Tafsir Surah Ibrahim Ayat 9 – 10 (Amalan tok nenek)

Ayat 9: Setelah Allah buka kisah Nabi Musa a.s, sekarang masuk ke dalam peristiwa pertama.

أَلَم يَأتِكُم نَبَأُ الَّذينَ مِن قَبلِكُم قَومِ نوحٍ وَعادٍ وَثَمودَ ۛ وَالَّذينَ مِن بَعدِهِم ۛ لا يَعلَمُهُم إِلَّا اللهُ ۚ جاءَتهُم رُسُلُهُم بِالبَيِّناتِ فَرَدّوا أَيدِيَهُم في أَفواهِهِم وَقالوا إِنّا كَفَرنا بِما أُرسِلتُم بِهِ وَإِنّا لَفي شَكٍّ مِمّا تَدعونَنا إِلَيهِ مُريبٍ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Has there not reached you the news of those before you – the people of Noah and ‘Aad and Thamūd and those after them? No one knows them [i.e., their number] but Allāh. Their messengers brought them clear proofs, but they returned their hands to their mouths¹ and said, “Indeed, we disbelieve in that with which you have been sent, and indeed we are, about that to which you invite us, in disquieting doubt.”

  • Several explanations have been given as to the meaning. Based upon the conclusion of the verse, Ibn Katheer preferred that this was a gesture of denial and rejection.

(MELAYU)

Belumkah sampai kepadamu berita orang-orang sebelum kamu (yaitu) kaum Nuh, ‘Ad, Tsamud dan orang-orang sesudah mereka. Tidak ada yang mengetahui mereka selain Allah. Telah datang rasul-rasul kepada mereka (membawa) bukti-bukti yang nyata lalu mereka menutupkan tangannya ke mulutnya (kerana kebencian), dan berkata: “Sesungguhnya kami mengingkari apa yang kamu disuruh menyampaikannya (kepada kami), dan sesungguhnya kami benar-benar dalam keragu-raguan yang menggelisahkan terhadap apa yang kamu ajak kami kepadanya”.

 

أَلَم يَأتِكُم نَبَأُ الَّذينَ مِن قَبلِكُم

Belumkah sampai kepadamu berita orang-orang sebelum kamu

Allah mengingatkan tentang berita orang-orang terdahulu. Kerana kisah para Nabi dan dakwah mereka sama sahaja, tentang tauhid dan mereka juga telah ditentang oleh kaum mereka dan ada balasan buruk yang Allah beri kepada mereka. Tak sampaikah kisah mereka itu?

 

قَومِ نوحٍ وَعادٍ وَثَمودَ ۛ وَالَّذينَ مِن بَعدِهِم

(yaitu) kaum Nuh, ‘Ad, Tsamud dan orang-orang sesudah mereka.

Kemudian disebut tentang beberapa kaum yang kisah mereka memang terkenal. Berkemungkinan besar mereka memang dah tahu, cuma nak diingatkan sahaja. Kaum Nuh, Aad dan Tsamud itu terkenal, kemudian Allah sebut وَالَّذينَ مِن بَعدِهِم sebagai merangkumi kaum yang lain-lain, sebab banyak sangat.

 

لا يَعلَمُهُم إِلَّا اللهُ

Tidak ada yang mengetahui mereka selain Allah. 

Ada banyak lagi Nabi dan kaum yang telah dihantar Rasul kepada mereka. Dan ada banyak lagi kisah tapi tidak ada dalam sejarah kerana mereka sudah tiada dan kisah mereka tidak ditulis. Dan dalam Qur’an pun tidak disebut kerana Qur’an bukan buku sejarah. Oleh kerana itu, Allah kata tiada siapa yang tahu hal dan sejarah mereka melainkan Allah. Ini adalah kerana mereka telah dimusnahkan langsung.

 

جاءَتهُم رُسُلُهُم بِالبَيِّناتِ

Telah datang rasul-rasul kepada mereka (membawa) bukti-bukti yang nyata

Kisah mereka sama sahaja: mereka telah didatangi dengan Rasul pembawa risalah tauhid. Dan Nabi mereka pun bawa haq juga seperti Nabi Muhammad. Mereka tidak datang berdakwah dan menyampaikan agama kepada kaum mereka dengan tangan kosong tapi mereka bawa dalil dan bukti. Ini mengajar kita bahawa dalam kita berdakwah, kita kena bawakan bukti dan dalil – jangan berhujah sahaja tanpa menyebut ayat Qur’an dan hadis Nabi yang sahih.

 

فَرَدّوا أَيدِيَهُم في أَفواهِهِم

lalu mereka memulangkan tangan mereka ke mulut mereka

فَرَدّوا أَيدِيَهُم في أَفواهِهِم adalah pepatah Arab – maksudnya mereka menutup mulut mereka. Ini bermaksud yang mereka menolak tidak mahu dengar apa yang hendak telah disampaikan. Tutup mulut sebab geram dengan apa yang disampaikan oleh para Rasul itu. Juga kerana benci.

Atau ia bermaksud, mereka tutup mulut Nabi dengan tangan mereka untuk memberhentikan apa yang baginda katakan atau supaya Nabi itu tidak meneruskan percakapan baginda. Begitulah teruk sangat apa yang mereka lakukan kerana mereka tidak mahu terima. Samada mereka tutup mulut Nabi atau tutup mulut mereka sendiri.

 

وَقالوا إِنّا كَفَرنا بِما أُرسِلتُم بِهِ

dan berkata: “Sesungguhnya kami mengingkari apa yang kamu disuruh menyampaikannya

Perbuatan menutup mulut tadi adalah perbuatan fizikal dan sekarang mereka juga cakap dengan mulut mereka sendiri. Mereka bukan sahaja tolak dengan perbuatan, tapi mereka juga tolak dengna mulut mereka. Yang mereka tolak itu adalah ajakan tauhid dari Nabi mereka.

 

وَإِنّا لَفي شَكٍّ مِمّا تَدعونَنا إِلَيهِ مُريبٍ

dan sesungguhnya kami benar-benar dalam keragu-raguan yang menggelisahkan terhadap apa yang kamu ajak kami kepadanya”.

Mereka rasa ragu-ragu sangat kerana mereka tidak mahu nak percaya. Mereka tidak mahu buka hati mereka kepada kebenaran. Mereka tidak mahu fikirkan pun samada apa yang disampaikan oleh Nabi itu benar atau tidak. Dan beginilah yang terjadi kepada ramai orang apabila mereka disampaikan dengan dakwah tauhid. Mereka terus tutup akal dan hati mereka dari dengar. Sepatutnya mereka dengarlah dulu apa yang hendak disampaikan oleh pendakwah tauhid. Tapi malangnya, ramai yang tidak mahu dengar pun. Kerana mereka sudah ada keraguan dalam hati mereka. Dan ini adalah peringkat pertama kepada kekafiran – ragu.


 

Ayat 10: Apakah kata balasan dari para Rasul itu?

۞ قالَت رُسُلُهُم أَفِي اللهِ شَكٌّ فاطِرِ السَّماواتِ وَالأَرضِ ۖ يَدعوكُم لِيَغفِرَ لَكُم مِن ذُنوبِكُم وَيُؤَخِّرَكُم إِلىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى ۚ قالوا إِن أَنتُم إِلّا بَشَرٌ مِثلُنا تُريدونَ أَن تَصُدّونا عَمّا كانَ يَعبُدُ آباؤُنا فَأتونا بِسُلطانٍ مُبينٍ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Their messengers said, “Can there be doubt about Allāh, Creator of the heavens and earth? He invites you that He may forgive you of your sins, and He delays you [i.e., your death] for a specified term.” They said, “You are not but men like us who wish to avert us from what our fathers were worshipping. So bring us a clear authority [i.e., evidence].”

(MELAYU)

Berkata rasul-rasul mereka: “Apakah ada keragu-raguan terhadap Allah, Pencipta langit dan bumi? Dia menyeru kamu untuk memberi ampunan kepadamu dari dosa-dosamu dan menangguhkan (siksaan)mu sampai masa yang ditentukan?” Mereka berkata: “Kamu tidak lain hanyalah manusia seperti kami juga. Kamu menghendaki untuk menghalang-halangi (membelokkan) kami dari apa yang selalu disembah nenek moyang kami, kerana itu datangkanlah kepada kami, bukti yang nyata”.

 

قالَت رُسُلُهُم أَفِي اللهِ شَكٌّ

Berkata rasul-rasul mereka: “Apakah ada keragu-raguan terhadap Allah,

Kaum mereka kata mereka ragu-ragu dengan apa yang disampaikan oleh Rasul-rasul itu. Maka Rasul-rasul itu tanya mereka balik: kenapa nak ragu dengan Allah pula? Mereka tidak kenal Allah kah? Ini tidak patut kerana setiap manusia telah diberikan dengan fitrah mengenal Allah.

 

فاطِرِ السَّماواتِ وَالأَرضِ

Pencipta langit dan bumi?

Rasul-rasul itu ingatkan mereka kembali dengan Allah. Kenapalah mereka boleh ragu dengan Allah sedangkan Dia yang mencipta langit dan bumi?

 

يَدعوكُم لِيَغفِرَ لَكُم مِن ذُنوبِكُم

Dia menyeru kamu untuk memberi ampunan kepadamu dari dosa-dosa kamu semua

Rasul-rasul itu menyampaikan yang Allah mengajak mereka kepada jalan agama yang benar, bukannya para Rasul itu. Para Rasul hanya menyampaikan sahaja. Allah ajak kepada tauhid kerana Dia nak ampunkan segala dosa-dosa manusia. Kalau mereka dapat terima ajakan tauhid itu, segala dosa mereka akan terhapus. Begitulah, kalau orang kafir masuk Islam, maka segala dosa-dosa mereka akan terhapus.

 

وَيُؤَخِّرَكُم إِلىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى

dan menangguhkanmu sampai masa yang ditentukan?”

Walaupun mereka telah melakukan banyak dosa dan menolak ajakan tauhid, tapi Allah tidak terus azab mereka. Allah sentiasa beri masa lanjutan sehinggalah sampai masanya mereka dimatikan. Allah tangguhkan azab sampai ke waktu yang lain. Selagi mereka masih hidup, mereka ada peluang lagi untuk bertaubah dan baiki diri mereka. Oleh itu, jangan lepaskan peluang itu.

 

قالوا إِن أَنتُم إِلّا بَشَرٌ مِثلُنا

Mereka berkata: “Kamu tidak lain hanyalah manusia seperti kami juga. 

Sekarang Allah beritahu bagaimana mereka berhujah dengan hujah yang bodoh. Mereka kata para Rasul itu manusia biasa, sama macam mereka sahaja. Mereka jadikan itu sebagai alasan. Mereka nak kata, takkanlah mereka nak dengar kata dari manusia biasa? Kalau benda besar macam itu, tentulah sepatutnya disampaikan oleh malaikat, supaya mereka boleh terima.

Hujah ini banyak sekali disebut dalam ayat-ayat Qur’an yang lain dan telah dijelaskan apakah hujah balas kepada hujah mereka itu. Hujah yang sama juga digunakan oleh musyrikin Mekah terhadap Nabi Muhammad. Allah nak beritahu kepada Nabi Muhammad, bukan musyrikin Mekah sahaja yang minta macam itu, tapi umat-umat Rasul terdahulu dari baginda pun. Ringkasnya, kepada manusia, tentulah Allah turunkan manusia juga sebagai penyampai dakwah, takkan nak hantar makhluk jenis lain pula?

 

تُريدونَ أَن تَصُدّونا عَمّا كانَ يَعبُدُ آباؤُنا

Kamu menghendaki untuk menghalang-halangi (membelokkan) kami dari apa yang selalu disembah nenek moyang kami,

Dan sekarang mereka tuduh Rasul mereka pula. Mereka kata Rasul mereka itu hanya nak halang mereka dari mengamalkan amalan tok nenek mereka dahulu sahaja. Mereka dah biasa dah dengan amalan itu turun temurun. Pada mereka, kalau tok nenek mereka buat, takkan salah pula?

Begitulah juga masyarakat kita. Pegang sangat amalan tok nenek yang telah diturunkan tanpa usul periksa. Padahal amalan tok nenek banyak yang tidak ada dalil. Tapi kerana malas nak fikir, mereka terus pakai sahaja. Kalau orang sunnah tegur mereka tentang amalan salah mereka itu, mereka marah. Mereka kata kita bawa ajaran pelik, ajaran yang ‘sesat’. Mereka kata kita nak memecahkan belahkan masyarakat pula. Kerana bila kita kata amalan mereka salah, akan ada yang nak pegang juga amalan itu – maka ada yang terima dan ada yang tidak – jadi masyarakat terpecah dua.

 

فَأتونا بِسُلطانٍ مُبينٍ

kerana itu datangkanlah kepada kami, bukti yang nyata”.

Kaum yang engkar itu suruh pula Rasul mereka bawa ‘bukti yang nyata’. Iaitu mereka minta mukjizat. Dan juga mereka minta bukti.

Padahal Rasul-rasul itu dah bawa bukti pun, tapi mereka tolak sahaja. Maknanya, kalau bawa bukti nyata pun, mereka tidak akan tinggalkan amalan salah mereka itu. Mereka minta bukti itu sebagai alasan sahaja. Bila diberi, mereka kata itu tidak cukup pula. Ini adalah kerana mereka nak pakai juga amalan tok nenek mereka.

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya.


Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

About tafsirsunnah

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.
This entry was posted in Surah 014: Ibrahim. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s