagi manusia dan petunjuk dan rahmat, agar mereka ingat. (Al-Qashash: 43)

Kerana itu tidaklah Bani Israil itu dihancurkan sepenuhnya oleh Allah taala. Tapi ada disebut dalam Surah Isra’ bagaimana mereka telah digerakkan oleh kuasa besar untuk menundukkan dan melemahkan mereka selama dua kali dalam sejarah.

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya.


Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

Mutiara al-Qur’an

About tafsirsunnah

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.
This entry was posted in Surah 023: Mukminoon. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s