Tafsir Surah Yusuf Ayat 104 – 108 (Syirik kepada Allah)

Ayat 104:

وَما تَسأَلُهُم عَلَيهِ مِن أَجرٍ ۚ إِن هُوَ إِلّا ذِكرٌ لِلعالَمينَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And you do not ask of them for it any payment. It is not except a reminder to the worlds.

(MALAY)

Dan kamu sekali-kali tidak meminta upah kepada mereka (terhadap seruanmu ini), itu tidak lain hanyalah pengajaran bagi semesta alam.

 

وَما تَسأَلُهُم عَلَيهِ مِن أَجرٍ

Dan kamu sekali-kali tidak meminta upah kepada mereka

Allah memberitahu yang Nabi Muhammad tidak pernah minta upah pun dari mereka, dalam memberi kisah ini. Begitu juga Nabi Muhammad tidak minta upah dalam dakwah baginda kepada mereka. Walaupun mungkin ada yang bkata Nabi berdakwah kerana hendak kuasa, nak duit dan harta, tapi Allah tekankan yang baginda bukannya minta duit dari mereka. Baginda bukan nak pengaruh juga. Baginda melakukannya kerana mencari redha Allah.

Ayat ini juga mengajar kita yang kita tidak boleh meminta upah dalam mengajar agama ini. Kerana mengajar agama ini wajib dan belajar agama ini wajib. Kalau yang mengajar agama itu meminta upah untuk mengajar, bagaimana yang miskin boleh memenuhi kewajipannya belajar kalau dia tidak ada duit untuk membayar upah kepada pengajar itu?

 

إِن هُوَ إِلّا ذِكرٌ لِلعالَمينَ

ia tidak lain hanyalah pengajaran bagi semesta alam.

Tapi baginda ditugaskan untuk menyampaikan Qur’an ini dengan percuma kerana wahyu ini adalah peringatan kepada manusia. Dan baginda menjalankan tugas baginda dengan jujur, amanah dan ikhlas.


 

Ayat 105: Ayat syikayah

وَكَأَيِّن مِن آيَةٍ فِي السَّماواتِ وَالأَرضِ يَمُرّونَ عَلَيها وَهُم عَنها مُعرِضونَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And how many a sign within the heavens and earth do they pass over while they, therefrom, are turning away.

(MALAY)

Dan berapa banyak sekali tanda-tanda (kekuasaan Allah) di langit dan di bumi yang mereka melaluinya, sedang mereka berpaling dari padanya.

 

وَكَأَيِّن مِن آيَةٍ فِي السَّماواتِ وَالأَرضِ

Dan berapa banyak sekali tanda-tanda (kekuasaan Allah) di langit dan di bumi

Allah mengutuk  mereka yang tidak mahu menerima kebenaran: entah berapa banyak dari tanda-tanda di langit dan bumi yang mereka nampak, tapi mereka buat tak tahu sahaja.

 

يَمُرّونَ عَلَيها وَهُم عَنها مُعرِضونَ

yang mereka melaluinya, sedang mereka berpaling dari padanya.

Banyak sekali tanda-tanda yang ada, tapi mereka lalu begitu sahaja, tidak beri perhatian pun. Apabila digunakan kalimah عَلَيها (di atasnya), maknanya mereka memang nampak benar. Kerana kalau lalu tepi, mungkin boleh kata tak nampak, tapi kalau lalu dari ‘atas’, takkan tak nampak?

Allah hendak memberitahu Nabi Muhammad, penolakan puak Yahudi setelah diberitahu dengan kisah benar tentang Nabi Yusuf ini, bukan perkara baru bagi mereka. Memang mereka dari dulu lagi dah buat dah perkara yang sama. Mereka bukan tidak pernah lihat tanda-tanda kebenaran itu, mereka lihat tapi memang hati mereka jenis ‘degil’. Dan sekarang mereka lihat lagi kebenaran di hadapan mata mereka, mereka dapat baca dan dengar ayat-ayat Qur’an yang membenarkan apa yang mereka sendiri sudah tahu, tapi mereka tengok sahaja, tidak mahu nak faham dan tadabbur. Mereka tidak mahu mendekati Qur’an. Begitulah ramai dari kalangan manusia yang degil, begitu sifat mereka. Kebenaran depan mata pun masih tidak mahu terima lagi.


 

Ayat 106: Masih lagi syikayah. Ini adalah ayat yang amat penting untuk kita hayati. Bukan semua orang Islam boleh dikira beriman walaupun mereka telah Muslim.

وَما يُؤمِنُ أَكثَرُهُم بِاللهِ إِلّا وَهُم مُشرِكونَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And most of them believe not in Allāh except while they associate others with Him.

(MALAY)

Dan sebahagian besar dari mereka tidak beriman kepada Allah, melainkan dalam keadaan mempersekutukan Allah (dengan sembahan-sembahan lain).

 

Kebanyakan dari mereka tidak percaya sepenuhnya dengan Allah. Dalam mereka percaya kepada Allah, mereka juga melakukan syirik. Inilah masalah yang besar kepada orang Islam – kerana mereka tidak belajar apakah tauhid dan apakah syirik itu. Maka orang Islam belajar sampai mereka tahu apa itu syirik supaya mereka boleh tinggalkan.

Jangan jadi seperti Musyrikin Mekah yang kenal Allah sebagai Tuhan, tapi dalam masa yang sama mereka buat syirik kepada Allah.

Tapi apakah syirik yang dimaksudkan dalam surah ini? Ini kerana syirik itu ada banyak jenis dan apakah yang disentuh dalam surah ini. Syirik yang ditekankan dalam ayat ini adalah tentang tidak yakin kepada Allah. Tidak bergantung kepada Allah dengan sepenuhnya. Begitulah, ramai yang kata percaya dengan Tuhan, tapi dalam masa yang sama, mereka buat syirik dengan tidak mempercayai sepenuhnya. Mereka campur iman dengan syirik.


 

Ayat 107:

أَفَأَمِنوا أَن تَأتِيَهُم غاشِيَةٌ مِن عَذابِ اللهِ أَو تَأتِيَهُمُ السّاعَةُ بَغتَةً وَهُم لا يَشعُرونَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Then do they feel secure that there will not come to them an overwhelming [aspect] of the punishment of Allāh or that the Hour will not come upon them suddenly while they do not perceive?

(MALAY)

Apakah mereka merasa aman dari kedatangan siksa Allah yang meliputi mereka, atau kedatangan kiamat kepada mereka secara mendadak, sedang mereka tidak menyedarinya?

 

أَفَأَمِنوا أَن تَأتِيَهُم غاشِيَةٌ مِن عَذابِ اللهِ

Apakah mereka merasa aman dari kedatangan siksa Allah yang meliputi mereka,

Apakah orang yang syirik itu merasa aman sahaja, buat apa sahaja yang mereka hendak lakukan, sedangkan Allah boleh kenakan azab pada mereka?

 

أَو تَأتِيَهُمُ السّاعَةُ بَغتَةً وَهُم لا يَشعُرونَ

atau kedatangan kiamat kepada mereka secara mendadak, sedang mereka tidak menyedarinya?

Atau kiamat datang dengan tiba-tiba waktu mereka tidak sedar. Waktu itu sudah terlambat untuk memperbaiki keadaan diri dan betulkan amal kita. Maka janganlah tunggu waktu itu.


 

Ayat 108: Ayat targhib kepada tauhid. Kalau mereka leka dengan kehidupan mereka dan masih tidak mahu beriman sepenuhnya, maka beritahu ini kepada mereka:

قُل هٰذِهِ سَبيلي أَدعو إِلَى اللهِ ۚ عَلىٰ بَصيرَةٍ أَنا وَمَنِ اتَّبَعَني ۖ وَسُبحانَ اللهِ وَما أَنا مِنَ المُشرِكينَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Say, “This is my way; I invite to Allāh with insight, I and those who follow me. And exalted is Allāh; and I am not of those who associate others with Him.”

(MALAY)

Katakanlah: “Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan aku tiada termasuk orang-orang yang musyrik”.

 

قُل هٰذِهِ سَبيلي

Katakanlah: “Inilah jalan (agama)ku,

Beritahu sahaja mereka: inilah jalan aku. Kena cakap dengan yakin. Mudah sahaja kata-kata ini.

 

أَدعو إِلَى اللهِ

aku mengajak kepada Allah 

Katakanlah yang kita mengajak kepada Allah berdasarkan penglihatan yang jelas, bukan dengan mata tertutup. Apabila mereka minta dalil, kita berikan. Mereka minta bukti, kita beri. Ini kerana agama Islam ini bukan agama buta hati, ikut sahaja. Ianya agama yang  berdasarkan bukti.

Begitulah agama Islam ini, ia adalah agama yang unik. Kalau agama lain, mereka pun ada ‘iman’ dan kepercayaan mereka juga, tapi mereka kena kena percaya sahaja tanpa boleh dijelaskan dengan akal yang waras. Mereka tidak ada بَصيرَةٍ, iaitu mata hati. Dan mata hati ini bukan mata penglihatan kita. Lihat macam Nabi Ya’kub, walaupun buta matanya, tapi mata hatinya tidak buta.

 

عَلىٰ بَصيرَةٍ

dengan hujjah yang nyata,

Kita kena percaya agama ini dengan basirah – dengan penuh yakin. Kita percaya dalam hati dan dalam masa yang sama, kita nampak apa yang disebut dalam Qur’an itu benar-benar terjadi.

Nabi dah jumpa dengan Allah SWT, dan baginda pernah lihat malaikat. Jadi apa yang disebut oleh baginda adalah benda yang benar, bukan khayalan.

 

أَنا وَمَنِ اتَّبَعَني

aku dan orang-orang yang mengikutiku

Tapi basirah itu bukan untuk baginda sahaja tapi kepada mereka yang ikut baginda juga. Ini kerana agama kita ini bukannya ‘blind faith’ sahaja. Agama ini ada segala bukti. Tapi malangnya ramai orang kita yang mengikut sahaja sepanjang masa. Mereka tak memikirkan tentang dali-dalil yang ada dan kerana itu iman mereka tidak mantap. Sedangkan Qur’an inilah basirah untuk kita. Setiap kali kita membacanya, ia menguatkan  iman kita.

 

وَسُبحانَ اللهِ

dan Maha Suci Allah, 

Ada muqaddar: aku akan sentiasa kata Allah yang maha suci. Ertinya, menyucikan Allah, mengagungkan-Nya, dan membesarkan­Nya dari semua kemusyrikan, tandingan, persamaan, anak, orang tua, isteri, pembantu atau penasihat. Mahasuci dan Mahatinggi Allah dari memiliki kesemuanya itu dengan ketinggian yang sebesar-besarnya.

 

وَما أَنا مِنَ المُشرِكينَ

dan aku tiada termasuk orang-orang yang musyrik”.

Dan Nabi Muhammad tidak akan melakukan syirik. Dalam ayat ini, Nabi tidak kata ‘kami’ seperti dalam ayat yang lain. Walaupun tadi ada ayat وَمَنِ اتَّبَعَني (dan yang mengikutku) kerana akidah adalah perkara dalam hati. Nabi Muhammad tidak boleh mengiyakan akidah yang ada dalam diri para sahabat dan orang lain kerana akidah ini kena periksa sendiri dan pastikan tidak ada syirik sendiri. Nabi muhammad tidak boleh kata yang pengikut baginda tidak melakukan syirik kerana baginda tidak tahu apa yang dalam hati pengikut baginda, sahabat baginda. Begitu juga kita, kita kena belajar apakah tauhid dan syirik seperti yang disampaikan dalam Qur’an, dan pastikan bahawa akidah kita dan akidah Qur’an adalah sama sahaja.

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya.


Rujukan:

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

Mutiara al-Qur’an

About tafsirsunnah

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.
This entry was posted in Surah 012: Yusuf. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s