Tafsir Surah Hajj Ayat 52 – 55 (Syaitan ganggu para Nabi)

Ayat 52:

وَما أَرسَلنا مِن قَبلِكَ مِن رَّسولٍ وَلا نَبِيٍّ إِلّا إِذا تَمَنّىٰ أَلقَى الشَّيطٰنُ في أُمنِيَّتِهِ فَيَنسَخُ اللهُ ما يُلقِي الشَّيطٰنُ ثُمَّ يُحكِمُ اللهُ ءآيٰتِهِ ۗ وَاللهُ عَليمٌ حَكيمٌ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And We did not send before you any messenger or prophet except that when he spoke [or recited], Satan threw into it [some misunderstanding]. But Allāh abolishes that which Satan throws in; then Allāh makes precise His verses.¹ And Allāh is Knowing and Wise.

  • Clarifying those issues which were misunderstood to remove any doubt.

(MELAYU)

Dan Kami tidak mengutus sebelum kamu seorang rasulpun dan tidak (pula) seorang nabi, melainkan apabila ia mempunyai sesuatu keinginan, syaitanpun memasukkan godaan-godaan terhadap keinginan itu, Allah menghilangkan apa yang dimasukkan oleh syaitan itu, dan Allah menguatkan ayat-ayat-Nya. Dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana,

 

وَما أَرسَلنا مِن قَبلِكَ مِن رَّسولٍ وَلا نَبِيٍّ

Dan Kami tidak mengutus sebelum kamu seorang rasulpun dan tidak (pula) seorang nabi, 

Dari ayat ini dimana Allah meletakkan rasul dan nabi di dalam satu ayat, bermaksud ada perbezaan antara seorang nabi dan seorang Rasul, iaitu mereka itu tidak sama. Rasul adalah Nabi yang bawa syariat baru tapi Nabi menggunakan syariat yang dibawa oleh Rasul.

Allah hendak menceritakan dugaan yang dihadapi oleh para Nabi dan Rasul itu.

 

إِلّا إِذا تَمَنّىٰ أَلقَى الشَّيطٰنُ في أُمنِيَّتِهِ

melainkan apabila ia mempunyai sesuatu keinginan, syaitanpun memasukkan godaan-godaan terhadap keinginan itu, 

Ayat ini ada masalah untuk ditafsirkan kerana ada ahli tafsir yang mengatakan apabila Nabi atau Rasul itu mempunyai keinginan, maka syaitan akan membisikkan was-was ke dalam hati mereka. Ini tidak tepat.

Untuk memahami ayat ini kita kena tahu apakah kehendak para rasul dan nabi itu; bukankah mereka hendak supaya semakin ramai umat mereka yang masuk Islam? Dan kerana itu mereka berharap supaya pemuka-pemuka masyarakat mereka akan masuk Islam kerana dengan itu akan menyebabkan ramai lagi orang masuk Islam. Para Rasul rasa, dengan cara itu akan mempercepatkan cara menarik orang ke dalam Islam. Kerana masyarakat awam selalunya akan ikut kelakuan pemimpin mereka.

Ini memang ada dalam keinginan manusi dan kerana itu orang-orang kita selalu suka kalau dengar orang-orang besar atau terkenal masuk Islam, kerana ianya tentu akan menarik minat orang lain untuk masuk ke dalam agama Islam dan kerana itulah Nabi Muhammad berdoa supaya Umar masuk Islam. Ini kerana Umar itu adalah orang yang berwibawa dan apabila dia masuk Islam, ramai orang akan tertarik kepada Islam. Sekurang-kurangnya, ia menarik orang lain untuk tengok apakah sebenarnya agama Islam itu.

Begitulah juga keinginan para Rasul dan Nabi itu. Akan tetapi syaitan tidak akan membiarkan rancangan rasul dan nabi itu menjadi kenyataan dan kerana itu mereka akan gunakan segala usaha untuk menggagalkan rancangan itu. Lihatlah kisah seperti mana Nabi Nuh dengan anaknya – apabila baginda mahu anaknya beriman, syaitan berusaha keras untuk menghalang anaknya dari beriman dan dari masuk Islam; dan begitu juga yang terjadi kepada Nabi Muhammad dengan bapa saudaranya Abu Talib  – di mana syaitan akan menghantar segala bala tentera untuk menghalang Abu Talib dari masuk Islam. Inilah yang dimaksudkan godaan syaitan itu. Bukannya digoda kepada para Nabi dan Rasul tetapi mereka yang rapat dengan para Nabi dan Rasul itu.

 

فَيَنسَخُ اللهُ ما يُلقِي الشَّيطٰنُ

Allah menghilangkan apa yang dimasukkan oleh syaitan itu, 

Apabila itu terjadi maka tentulah para nabi dan rasul itu akan putus semangat tetapi Allah tidak membenarkannya dimana Allah akan menaikkan semangat kepada Nabi dan Rasul itu kembali.

Satu lagi kesan, syaitan hendak membantutkan dakwah para Rasul itu. Kerana mereka nak orang tolak ajaran Rasul itu. Orang akan berhujah: tengoklah keluarga dia sendiri pun tak beriman dengan dia, kenapa kita pula nak beriman dengan dia?

 

ثُمَّ يُحكِمُ اللهُ ءآيٰتِهِ

dan Allah menguatkan ayat-ayat-Nya. 

Dan Allah kemudian menguatkan tanda-tandaNya.

Satu lagi maksud ayat ini adalah apabila Allah membacakan ayat-ayat Qur’an kepada manusia maka syaitan akan membisikkan ke dalam hati orang-orang kafir untuk menolaknya. Syaitan akan ambil kesempatan itu dan kemungkinan yang terjadi adalah dua – iaitu samada orang kafir itu mendengar bisikan syaitan itu ataupun Allah buka hati orang itu untuk menerima wahyu.

Itulah maksudnya Allah menghilangkan apa yang dibisikkan oleh syaitan itu.

Kemudian Allah teguhkan ayat-ayat Qur’an yang dibacakan oleh Nabi itu ke dalam hati orang itu.

 

وَاللهُ عَليمٌ حَكيمٌ

Dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana,

Allah lebih mengetahui siapa yang layak untuk menerima dakwah dari wahyu itu Dan siapa yang tidak layak menerima wahyu itu.

Dan Allah Maha Bijaksana bagaimana membuat keputusan siapakah yang layak menerima agama dan siapa yang tidak layak.


 

Ayat 53:

لِّيَجعَلَ ما يُلقِي الشَّيطٰنُ فِتنَةً لِّلَّذينَ في قُلوبِهِم مَّرَضٌ وَالقاسِيَةِ قُلوبُهُم ۗ وَإِنَّ الظّٰلِمينَ لَفي شِقاقٍ بَعيدٍ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

[That is] so He may make what Satan throws in [i.e., asserts] a trial for those within whose hearts is disease¹ and those hard of heart. And indeed, the wrongdoers are in extreme dissension.

  • See footnote to 2:10.

(MELAYU)

agar Dia menjadikan apa yang dimasukkan oleh syaitan itu, sebagai cubaan bagi orang-orang yang di dalam hatinya ada penyakit dan yang kasar hatinya. Dan sesungguhnya orang-orang yang zalim itu, benar-benar dalam permusuhan yang sangat,

 

لِّيَجعَلَ ما يُلقِي الشَّيطٰنُ فِتنَةً

agar Dia menjadikan apa yang dimasukkan oleh syaitan itu, sebagai cubaan

Rancangan syaitan itu menjadi ujian bagi manusia. Rancangan apa? Iaitu bagaimana mereka berhujah yang keluarga para Nabi dan Rasul itu sendiri tidak beriman. Ini adalah ujian yang besar.

 

لِّلَّذينَ في قُلوبِهِم مَّرَضٌ وَالقاسِيَةِ قُلوبُهُم

bagi orang-orang yang di dalam hatinya ada penyakit dan yang keras hatinya. 

Rancangan itu berjaya bagi orang lemah sahaja. Dan syaitan amat pandai kerana menggunakan situasi itu untuk menghalang manusia yang ada penyakit di dalam hati mereka dari masuk Islam. Ini adalah kerana mereka akan melihat bagaimana Nabi Muhammad contohnya tidak dapat mengislamkan bapa saudaranya sendiri, maka tentulah agama Islam itu tidak benar, mereka kata.

Dan kerana penyakit itu hati mereka menjadi amat keras.

Ayat ini juga bermaksud Allah menjadikan bisikan syaitan itu sebagai ujian bagi orang orang yang ada penyakit ragu-ragu di dalam hati mereka. Iaitu kepada orang Islam yang ada penyakit munafik di dalam diri mereka dan walaupun mereka duduk bersama Nabi ataupun bersama orang orang mukmin yang lain, mereka tidak dapat menerima fahaman wahyu itu.

Dan ada satu golongan lagi yang amat keras hati mereka sampaikan mereka tidak mahu duduk di dalam majlis Nabi. Iaitu orang yang memang zalim.

 

وَإِنَّ الظّٰلِمينَ لَفي شِقاقٍ بَعيدٍ

Dan sesungguhnya orang-orang yang zalim itu, benar-benar dalam permusuhan yang sangat,

Zalim yang dimaksudkan adalah syirik. Mereka yang ada fahaman syirik memang sangat memusuhi ajaran tauhid. Mereka langsung tidak pergi kepada Nabi. Kali golongan munafik, ada juga yang sanggup datang kepada Nabi walaupun berpura-pura.


 

Ayat 54: Ini pula tentang orang yang ada sifat Inabah di dalam dirinya.

وَلِيَعلَمَ الَّذينَ أوتُوا العِلمَ أَنَّهُ الحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَيُؤمِنوا بِهِ فَتُخبِتَ لَهُ قُلوبُهُم ۗ وَإِنَّ اللهَ لَهادِ الَّذينَ آمَنوا إِلىٰ صِرٰطٍ مُّستَقيمٍ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And so those who were given knowledge may know that it is the truth from your Lord and [therefore] believe in it, and their hearts humbly submit to it. And indeed is Allāh the Guide of those who have believed to a straight path.

(MELAYU)

dan agar orang-orang yang telah diberi ilmu, meyakini bahawasanya Al Qur’an itulah yang hak dari Tuhan-mu lalu mereka beriman dan tunduk hati mereka kepadanya dan sesungguhnya Allah adalah Pemberi Petunjuk bagi orang-orang yang beriman kepada jalan yang lurus.

 

وَلِيَعلَمَ الَّذينَ أوتُوا العِلمَ

dan agar orang-orang yang telah diberi ilmu, meyakini

Dalam ayat sebelum ini Allah telah memberitahu rancangan syaitan untuk menghalang orang-orang yang ada penyakit di dalam hati mereka dari beriman. Mereka akan melihat bagaimana  Nabi dan Rasul (juga para pendakwah) itu tidak dapat mengislamkan ahli keluarga mereka sendiri maka dengan itu mereka mengatakan Islam itu tidak benar.

Apabila orang yang ada ilmu tentang wahyu melihat bagaimana perkara ini benar-benar terjadi di hadapan mata mereka, maka ini akan menambah iman mereka kerana mereka sedar bahawa Allah telah beritahu perkara ini awal-awal lagi. Mereka lihat sendiri bagaimana hujah ini digunakan oleh manusia. Maka yakinlah mereka bahawa Qur’an ini memang benar. Qur’an memang menceritakan apa yang ada dalam hati manusia.

 

أَنَّهُ الحَقُّ مِن رَّبِّكَ

meyakini bahawasanya Al Qur’an itulah yang hak dari Tuhan-mu

Memang Qur’an ini bawa kebenaran dari Tuhan. Maka ayat-ayat ini akan mengukuhkan hati pelajar Qur’an kerana mereka akan melihat bagaimana Allah menzahirkan perbuatan-perbuatan manusia di hadapan mata mereka dan waktu itu mereka akan terpersona dan yakin bahawa ayat-ayat Qur’an ini memang bukan tulisan manusia.

 

فَيُؤمِنوا بِهِ فَتُخبِتَ لَهُ قُلوبُهُم

lalu mereka beriman dan tunduk hati mereka kepadanya

Maka mereka akan beriman dan bertambah keimanan mereka. Mereka akan percaya dengan ayat-ayat yang lain. Mereka akan taat sepenuhnya.

 

وَإِنَّ اللهَ لَهادِ الَّذينَ آمَنوا إِلىٰ صِرٰطٍ مُّستَقيمٍ

dan sesungguhnya Allah adalah Pemberi Petunjuk bagi orang-orang yang beriman kepada jalan yang lurus.

Allah beritahu yang Dia pasti akan memberi hidayah. Iaitu kepada mereka yang ada inabah dalam hati mereka.

Kalau baca tentang kerja dan rancangan syaitan yang amat hebat sebelum ini, maka mungkin ada yang kata: bagaimanalah nak dakwah kepada orang lain. Maka Allah nak beritahu jangan risau kerana Allah ada cara nak beri hidayah kepada manusia. Asalkan mereka ada keinginan kepada kebenaran, Allah akan tarik hati mereka kepada jalan yang lurus.


 

Ayat 55: Ayat takhwif Ukhrawi. Sekarang sebut tentang orang yang tidak ada inabah.

وَلا يَزالُ الَّذينَ كَفَروا في مِّريَةٍ مِنهُ حَتّىٰ تَأتِيَهُمُ السّاعَةُ بَغتَةً أَو يَأتِيَهُم عَذابُ يَومٍ عَقيمٍ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

But those who disbelieve will not cease to be in doubt of it until the Hour comes upon them unexpectedly or there comes to them the punishment of a barren Day.¹

  • One which will not be followed by night and therefore will not give birth to a new day, referring to the Day of Resurrection.

(MELAYU)

Dan tidak berhenti orang-orang kafir itu berada dalam keragu-raguan terhadap Al Qur’an, hinggalah datang kepada mereka saat (kematiannya) dengan tiba-tiba atau datang kepada mereka azab hari kiamat.

 

وَلا يَزالُ الَّذينَ كَفَروا في مِّريَةٍ مِنهُ

Dan tidak berhenti orang-orang kafir itu berada dalam keragu-raguan terhadap Al Qur’an,

Orang-orang kafir itu sentiasa sahaja ragu-ragu dengan perkara yang tidak perlu diragukan pun, seperti contohnya ragu tentang kepanasan matahari yang memang karut. Adakah nak tahu tentang matahari sedangkan ia amat jelas dah? Dan kebenaran Islam itu memang jelas-jelas nyata kalau kita mempelajarinya. Kebenaran Islam itu lebih jelas daripada panasnya matahari. Tapi orang yang kafir, mereka akan tetap ragu.

 

حَتّىٰ تَأتِيَهُمُ السّاعَةُ بَغتَةً

hinggalah datang kepada mereka saat (kematiannya) dengan tiba-tiba

Keraguan adalah perkara yang biasa sebenarnya. Ramai yang mulanya ragu apabila Dibawakan dengan ajaran tauhid yang berlainan dengan fahaman mereka. Tapi keraguan itu perlu dibaiki dengan membuat kajian. Akhirnya dengan meniliti dalil dan hujah yang dibawa, keraguan itu boleh hilang.

Tapi orang tetap kafir, akan terus menerus dalam keraguan mereka. Sampai bila? Mereka akan terus berada dia dalam keadaan ragu-ragu sehinggalah kematian itu datang kepada mereka dengan tiba-tiba. Mereka tidak ada usaha nak memikirkan samada ajaran yang dibawa itu benar atau tidak. Akhirnya mereka tetap salam keraguan sampailah mereka mati.

 

أَو يَأتِيَهُم عَذابُ يَومٍ عَقيمٍ

atau datang kepada mereka azab hari kiamat.

Dan mereka akan terima nasibnya di Hari Kiamat nanti. Kalimah عَقيمٍ bermaksud sesuatu yang tidak ada kebaikan padanya dan tidak akan berhenti atau berkurangan; dan digunakan juga untuk wanita yang mandul kerana mereka tidak akan mengeluarkan anak; ia juga digunakan untuk tanah yang tidak dapat menumbuhkan apa-apa tanaman.

Oleh itu hari Kiamat dan Hari akhirat adalah hari yang tidak ada kebaikan langsung kepada mereka yang terus berada dalam keraguan dan mati dalam kafir.

Jangan kita sangka ayat ini untuk orang yang bukan Islam sahaja. Kalau seseorang itu namanya sahaja Muslim tapi hatinya engkar kepada wahyu, mereka juga akan mengalami nasib yang sama.

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya.


Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

About tafsirsunnah

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.
This entry was posted in Surah 022: Hajj. Bookmark the permalink.

One Response to Tafsir Surah Hajj Ayat 52 – 55 (Syaitan ganggu para Nabi)

  1. Pingback: Tafsir Surah Hajj Ayat 52 – 55 (Syaitan ganggu para Nabi)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s