Bicara tentang ‘Ikhlas’.

Orang kita selalu menyebut asalkan ikhlas dalam melakukan ibadat, Allah akan terima ibadat itu. Apakah makna Ikhlas?: Iaitu yang dikatakan melakukan ibadah tulus ikhlas kepadaNya jua. Kalau nak faham, kita kena lihat amalan orang kafir macam mana. Kita ambil contoh orang yang iktikaf dalam masjid. Iaitu duduk dalam tempat ibadat. Orang Hindu pun ada juga iktikaf dalam kuil mereka. Buddha pun ada, Kristian pun ada. Ini semua adalah dipanggil ‘pengabdian’. Agama lain pun ada juga pengabdian dalam agama mereka. Agama lain lagi hebat sebenarnya, kerana ada antara mereka tak keluar-keluar dari rumah ibadat mereka. Dari muda sampai mati mereka tinggal di sana. Mereka pun ikhlas juga sebenarnya. Mungkin lagi ikhlas dari kita. Takkan tak ikhlas lagi kalau boleh buat sampai macam tu? Mereka sampaikan tidak kahwin kerana mengabdikan diri kepada tuhan mereka. Soalan sekarang adalah, samada ikhlas kita sama sahaja macam ikhlas mereka, atau ikhlas seperti mana yang Tuhan mahu? Walaupun mereka ikhlas dalam ibadat mereka, mereka akhirnya akan masuk neraka. Ini bermakna, ikhlas sahaja tidak cukup. Selain dari ikhlas, perbuatan kita kena bertepatan dengan apa yang Nabi dan Allah hendak. Kalau tak, tiada guna. Kena belajar hadith baru tahu mana yang boleh buat. Semuanya telah diceritakan di dalam Kitab Hadith.

Kita tak boleh nak tanggung dosa orang lain. Macam yang Kristian buat sekarang. Paderi mereka pula yang ampunkan dosa pengikut dia. Bukan sahaja kita tidak boleh menanggung dosa orang lain, kita juga tidak boleh buat ibadat bagi pihak orang lain. Ibadat kena buat sendiri. Jikalau kita melakukan ibadat, pahala dari ibadat itu akan diberikan kepada kita. Maka kita sebenarnya tidak boleh nak kirim pahala dari ibadat kita kepada orang lain. Maka, majlis tahlil itu adalah perbuatan yang sia-sia kerana tujuannya adalah untuk kirim pahala kepada simati tetapi sebenarnya pahala itu tak sampai pun. Dan perbuatan itu tidak pernah diajar oleh Nabi dan tidak pernah diamalkan oleh para sahabat Nabi.

Kalau tak belajar, agama kita akan jadi macam agama lain, iaitu hanya berdasarkan sangkaan-sangkaan sahaja. Agama ini bukan boleh buat ikut suka sahaja. Sekarang ni kita hairan, kenapa tok guru yang mengajar masyarakat masih tak mahu belajar tafsir Quran? Masih lagi tak mahu belajar hadis yang sahih? Apabila mereka tidak belajar dengan betul, maka mereka telah menyampaikan ajaran yang salah kepada anak murid mereka. Sampai banyak sekali hadis-hadis yang lemah atau palsu yang dijadikan sebagai dalil oleh mereka.

Satu lagi amalan bidaah yang dilakukan secara berleluasa oleh masyarat kita walaupun tiada dalil dari nas adalah Talqin. Ada masalah dengan amalan itu. Sebenarnya daripada hadis, kita tahu bahawa malaikat tanya hanya 3 soalan sahaja. Tapi kenapa kita dengar semasa talqin dibacakan di kubur ada sampai 6 soalan? Itu pun dah salah dah. Dari manakah datangnya dalil untuk tiga soalan lagi soalan itu?

Berdasarkan hadith Nabi, semasa salah seorang sahabat meninggal, ketika itu sahabat sedang bersama Nabi di tanah perkuburan untuk menunggu jenazah sampai. Nabi tak buat apa-apa semasa menunggu. Tiada baca apa-apa pun. Keadaan semasa itu senyap sahaja. Tiba-tiba Nabi angkat kepala dan berkata: Takutlah kamu tentang kematian. Akan datang malaikat yang berbadan hitam, matanya biru. Dan seterusnya hingga akhir hadis.

Roh orang mukmin akan berada di Illiyin, di langit ketujuh. Roh orang kafir pula, disimpan di Sijjin, iaitu di bumi lapis yang ke tujuh. Makanya soalan malaikat tu, bukan tanya kepada tubuh mayat yang dalam kubur, tapi kepada roh yang berada di alam kubur. Dan kalau semasa talqin dibacakan ke bawah, itu seperti kita mengatakan yang roh itu berada di Sijjin, tempat orang-orang yang jahat.

Soalan pertama yang ditanya: “man rabbuka?” Bukan ‘ma rabbuka’. Kerana perkataan ‘ma’ itu bermaksud: ‘apa’. Maka, soalan pertama adalah: “Siapakah Tuhan yang mencipta, memelihara, menjaga kamu?” Kena faham makna ‘rabb’ itu dengan kemas. Makna Rabb, bukan sahaja bermakna ‘Tuhan’. Dia cipta makhluk dan kemudian Dia akan jaga makhluk itu. Iaitu dengan beri makan, minum, udara dan sebagainya. Apabila Tuhan cipta kita, Dia mesti beri kita makan, kalau tak, kita akan mati kerana kita bergantung hidup dengan Dia. Jawap kepada soalan yang pertama: “robbunAllah”. Bukan Tuhanku adalah Allah. Sebab perkataan ‘tuhan’ itu tidak sama dengan perkataan ‘rabb’. Bahasa Arab sebenarnya lebih lengkap dari bahasa Melayu.
Soalan kedua: “ma diinika”: “apa agama dan cara hidup kamu?” Deen itu adalah cara hidup. Ugama kita memang Islam, tapi belum cara hidup kita pun cara hidup Islam. Adakah kita nak jawap: ugama kita Islam, tapi cara hidup kita ikut Yahudi atau Nasrani?

Soalan ketiga: “siapa orang ini?” Sambil tunjuk kepada Nabi. Dia tak tanya “siapa penghulu kamu?” macam yang dibacakan dalam talqin yang biasa kita dengar itu. Jadi soalan dah tak sama seperti yang disebut oleh Nabi. Tak tahu dari mana datangnya kata-kata dalam talqin itu sebab tidak ada macam itu dalam hadis yang sahih. Jadi nak kenal Nabi macam mana? Untuk kenal Nabi, kena ikut sunnah dia.

Soalan keempat dan seterusnya tu, dapat dari mana? Tidak pasti dari mana sumbernya. Yang pasti bukan dari hadis Nabi. Kita mesti mendapatkan sumber agama kita dari Quran dan sunnah; Malaikat tanya kerana mereka diarah untuk tanya sahaja. Mereka dah tahu dah simati itu macam mana cara hidupnya; Apabila kita melepasi soalan-soalan itu, dan kita termasuk orang yang akan masuk syurga, maka dibukakan satu pintu syurga kepda kita. Kita akan diberikan dengan pakaian syurga. Iaitu kita akan dipakaikan dengan tujuh puluh helai pakaian dari sutera. Lengkap dengan perhiasan dan sebagainya. Dimandikan pula oleh malaikat. Ketahuilah bahawa lubang kubur itu adalah tempat singgahan terakhir manusia sebelum memasuki syurga atau neraka. Ianya adalah ‘Syurga Sementara’. Kalau dalam dunia ini, boleh dianggap macam chalet. Atau kepada orang yang jahat, sebagai lokap sebelum dimasukkan ke dalam penjara yang sebenarnya.

Kalau akidah tak betul, mayat itu akan cakap “ah ah ah, la adri” (ah, ah, ah, aku tak tau). Maka malaikat akan pukul manusia itu, sambil berkata: “Kamu ni belajar agama tidak, berkawan dengan orang alim pun tidak. Shiapppp!!!! Semoga kita tergolong kedalam orang yang dapat menjawab soalan-soalan itu dengan baik. Sebenarnya yang menjawap soalan itu adalah amalan-amalan. Jawapan itu bukan boleh diajar oleh orang lain kalau kita dah mati nanti. Jadi orang yang membaca talqin itu adalah sia-sia sahaja kerana simati tidak dapat mendengar pun bacaan talqin itu.

Maka eloklah bila nak tidur malam, kita talqinkan diri kita sendiri. Baca sekali sekurang- kurangnya: “Rodiitu billahi rabba. Wabil Islaamadina, wabi Muhammadin Nabiiyyan warasullan” – “Aku redha Allah sebagai Rabbku, Islam sebagai cara hidupku dan Nabi Muhammad sebagai Nabi dan Rasul”

Peringatan! Nabi pernah bersabda: “Jangan kamu jadikan rumah kamu seperti kubur”. Iaitu kita disuruh membaca Quran di rumah. Makna disebaliknya adalah, kita tak boleh baca Quran dikubur. Kubur juga bukan tempat untuk sembahyang. Kecuali untuk kita melakukan solat jenazah jika kita tidak sempat untuk solat jenazah berjemaah.

About tafsirsunnah

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.
This entry was posted in Hujjah. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s