Tafsir Surah Hud Ayat 59 – 62 (Amalan tok nenek)

Ayat 59:

وَتِلكَ عادٌ ۖ جَحَدوا بِآياتِ رَبِّهِم وَعَصَوا رُسُلَهُ وَاتَّبَعوا أَمرَ كُلِّ جَبّارٍ عَنيدٍ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And that was ‘Aad, who rejected the signs of their Lord and disobeyed His messengers and followed the order of every obstinate tyrant.

(MALAY)

Dan itulah (kisah) kaum ‘Ad yang mengingkari tanda-tanda kekuasaan Tuhan mereka, dan mendurhakai rasul-rasul Allah dan mereka menuruti perintah semua penguasa yang sewenang-wenang lagi menentang (kebenaran).

وَتِلكَ عادٌ

Dan itulah (kisah) kaum ‘Aad

Selesailah sudah kisah Nabi Hud dan kaum Aad itu. Allah ajarkan kepada Nabi supaya memberi pengajaran kepada kaum baginda pula dan kepada kita.

جَحَدوا بِآياتِ رَبِّهِم

yang mengingkari tanda-tanda kekuasaan Tuhan mereka, 

Mereka menentang ayat-ayat Tuhan. Mereka melawan dan berhujah untuk menolak ayat-ayat Allah dalam bentuk wahyu yang jelas.

وَعَصَوا رُسُلَهُ

dan mendurhakai rasul-rasul Allah

Dan mereka menderhakai rasul-rasul mereka. Kalau dalam kisah yang kita telah baca tadi, hanya disebut Nabi Hud sahaja, bukan? Kenapa Allah sebut ‘rasul-rasul’? Ini adalah kerana kalau mereka tolak satu rasul sahaja, bermakna mereka telah tolak semua rasul. Kerana semua Rasul membawa mesej yang sama.

وَاتَّبَعوا أَمرَ كُلِّ جَبّارٍ عَنيدٍ

dan mereka menuruti perintah semua penguasa yang sewenang-wenang lagi menentang

Dan mereka mengikut perintah semua mereka yang ganas lagi degil. Mereka ikut arahan ketua mereka yang ganas dan degil. Ganas maksudnya tidak ada kasihan belas kepada makhluk; degil itu maksudnya tidak menghormati dan mengesakan Allah. Itulah maksud عَنيدٍ, iaitu menolak menolak kebenaran walaupun sudah jelas kebenaran itu – maknanya mereka degil.


Ayat 60:

وَأُتبِعوا في هٰذِهِ الدُّنيا لَعنَةً وَيَومَ القِيامَةِ ۗ أَلا إِنَّ عادًا كَفَروا رَبَّهُم ۗ أَلا بُعدًا لِعادٍ قَومِ هودٍ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And they were [therefore] followed in this world with a curse and [as well] on the Day of Resurrection. Unquestionably, ‘Aad denied their Lord; then away with ‘Aad, the people of Hūd.

(MALAY)

Dan mereka selalu diikuti dengan laknat di dunia ini dan (begitu pula) di hari kiamat. Ingatlah, sesungguhnya kaum ‘Ad itu kafir kepada Tuhan mereka. Ingatlah kebinasaanlah bagi kaum ‘Ad (yaitu) kaum Huud itu.

وَأُتبِعوا في هٰذِهِ الدُّنيا لَعنَةً

Dan mereka selalu diikuti dengan laknat di dunia ini 

Di dunia ini, mereka mendapat laknat dari semua yang melaknat. Kisah mereka ini akan ada sampai ke kiamat nanti dan sepanjang itu mereka mendapat laknat.

وَيَومَ القِيامَةِ

dan (begitu pula) di hari kiamat.

Dan laknat itu akan berterusan sampai ke Hari Kiamat. Laknat maksudnya jauh dari rahmat Allah.

أَلا إِنَّ عادًا كَفَروا رَبَّهُم

Ingatlah, sesungguhnya kaum ‘Ad itu kafir kepada Tuhan mereka. 

Telah pasti yang Kaum Aad itu telah kufur kepada Allah dan kerana itu janganlah ikut jejak langkah mereka.

أَلا بُعدًا لِعادٍ قَومِ هودٍ

Menjauhlah bagi kaum ‘Ad (yaitu) kaum Huud itu.

Mereka jauh dari rahmat Allah.


Ayat 61: Sekarang kita masuk kepada Kisah Ketiga dalam surah ini. Ianya membawa Dakwa yang sama: sembah Allah sahaja dan jangan sembah selain Allah.

۞ وَإِلىٰ ثَمودَ أَخاهُم صالِحًا ۚ قالَ يا قَومِ اعبُدُوا اللَّهَ ما لَكُم مِن إِلٰهٍ غَيرُهُ ۖ هُوَ أَنشَأَكُم مِنَ الأَرضِ وَاستَعمَرَكُم فيها فَاستَغفِروهُ ثُمَّ توبوا إِلَيهِ ۚ إِنَّ رَبّي قَريبٌ مُجيبٌ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And to Thamūd [We sent] their brother Ṣāliḥ. He said, “O my people, worship Allāh; you have no deity other than Him. He has produced you from the earth and settled you in it, so ask forgiveness of Him and then repent to Him. Indeed, my Lord is near and responsive.”

(MALAY)

Dan kepada Tsamud (Kami utus) saudara mereka Shaleh. Shaleh berkata: “Hai kaumku, sembahlah Allah, sekali-kali tidak ada bagimu Tuhan selain Dia. Dia telah menciptakan kamu dari bumi (tanah) dan menjadikan kamu pemakmurnya, kerana itu mohonlah ampunan-Nya, kemudian bertaubatlah kepada-Nya, Sesungguhnya Tuhanku amat dekat (rahmat-Nya) lagi memperkenankan (doa hamba-Nya)”.

وَإِلىٰ ثَمودَ أَخاهُم صالِحًا

Dan kepada Tsamud (Kami utus) saudara mereka Shaleh. 

Selepas hancurnya Kaum Aad, kaum yang bangkit selepas mereka adalah Kaum Tsamud. Mereka diberikan dengan Rasul dari kalangan kerabat mereka sendiri, Nabi Saleh a.s.

Mereka adalah orang-orang yang bertempat tinggal di kota-kota Hajar yang terletak di antara Tabuk dan Madinah. Mereka hidup sesudah kaum ‘Ad, lalu Allah mengutus seorang rasul kepada mereka yang juga dari kalangan mereka.

قالَ يا قَومِ اعبُدُوا اللَّهَ ما لَكُم مِن إِلٰهٍ غَيرُهُ

Shaleh berkata: “Hai kaumku, sembahlah Allah, sekali-kali tidak ada bagimu Tuhan selain Dia.

Lihatlah bagaimana mesej yang sama dibawa oleh Nabi Saleh, sama seperti mesej Nabi Nuh dan juga Nabi Hud. Iaitu Dakwa Surah ini: sembahlah Allah sahaja dan jangan sembah selain Allah. Kerana tiada ilah selain Allah.

هُوَ أَنشَأَكُم مِنَ الأَرضِ وَاستَعمَرَكُم فيها

Dia telah menciptakan kamu dari bumi (tanah) dan menjadikan kamu pemakmurnya,

Allah ingatkan nikmat yang telah diberikan kepada mereka: Allah jadikan mereka dari tanah yang tidak ada nilai tapi kemudian Allah beri mereka kuasa mentadbir di bumi. Mereka hidup dalam tamadun yang lama, bertukar dari keturunan ke keturunan yang lain. Tamadun mereka lama di bumi. Mereka mentadbir bumi dan sambil itu mereka mengambil manfaat dari segala sumber yang ada pada bumi itu.

Kita boleh lihat walaupun ada persamaan dakwah yang disampaikan oleh Nabi Nuh dan Nabi Hud, tapi ada penambahan hujah yang diberikan antara Rasul-rasul itu. Allah berhujah kepada manusia mengikut tingkat kedewasaan berfikir manusia. Kalau kita lihat hujah yang diberikan kepada kaum Nabi Nuh, ianya mudah sahaja – sembah Allah sahaja. Allah tidak berhujah panjang dengan mereka. Akan tetapi, apabila tiba dalam kisah Nabi Hud dan Kaum Aad, terdapat pertambahan hujah, memberi isyarat yang kaum Aad itu mempunyai daya fikir yang lebih tinggi dari kaum Nabi Nuh a.s. dimana Allah mengingatkan mereka betapa mereka telah diberi nikmat kekuatan tubuh badan. Ini dapat dilihat dalam A’raf:69. Dan sekarang, kepada Kaum Tsamud, Nabi Saleh disuruh berhujah dengan mereka dengan lebih panjang lagi. Kerana mereka sudah semakin matang dalam hidup dan tamadun semakin maju. Maka mereka diingatkan yang mereka dijadikan dari tanah dan mereka telah diberi kelebihan memakmurkan bumi keturunan demi keturunan. Nanti kita akan lihat kisah Nabi Syuaib pula nanti dimana hujah yang lebih kompleks akan diberikan.

Semuanya membawa kepada hujah-hujah yang disampaikan dalam Quran ini, wahyu terakhir Allah taala yang tentunya penuh dengan hujah-hujah yang lebih canggih lagi kerana ianya diberikan kepada kaum yang lebih moden dan maju fikirannya.

فَاستَغفِروهُ ثُمَّ توبوا إِلَيهِ

kerana itu mohonlah ampunan-Nya, kemudian bertaubatlah kepada-Nya,

Oleh kerana itu, maka minta ampunlah kepada Allah atas dosa syirik yang mereka telah lakukan.

Dan bertaubatlah dari perbuatan mereka syirik yang mereka sedang lakukan. Kembalilah ke pangkal jalan – iaitu ajaran tauhid yang bertepatan dengan fitrah manusia.

Jadi, istighfar adalah untuk perbuatan lampau dan taubat adalah untuk perbuatan yang sedang dilakukan. Dua-dua kena buat.

إِنَّ رَبّي قَريبٌ مُجيبٌ

Sesungguhnya Tuhanku amat dekat (rahmat-Nya) lagi memperkenankan

Mintalah kepada Allah kerana Allah itu maha dekat untuk menyahut doa hamba. Apa sahaja doa kita kepadaNya, samada untuk meminta ampun, atau apa sahaja keperluan, Allah maha mendengar dan Allah akan balas. Ini sama seperti yang Allah telah sebut dalam ayat yang lain:

{وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ} الآية

Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah) bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang mendoa apabila ia berdoa kepada-Ku. (Al-Baqarah: 186), hingga akhir ayat.


Ayat 62: Ayat syikayah.

قالوا يا صالِحُ قَد كُنتَ فينا مَرجُوًّا قَبلَ هٰذا ۖ أَتَنهانا أَن نَعبُدَ ما يَعبُدُ آباؤُنا وَإِنَّنا لَفي شَكٍّ مِمّا تَدعونا إِلَيهِ مُريبٍ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

They said, “O Ṣāliḥ, you were among us a man of promise before this. Do you forbid us to worship what our fathers worshipped? And indeed we are, about that to which you invite us, in disquieting doubt.”

(MALAY)

Kaum Tsamud berkata: “Hai Shaleh, sesungguhnya kamu sebelum ini adalah seorang di antara kami yang kami harapkan, apakah kamu melarang kami untuk menyembah apa yang disembah oleh bapak-bapak kami? dan sesungguhnya kami betul-betul dalam keraguan terhadap agama yang kamu serukan kepada kami”.

قالوا يا صالِحُ قَد كُنتَ فينا مَرجُوًّا قَبلَ هٰذا

Kaum Tsamud berkata: “Hai Shaleh, sesungguhnya kamu sebelum ini adalah seorang di antara kami yang kami harapkan

Nabi Saleh a.s. dahulu merupakan harapan masyarakat Kaum Tsamud sebelum baginda menjadi Nabi. Iaitu sebelum baginda ajak mereka kepada tauhid. Baginda menjadi harapan pemimpin mereka untuk terus menyubur resam tok nenek mereka yang lama. Mereka sangka dia akan jadi pemimpin bagi pihak mereka kerana baginda ada potensi sebagai seorang pemimpin. Tapi sekarang mereka nak kata baginda sudah putuskan harapan mereka.

أَتَنهانا أَن نَعبُدَ ما يَعبُدُ آباؤُنا

apakah kamu melarang kami untuk menyembah apa yang disembah oleh bapak-bapak kami?

Mereka hairan sangat kenapa baginda larang mereka dari menyembah apa yang pernah disembah oleh tok nenek mereka. Itulah kebanggaan mereka selama hari ini – meneruskan tradisi tok nenek, golongan yang terdahulu.

Memang manusia suka untuk meneruskan apa yang telah dilakukan oleh golongan terdahulu. Lebih-lebih lagi dalam perkara agama. Kalau perkara lain, tidaklah jaga sangat, tapi kalau dalam bab agama, memang suka nak pakai apa yang telah lama ada. Macam golongan kita lah juga, kalau bab agama, sentiasa nak pakai apa yang telah diamalkan oleh golongan-golongan sebelum ini. Kalau kita tegur, marah betul mereka yang menjaganya. Mereka ikut sahaja, tanpa memikirkan samada amalan itu benar atau tidak. Jadi amat susah untuk kita menghilangkan amalan syirik, bidaah dan khurafat dalam masyarakat kerana memang ramai yang berfikiran cetek begini.

وَإِنَّنا لَفي شَكٍّ مِمّا تَدعونا إِلَيهِ مُريبٍ

dan sesungguhnya kami betul-betul dalam keraguan terhadap agama yang kamu serukan kepada kami”.

Mereka kata mereka betul-betul engkar dari ajaran tauhid yang Nabi Saleh ajak itu. Mereka ragu-ragu dengan apa yang baginda sampaikan. Mereka ragu-ragu kerana lain sangat dari pemahaman mereka.

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya


Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

About tafsirsunnah

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.
This entry was posted in Surah 011: Hud. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s