Tafsir Surah Hajj Ayat 60 – 64 (Allah bantu yang dizalimi)

Ayat 60:

۞ ذٰلِكَ وَمَن عاقَبَ بِمِثلِ ما عوقِبَ بِهِ ثُمَّ بُغِيَ عَلَيهِ لَيَنصُرَنَّهُ اللهُ ۗ إِنَّ اللهَ لَعَفُوٌّ غَفورٌ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

That [is so]. And whoever responds [to injustice] with the equivalent of that with which he was harmed and then is tyrannized – Allāh will surely aid him. Indeed, Allāh is Pardoning and Forgiving.¹

  • In spite of His ability to take vengeance. The statement contains a suggestion that the believers pardon as well.

(MELAYU)

Demikianlah, dan barangsiapa membalas seimbang dengan penganiayaan yang pernah ia derita kemudian ia dianiaya (lagi), pasti Allah akan menolongnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pemaaf lagi Maha Pengampun.

 

ذٰلِكَ وَمَن عاقَبَ بِمِثلِ ما عوقِبَ بِهِ

Demikianlah, dan barangsiapa membalas seimbang dengan penganiayaan yang pernah ia derita

Puak musyrikin Mekah itu telah menentang para sahabat dan orang mukmin kerana mereka rasa mereka menentang ajaran sesat orang Islam. Pada mereka, Nabi Muhammad itu bawa ajaran sesat maka mereka rasa tidaklah salah apabila mereka menentang baginda dan menyerang puak Muslim.

Dan tidaklah salah apabila puak Muslim telah menyerang balik. Mereka memang ada hak untuk mempertahankan diri mereka. Begitu juga kita, kalau kita dianiya, kita boleh balas balik.

 

ثُمَّ بُغِيَ عَلَيهِ

kemudian ia dianiaya (lagi),

Allah beritahu yang kemudian puak kufar akan melakukannya lagi walaupun selepas mereka kalah dalam Perang Badar. Kita tahu yang Musyrikin Mekah telah menyerang kembali pada Perang Uhud, Khandak dan lain-lain.

Dalam ayat ini Allah memberitahu yang puak mukmin akan diserang berkali-kali dan Allah memberi berita baik yang mereka tidak memerlukan tentera pun kerana Allah akan membantu mereka.

 

لَيَنصُرَنَّهُ اللهُ

pasti Allah akan menolongnya.

Allah hendak memberitahu dalam ayat ini bahawa mereka yang dizalimi akan sentiasa mendapat bantuan Allah. Doa mereka akan dimakbulkan oleh Allah. Mereka akan diselamatkan oleh Allah.

Ia juga mengajar kita supaya jangan berlaku zalim kerana kalau orang yang dizalimi itu berdoa kepadaNya, Allah akan makbulkan. Kalau mereka angkat tangan dan doa kepada Allah terhadap yang menzalimi mereka, maka Allah akan makbulkan.

Oleh itu, kalau kita dizalimi dan kita balas sama seperti yang telah dilakukan kepada kita mengikut lunas undang-undang, itu dibenarkan. Ini dinamakan qisas. Maka kerajaan Islam kena benarkan qisas ini berjalan. Kena jalankan undang-undang ini.

Dan kalau selepas itu orang itu masih lagi dizalimi, maka Allah akan bantu dia.

 

إِنَّ اللهَ لَعَفُوٌّ غَفورٌ

Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pemaaf lagi Maha Pengampun.

Allah maha pengampun dan akan maafkan mereka yang melakukan kezaliman tapi kemudian meminta ampun. Maka kalau kita ada zalimi orang lain, maka berhentilah dan mintalah ampun kepada Allah dan minta maaf kepada orang yang kita telah zalimi.


 

Ayat 61: Allah nak beritahu Dia berkuasa penuh. Diantaranya Dia boleh bantu orang yang dizalimi.

ذٰلِكَ بِأَنَّ اللهَ يولِجُ اللَّيلَ فِي النَّهارِ وَيولِجُ النَّهارَ فِي اللَّيلِ وَأَنَّ اللهَ سَميعٌ بَصيرٌ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

That¹ is because Allāh causes the night to enter the day and causes the day to enter the night and because Allāh is Hearing and Seeing.

  • i.e., Allāh’s capability to give assistance or victory to the oppressed.

(MELAYU)

Yang demikian itu, adalah kerana sesungguhnya Allah (kuasa) memasukkan malam ke dalam siang dan memasukkan siang ke dalam malam dan bahawasanya Allah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.

 

ذٰلِكَ بِأَنَّ اللهَ يولِجُ اللَّيلَ فِي النَّهارِ

Yang demikian itu, adalah kerana sesungguhnya Allah (kuasa) memasukkan malam ke dalam siang

Apa kena ayat ini tentang peperangan? Kerana Allah hendak memberitahu bahawa siang dan malam berubah begitu juga musim, dan begitu juga zaman pemerintahan. Kalau waktu itu kekuatan ada pada puak Quraisy, ia tidak lama kerana mereka akan dijatuhkan dan Islam akan naik. Mereka kena ingat yang mereka tidak akan kekal kerana seperti juga musim akan berubah, kekuasaan mereka juga akan berubah.

 

وَيولِجُ النَّهارَ فِي اللَّيلِ

dan memasukkan siang ke dalam malam

Allah sahaja yang buat malam dan siang. Manusia lihat sahaja. Kalau malam dan siang pun Allah boleh ubah, takkan kekuasaan manusia pun Allah tak boleh ubah.

 

وَأَنَّ اللهَ سَميعٌ بَصيرٌ

dan bahawasanya Allah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.

Allah melihat dan mendengar apa sahaja yang manusia lakukan. Allah akan balas percakapan dan perbuatan manusia. Kalau ada yang menzalimi orang lain, maka Allah akan balas di akhirat kelak kalau Allah tidak balas di dunia lagi. Kerana Allah boleh sahaja balas di dunia, tak payah tunggu akhirat. Tapi kalau tidak dibalas di dunia, Allah akan balas di akhirat juga nanti.


 

Ayat 62:

ذٰلِكَ بِأَنَّ اللهَ هُوَ الحَقُّ وَأَنَّ ما يَدعونَ مِن دونِهِ هُوَ البٰطِلُ وَأَنَّ اللهَ هُوَ العَلِيُّ الكَبيرُ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

That is because Allāh is the Truth, and that which they call upon other than Him is falsehood, and because Allāh is the Most High, the Grand.

(MELAYU)

(Kuasa Allah) yang demikian itu, adalah kerana sesungguhnya Allah, Dialah (Tuhan) Yang Haq dan sesungguhnya apa saja yang mereka seru selain dari Allah, itulah yang batil, dan sesungguhnya Allah, Dialah Yang Maha Tinggi lagi Maha Besar.

 

ذٰلِكَ بِأَنَّ اللهَ هُوَ الحَقُّ

Yang demikian itu, adalah kerana sesungguhnya Allah, Dialah (Tuhan) Yang Haq 

Allah boleh balas kerana Dia yang haq. Allah berkuasa penuh untuk buat apa sahaja yang Dia kehendaki.

 

وَأَنَّ ما يَدعونَ مِن دونِهِ هُوَ البٰطِلُ

dan sesungguhnya apa saja yang mereka seru selain dari Allah, itulah yang batil, 

Kezaliman itu ada banyak jenis. Kalau zalim kepada orang pun sudah teruk tapi yang paling zalim adalah zalim kepada Allah. Zalim yang dimaksudkan adalah kesyirikan. Ini adalah kerana ada manusia yang menyeru selain Allah dalam doa mereka, seperti yang dilakukan oleh Musyrikin Mekah itu. Allah tekankan yang mereka seru selain Allah itu adalah perbuatan bathil.

 

وَأَنَّ اللهَ هُوَ العَلِيُّ الكَبيرُ

dan sesungguhnya Allah, Dialah Yang Maha Tinggi lagi Maha Besar.

Hanya Allah sahaja yang boleh diseru dalam doa. Kerana Allah sahaja yang Maha Tinggi dan Maha Besar. Oleh itu sesiapa yang menyeru Allah sahaja yang akan diberikan kemenangan. Perkara ini banyak disebut dalam ayat-ayat yang lain.


 

Ayat 63:

أَلَم تَرَ أَنَّ اللهَ أَنزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَتُصبِحُ الأَرضُ مُخضَرَّةً ۗ إِنَّ اللهَ لَطيفٌ خَبيرٌ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Do you not see that Allāh has sent down rain from the sky and the earth becomes green? Indeed, Allāh is Subtle and Acquainted.¹

  • With His creation and with the needs of His creatures.

(MELAYU)

Apakah kamu tiada melihat, bahawasanya Allah menurunkan air dari langit, lalu jadilah bumi itu hijau? Sesungguhnya Allah Maha Halus lagi Maha Mengetahui.

 

أَلَم تَرَ أَنَّ اللهَ أَنزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً

Apakah kamu tiada melihat, bahawasanya Allah menurunkan air dari langit,

Allah memberi isyarat menggunakan tanaman yang tumbuh kerana hendak mengingatkan yang walaupun orang-orang mukmin itu akan mati tetapi jangan risau kerana mereka akan dihidupkan kembali di syurga.

 

فَتُصبِحُ الأَرضُ مُخضَرَّةً

lalu jadilah bumi itu hijau

Dengan menggunakan air hujan yang turun dari langit, tanam tanaman boleh tumbuh menghijau dengan segar.
 

إِنَّ اللهَ لَطيفٌ خَبيرٌ

Sesungguhnya Allah Maha Halus lagi Maha Mengetahui.

Allah yang menjadikan makhlukNya maka Allah tahu segala-galanya tentang makhlukNya. Yang halus dan yang kasar pun Allah tahu belaka. Kalimah خَبيرٌ bermaksud tahu dengan mendalam.


 

Ayat 64:

لَهُ ما فِي السَّمٰوٰتِ وَما فِي الأَرضِ ۗ وَإِنَّ اللهَ لَهُوَ الغَنِيُّ الحَميدُ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

To Him belongs what is in the heavens and what is on the earth. And indeed, Allāh is the Free of need, the Praiseworthy.

(MELAYU)

Kepunyaan Allah-lah segala yang ada di langit dan segala yang ada di bumi. Dan sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kaya lagi Maha Terpuji.

 

لَهُ ما فِي السَّمٰوٰتِ وَما فِي الأَرضِ

Kepunyaan Allah-lah segala yang ada di langit dan segala yang ada di bumi.

Allah pemilik segalanya. Langit dan bumi dan apa yang ada di dalam keduanya, di antaranya, semua milik Allah belaka.

 

وَإِنَّ اللهَ لَهُوَ الغَنِيُّ الحَميدُ

Dan sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kaya lagi Maha Terpuji.

Allah memberitahu yang Dia الغَنِيُّ Maha Kaya – maksudnya Allah tidak memerlukan apa-apa dan sesiapa sahaja. Allah tidak perlukan ibadah dari kita. Allah tidak perlukan ketaatan dari kita. Kalau kita buat ibadah kepada Allah atau tidak, Allah tetap الحَميدُ terpuji.

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya.


Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

About tafsirsunnah

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.
This entry was posted in Surah 022: Hajj. Bookmark the permalink.

2 Responses to Tafsir Surah Hajj Ayat 60 – 64 (Allah bantu yang dizalimi)

  1. Pingback: Tafsir Surah Hajj Ayat 60 – 64

  2. Pingback: Tafsir Surah Hajj Ayat 60 – 64 (Allah bantu yang dizalimi)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s