Usul 1: Tafsir Quran dengan Quran juga

(1) Tafsir Al-Qur’an Dengan Al-Qur’an (تفسير القرآن بالقرآن)

Usul pertama yang perlu dipakai dalam menafsir al-Qur’an untuk mendapat kefahaman yang betul dengan selamat ialah mentafsir al-Qur’an dengan al-Qur’an sendiri.

Antara sebab kenapa usul ini perlu dipakai ialah kerana:

(a) Orang yang bercakap lebih mengetahui tentang apa yang dikehendakinya dengan percakapannya. Dialah yang orang paling patut diutamakan untuk anda mengetahui maksud percakapannya. Tentang Quran, tentulah Allah yang paling mengetahui tentangnya.

(b) AI-Qur’an kadang-kadang menyebutkan sesuatu secara ijmal (secara ringkas dan umum, tidak terperinci). Kadang-kadang pula secara tafshil (huraian secara detail).

(c) Tidak ada sebarang pertentangan di dalam al-Qur’an, sama ada antara perkataan-perkataannya atau antara ayat-ayatnya. Al-Qur’an ialah kalam Allah, ia membenar dan menguatkan satu sama lain. la juga mentafsir, menghurai dan menjelaskan satu sama lain.

Ribuan contohnya terdapat di dalam al-Qur’an. Sebagai panduan kita ambil sahaja dua daripadanya;

(i) Di dalam Surah ad-Dukhan ayat 3, Allah menceritakan bahawa Dia menurunkan al-Qur’an pada satu ‘malam yang diberkati’. Apakah malam itu? la ialah malam Qadar. (lihat ayat 1 Surah al-Qadr). Malam Qadr itu terletak dalam bulan apa pula? Jawabnya di bulan Ramadhan. (lihat ayat 185, Surah al-Baqarah),

(ii) Al-Qur’an beberapa kali menyebutkan manusia akan mendapat balasan dan ganjaran bagi segala usahanya. Kalau dia mahu dunia, dia akan mendapat dunia. Kalau dia mahu akhirat, dia juga akan mendapatnya. Orang-orang Islam diajar supaya meminta dunia dan akhirat, kedua-dua sekali. Sesiapa yang mencari dan meminta dunia sahaja, dia tidak akan mendapat apa-apa bahagian di akhirat nanti. Untuk mendapat apa-apa, sama ada di dunia atau di akhirat, perlu ada usaha. Al-Quran menggunakan perkataan الحرس untuk usaha pencarian dunia dan akhirat. Perkataan الحرس baru dapat difahami dengan betul dan lengkap maksudnya apabila anda mengaitkannya juga dengan ayat 223 di dalam Surah al-Baqarah, ayat 134 di dalam Surah an-Nisaa’ dan ayat 20 di dalam Surah as-Syura.

Sekian Usul Pertama. Sambung ke usul yang seterusnya.


Rujukan: 

Kuliah Maulana Asri

About tafsirsunnah

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.
This entry was posted in Ilmu Usul Tafsir. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s