Tafsir Surah al-Hijr Ayat 91 – 99 (Solat sehingga al-yaqin)

Ayat 91: Dalam ayat sebelum ini, telah disebut tentang golongan المُقتَسِمينَ. Dan telah diberikan beberapa pendapat tentang siapakah mereka itu. Sekarang diberikan penerangan, apakah yang mereka telah lakukan. Awal surah ayat 3 Allah suruh biarkan mereka. Dan dalam ayat ini, Allah kata mereka ‘akan tahu’ nanti apa yang akan terjadi. Maka sekarang diberitahu yang mereka akan ditanya.

الَّذينَ جَعَلُوا القُرآنَ عِضينَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Who have made the Qur’ān into portions.¹

  • Accepting part and rejecting part according to their own inclinations.

(MELAYU)

(iaitu) orang-orang yang telah menjadikan Al Quran itu terbagi-bagi.

 

Mereka pilih bagaimana mana dari Kalam wahyu Allah yang mereka nak pakai. Mereka pilih bahagian mana yang berkepentingan pada mereka. Sepatutnya wahyu Allah itu kita kena belajar dan amalkan semua sekali. Tidak boleh pilih-pilih mana yang kita suka sahaja. Kita kena belajar dan faham semua sekali ayat-ayat Qur’an. Jangan main petik-petik sahaja. Jangan jadi orang Melayu, tahu Surah Yaasin sahaja – itu pun tahu baca sahaja. Macamlah tidak ada surah lain dalam Qur’an.

Kalau dikaitkan ayat ini tentang Ahli Kitab, ia bermaksud mereka pun memilih-milih ayat Qur’an. Apabila disampaikan kepada mereka ayat-ayat Qur’an, mereka siap boleh kata Qur’an itu benar tapi ada yang boleh terima dan ada yang tidak.


 

Ayat 92: Berani sungguh mereka buat begitu. Apa Allah kata tentang mereka.

فَوَرَبِّكَ لَنَسأَلَنَّهُم أَجمَعينَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

So by your Lord, We will surely question them all

(MELAYU)

Maka demi Tuhanmu, Kami pasti akan menanyai mereka semua,

 

فَوَرَبِّكَ

Maka demi Tuhanmu,

Ini adalah sumpah dari Allah. Dan apabila Allah bersumpah, ini bermaksud ianya adalah perkara yang amat penting.

 

لَنَسأَلَنَّهُم أَجمَعينَ

Kami pasti akan menanyai mereka semua,

Awal surah ayat 3 Allah suruh biarkan mereka. Dan dalam ayat ini, Allah kata mereka ‘akan tahu’ nanti apa yang akan terjadi. Maka sekarang diberitahu yang mereka akan ditanya. Maksudnya, Allah akan uruskan mereka. Nabi tak payah sibuk-sibuk dengan mereka, biar Allah sahaja yang tangini mereka. Begitu jugalah dengan kita sebagai penyebar tauhid ini. Jangan kecoh sangat dengan apa yang dikatakan oleh orang. Serah kepada Allah sahaja.

Abdullah (yakni Ibnu Mas’ud) mengatakan, “Demi Tuhan yang tidak ada Tuhan selain Dia, tiada seorang pun di antara kalian melainkan akan diajak berbicara secara bersendiri oleh Allah pada hari kiamat nanti, sebagaimana seseorang di antara kalian memandang bulan di malam purnama. Lalu Allah SWT. berfirman, ‘Hai anak Adam, apakah yang memperdayakanmu (berbuat durhaka) terhadap-Ku. Hai anak Adam, apakah yang telah engkau lakukan? Hai anak Adam, apakah engkau memperkenankan seruan para rasul?’ .”


 

Ayat 93:

عَمّا كانوا يَعمَلونَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

About what they used to do.

(MELAYU)

tentang apa yang telah mereka kerjakan dahulu.

 

Mereka akan ditanya tentang apa yang mereka biasa buat semasa mereka hidup di dunia. Segala amalan mereka akan diperiksa, segala tingkah laku dan kata-kata mereka. Kalau ada amalan yang syirik, memang bernasib malang. Begitu juga kalau ada amalan bidaah.


 

Ayat 94: Jangan hiraukan mereka, teruskan sahaja dengan dakwah.

فَاصدَع بِما تُؤمَرُ وَأَعرِض عَنِ المُشرِكينَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Then declare what you are commanded¹ and turn away from the polytheists.²

  • The implication is “Thereby you will distinguish or separate the disbelievers from the believers.”
  • Any who persist in association of others with Allāh.

(MELAYU)

Maka sampaikanlah olehmu secara terang-terangan segala apa yang diperintahkan (kepadamu) dan berpalinglah dari orang-orang yang musyrik.

 

فَاصدَع بِما تُؤمَرُ

Maka sampaikanlah olehmu secara terang-terangan segala apa yang diperintahkan

Ini bukan arahan kepada Nabi untuk mulakan dakwah tapi untuk meneruskan apa yang baginda tengah buat. فَاصدَع dari kalimah إصدع yang bermaksud mendedahkan, mematuhi, berselerak. Semua maksud إصدع itu berkenaan dengan dakwah kerana dakwah itu perlu mendedahkan perkara sebenar, mematuhi arahan Allah untuk menyampaikan kepada manusia dan berselerak segenap bumi untuk menyampaikan dakwah.

Ia juga bermaksud buat sesuatu perkara walaupun susah. Allah tahu berdakwah itu susah, bukan senang. Tapi kena terus sebarkan wahyu.

Ada juga berpendapat ini adalah arahan untuk menyebarkan agama Islam dengan terang-terangan. Sebelum ayat ini diturunkan, Nabi Muhammad berdakwah secara rahsia sahaja selama tiga tahun. Baginda juga melakukan ibadah secara sembunyi-sembunyi sahaja. Selepas ayat ini diturunkan, barulah baginda berdakwah secara terang-terangan.

Abu Ubaidah telah meriwayatkan dari Abdullah ibnu Mas’ud yang mengatakan bahawa Nabi Saw. masih tetap sembunyi-sembunyi dalam menjalankan ibadahnya, hingga turun firman-Nya: Maka sampaikanlah olehmu secara terang-terangan segala apa yang diperintahkan (kepadamu). (Al-Hijr: 94) Maka barulah beliau Saw. keluar bersama para sahabatnya menyerukan agama Islam secara terang-terangan.

 

وَأَعرِض عَنِ المُشرِكينَ

dan berpalinglah dari orang-orang yang musyrik.

Dan biarkan sahaja apa yang dilakukan oleh golongan musyrikin itu. Jangan peduli dengan mereka, teruskan dakwah. Kerana kalau layan apa yang mereka buat itu, akan mengganggu kerja dakwah sahaja. Kerana kepala kita asyik nak fikir tentang mereka sahaja sampai kita tidak boleh nak buat apa yang sepatutnya kita lakukan.


 

Ayat 95: Kadang-kadang kita takut kepada orang lain, tapi Allah beritahu yang kita tidak perlu takut pun.

إِنّا كَفَيناكَ المُستَهزِئينَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Indeed, We are sufficient for you against the mockers

(MELAYU)

Sesungguhnya Kami memelihara kamu daripada (kejahatan) orang-orang yang memperolok-olokkan (kamu),

 

Allah cukup terhadap mereka itu yang memperolok-olokkan kamu. Mereka kata baginda gila, ahli sihir dan macam-macam lagi. Kalau kita nak lawan mereka, tentu tidak boleh kerana kadang-kadang mereka itu lebih ramai dan lebih kuat. Maka, kita serahkan sahaja kepada Allah. Cukup dengan Allah sahaja untuk menangani mereka.


 

Ayat 96: Siapakah mereka yang memperolok-olokkan itu?

الَّذينَ يَجعَلونَ مَعَ اللهِ إِلٰهًا آخَرَ ۚ فَسَوفَ يَعلَمونَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Who make [equal] with Allāh another deity. But they are going to know.

(MELAYU)

(Iaitu) orang-orang yang menganggap adanya ilah yang lain di samping Allah; maka mereka kelak akan mengetahui (akibat-akibatnya).

 

الَّذينَ يَجعَلونَ مَعَ اللهِ إِلٰهًا آخَرَ

(Iaitu) orang-orang yang menjadikan ilah yang lain di samping Allah;

Ilah adalah tempat sandaran hati kita. Tempat kita berharap, tempat kita berdoa dan tempat kita taat. Oleh itu, kalau kita ada entiti selain Allah yang kita berharap, berdoa dan tempat kita taat, maka kita telah menjadikan ilah lain selain Allah. Sedangkan dalam syahadah kita, kita sebut: Tidak ada ilah selain Allah, bukan? Tapi kerana tidak faham maksud ilah, maksud tauhid dan syirik, maka ramailah dari kalangan orang Islam sendiri yang buat syirik dan adakan ilah lain selain Allah.

Dan kerana mereka telah bergelumang dengan fahaman itu, apabila dibawakan ayat-ayat Allah tentang salahnya perkara itu, mereka olok-olokkan ayat-ayat Allah itu. Maksudnya mereka melawan wahyu.

 

فَسَوفَ يَعلَمونَ

maka mereka kelak akan mengetahui 

Kelak mereka akan tahu balasan yang mereka akan terima. Iaitu apabila mereka mati nanti.


 

Ayat 97: Allah faham apa yang dirasakan dalam hati Nabi dan penyebar tauhid itu apabila mereka diperolok-olokkan.

وَلَقَد نَعلَمُ أَنَّكَ يَضيقُ صَدرُكَ بِما يَقولونَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And We already know that your breast is constrained by what they say.

(MELAYU)

Dan Kami sungguh-sungguh mengetahui, bahwa dadamu menjadi sempit disebabkan apa yang mereka ucapkan,

 

Allah tahu betapa ketatnya hati Rasulullah apabila baginda ditolak. Mereka juga menghina Nabi dengan berkata baginda itu seorang yang gila. Baginda juga seorang manusia maka tentunya baginda terkesan juga. Maka Allah beri tasliah kepada baginda dengan beritahu yang bukannya Allah tidak tahu apa yang dilalui oleh baginda. Kalau orang tahu apa yang kita lalui, sedikit sebanyak akan legalah hati kita. Apatah lagi kalau Allah yang kata Dia tahu? Tentu lebih lega lagi.


 

Ayat 98: Ini juga adalah tasliah. Allah suruh sibukkan dengan amal ibadat supaya tidak fikirkan sangat tentang apa yang penentang kata.

فَسَبِّح بِحَمدِ رَبِّكَ وَكُن مِنَ السّاجِدينَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

So exalt [Allāh] with praise of your Lord and be of those who prostrate [to Him].

(MELAYU)

maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan jadilah kamu di antara orang-orang yang bersujud (solat),

 

فَسَبِّح بِحَمدِ رَبِّكَ

maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu

Jangan hiraukan apa yang mereka katakan, tapi teruslah buat amal Ibadat. Maksudnya, ubah fokus kepada amal Ibadat. Jangan hirau apa yang mereka kata, apa yang mereka lakukan. Kerana kalau fikirkan hal mereka, hanya akan buat susah hati sahaja. Kita bukan boleh tukar pun keadaan itu kerana kita lemah. Daripada ingat kepada hal mereka, baik ingat kepada Allah dengan melakukan amal ibadat, kerana kalau ingat kepada Allah, hati akan menjadi tenang.

Maka bertasbihlah banyak-banyak kepada Allah. Dan zikir dan tasbih ada di dalam solat, maka kerana itu ada yang menafsirkan ‘tasbih’ ini bermaksud ‘solat’.

 

وَكُن مِنَ السّاجِدينَ

dan jadilah kamu di antara orang-orang yang bersujud

Dan kerjakanlah solat dengan banyak melakukan sujud. Janganlah jadi Iblis yang enggan melakukan sujud setelah diarahkan oleh Allah – seperti yang telah disebut dalam ayat 29 surah ini.


 

Ayat 99: Dan teruskanlah melakukan amal ibadat itu terutama solat.

وَاعبُد رَبَّكَ حَتّىٰ يَأتِيَكَ اليَقينُ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And worship your Lord until there comes to you the certainty [i.e., death].

(MELAYU)

dan sembahlah Tuhanmu sampai datang kepadamu yang diyakini (ajal).

 

Amal ibadat terutama solat itu kenalah dilakukan sehingga mati. Kalimah اليَقينُ ini ditafsirkan sebagai mati. Tidak masa untuk berhenti dari melakukan solat. Semasa di hujung hayat baginda, ketika baginda dalam keadaan yang sakit sangat, sampaikan baginda tidak sedarkan diri, dan kalau tidak sedarkan diri, nak berjalan pun tidak boleh, baginda dipapah oleh para sahabat untuk ke masjid menunaikan solat. Memang tidak ada alasan untuk tidak mengerjakan solat kerana solat itu boleh dikerjakan dalam keadaan mana pun yang mampu dilakukan oleh kita.  Ini seperti yang telah disebutkan di dalam kitab Sahih Bukhari, dari Imran ibnu Husain r.a. yang mengatakan bahawa Rasulullah Saw. bersabda:

“صَلِّ قَائِمًا، فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِعْ فَقَاعِدًا، فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِعْ فَعَلَى جَنْب”

Solatlah sambil berdiri; dan jika kamu tidak mampu (berdiri), maka (solatlah) dengan duduk. Dan jika kamu tidak mampu (duduk), maka (solatlah) dengan berbaring pada lambung.

Tapi ayat ini banyak disalahgunakan oleh golongan jahil dan sesat terutama golongan tarekat yang kononnya mengamalkan sufi. Mereka kata, solat itu dilakukan oleh mereka yang tidak ‘yakin’ sahaja. Jadi bila mereka kononnya dah sampai tahap yakin, mereka sudah tidak perlu solat lagi seperti mereka. Memang golongan ini ada termasuk di negara ini sahaja kerana banyak yang jahil-jahil dan banyak yang menipu. Mereka kata mereka itu sudah ada ilmu ‘makrifat’ yang kenal Allah, maka tidak perlu lagi nak solat. Mereka tak fikirkah, para Nabi itu lebih lagi makrifat dengan Allah, tapi mereka tetap solat? Ilmu makrifat mana yang mereka belajar ini, melainkan makrifat dari syaitan? (Yang telah menipu mereka).

Ini adalah fahaman yang sesat yang boleh diterima sahaja oleh mereka yang bodoh dan jahil. Kerana bodoh dan jahillah sahaja yang boleh menyebabkan seseorang itu percaya dengan ajaran tarekat. Mereka nak belajar agama, tapi tersilap pilih guru. Termasuk ke dalam ajaran tarekat. Ilmu agama mereka kurang, jadi mereka senang sahaja ditipu oleh mereka yang berperawakan ‘alim’ dan ‘warak’. Mereka faham agama bukan dari dalil nas tapi dari ilmu ajaran khayalan guru-guru tarekat itu. Bila dah belajar ilmu khayalan, maka teruslah mereka khayal dalam dunia sesat mereka itu.

Kenapa pula mati dinamakan ‘yakin’? Ini adalah kerana mati sahaja yang kita yakin akan berlaku kepada kita. Ada lagikah perkara lain? Adakah anda yakin anda akan kaya? Akan berjaya? Akan dapat anak? Akan berkahwin? Akan, akan, akan? Semua itu kita tidak yakin akan berlaku tapi satu perkara yang kita yakin dan pasti akan berlaku kepada kita tanpa syak lagi – itulah mati. Kita yakin dan pasti yang kita akan mati, bukan? Kerana itulah mati dinamakan juga اليَقينُ.

Menurut Imam Bukhari, Salim mengatakan bahawa makna yang dimaksud ialah ajal atau maut. Yang dimaksud dengan Salim ialah Salim ibnu Abdullah ibnu Umar.

Seperti yang dikatakan oleh Ibnu Jarir, bahawa telah menceritakan kepada kami Muhammad ibnu Basysyar, telah menceritakan kepada kami Yahya ibnu Sa’id, dari Sufyan, telah menceritakan kepada kami Tariq ibnu Abdur Rahman, dari Salim ibnu Abdullah sehubungan dengan makna firman-Nya: dan sembahlah Tuhanmu sampai datang kepadamu yang diyakini (ajal). (Al-Hijr:99) Menurutnya, yang dimaksud dengan hal yang diyakini ialah maut atau ajal.

Dan kalaulah umat manusia belajar wahyu Qur’an ini sebelum mereka terjebak dengan ajaran-ajaran salah, tentulah mereka akan terselamat. Tentulah mereka dapat menolak ajakan-ajakan dari mereka yang sesat seperti golongan tarekat itu.

Allahu a’lam. Tamat tafsir Surah al-Hijr. Sambung ke surah yang seterusnya, Surah an-Nahl.


Rujukan:

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

About tafsirsunnah

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.
This entry was posted in Surah 015: al-Hijr. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s