SUNATKAH MENYAPU MUKA SELEPAS SOLAT?

 حَدَّثَنَا بَكْرُ بْنُ سَهْلٍ الدِّمْيَاطِيُّ ، حَدَّثَنَا عَبْدُ اللهِ بْنُ صَالِحٍ ، حَدَّثَنِي كَثِيرُ بْنُ سُلَيْمٍ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم كَانَ إِذَا صَلَّى وَفَرَغَ مِنْ صَلاتِهِ مَسَحَ بِيَمِينِهِ عَلَى رَأْسِهِ وَقَالَ بِسْمِ اللهِ الَّذِي لاَ إِلَهَ غَيْرُهُ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اللَّهُمَّ أَذْهِبْ عَنِّي الْهَمَّ وَالْحَزَنَ 
Daripada Anas r.a, diriwayatkan bahawa apabila baginda s.a.w selesai mendirikan solat, baginda akan menyapu kepalanya dengan tangan kanannya lalu membaca: Dengan nama Allah, tiada tuhan yang berhak disembah selainnya, yang Maha Pemurah dan Penyayang. Ya Allah, hapuskanlah daripada ku perasaan susah hati dan kesedihan. [At-Thabrani dalam Ad-Dua’, dan Al-Awsath]

Pada sanad hadis ini terdapat perawi bernama Katsir bin Salim (كَثِيرُ بْنُ سُلَيْمٍ ). Beliau seorang yang sangat lemah.
Imam Al-Bukhari: Beliau Munkarul Hadis.
Yahya bin Ma’in: Dhaif.
Abu Zur’ah: Wahiy al-Hadis.
Abu Hatim: Dhaif al-Hadis, Munkar al-Hadis.
An-Nasaie: Matruk al-Hadis.
Kesimpulan: Hadis ini sangat lemah.


659- حَدَّثَنَا أَبُو مُسْلِمٍ الْكَشِّيُّ ، حَدَّثَنَا حَفْصُ بْنُ عُمَرَ الْحَوْضِيُّ ، حَدَّثَنَا سَلامٌ الطَّوِيلُ عَنْ زَيْدٍ الْعَمِّيِّ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ قُرَّةَ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ، قَالَ : كَانَ رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم إِذَا قَضَى صَلاتَهُ يَعْنِي وَسَلَّمَ مَسَحَ جَبْهَتَهُ بِيَدِهِ الْيُمْنَى ثُمَّ يَقُولُ بِسْمِ اللهِ الَّذِي لاَ إِلَهَ إِلا هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ اللَّهُمَّ أَذْهِبْ عَنِّي الْهَمَّ وَالْحَزَنَ
Diriwayatkan apabila Nabi s.a.w selesai mendirikan solat baginda menyapu dahinya dengan tangan kanannya kemudian membaca: Dengan nama Allah, tiada tuhan yang berhak disembah selainnya, yang Maha Pemurah dan Penyayang. Ya Allah, hapuskanlah daripada ku perasaan susah hati dan kesedihan.

[Ad-Dua’ li at-Thabrani, ‘Amal al-Yaum wa al-Lailah Ibn Sunni]
Pada sanad hadis ini terdapat perawi bernama Zaid al-‘Amiy (زَيْدٍ الْعَمِّيِّ).

Imam Ahmad: Soleh
Yahya bin Ma’in: La Syai’i
Abu Hatim: Dhaif al-Hadis, ditulis hadisnya akan tetapi tidak berhujah dengannya.
Abu Zur’ah: Dia tidak kuat, Wahiy al-Hadis.
An-Nasaie: Dhaif.
Ibnu Hibban: Tidak boleh berhujah dengan riwayatnya.

Pada sanad hadis ini juga terdapat perawi bernama Salam at-Thowil (سَلامٌ الطَّوِيلُ). Beliau seorang yang sangat lemah bahkan ia adalah masalah utama kerana dia lebih teruk kelemahannya berbanding Zaid al-‘Amiy.
Yahya bin Ma’in: Hadisnya tiada apa-apa. Dhaif, tidak ditulis hadisnya.
Abu Hatim: Dhaif, ulama hadis meninggalkannya.
Abu Zur’ah: Dhaif al-Hadis.
Imam Ahmad: Munkar al-Hadis.
Al-Bukhari: Ulama meninggalkan hadis Salam at-Thawil daripada Zaid al-‘Amiy.
An-Nasaie: Matruk al-Hadis.
Kesimpulan: Hadis ini sangat lemah.


40446 – ثنا عبد الرحمن بن محمد بن حماد الطهراني ، ثنا الحسن بن يزيد الجصاص ، ثنا داود بن المحبر ، ثنا العباس بن رزين مصطفى السلمي ، عن جلاس بن عمرو ، عن ثابت البناني ، عن أنس بن مالك ، قال : كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا قضى صلاته مسح جبهته بكفه اليمنى ، ثم أمرها على وجهه حتى يأتي بها على لحيته ويقول : « بسم الله الذي لا إله إلا هو عالم الغيب والشهادة الرحمن الرحيم ، اللهم أذهب عني الغم والحزن والهم ، اللهم بحمدك انصرفت وبذنبي اعترفت ، أعوذ بك من شر ما اقترفت ، وأعوذ بك من جهد بلاء الدنيا ومن عذاب الآخرة »
Diriwayatkan apabila nabi s.a.w selesai solat, baginda akan menyapu dahinya dengan tapak tangan kanannya kemudian melalukannya di atas wajahnya sehingga sampai ke janggutnya. Kemudian baginda membaca: Dengan nama Allah, tiada tuhan yang berhak disembah selainnya. Yang mengetahui perkara yang ghaib dan yang nampak, yang Maha Pemurah lagi Penyayang. Ya Allah, hapuskanlah daripada aku rasa dukacita, kesedihan dan susah hati. Ya Allah, dengan memujiMu aku pergi dan dengan dosa ku aku mengakui. Aku berlindung dengan Mu daripada keburukan yang telah aku lakukan, aku berlindung dengan Mu daripada kesusahan bala di dunia dan azab di akhirat.

[Abu Nu’aim dalam Akhbar Asbahan]
Pada sanadnya terdapat perawi bernama Daud al-Muhabbir. Beliau sangat lemah.
Al-Bukhari: Munkar al-Hadis.
Imam Ahmad: Anak Imam Ahmad pernah bertanya kepada beliau tentang Daud. Lalu Imam Ahmad ketawa dan berkata: Kelihatan hadisnya tiada apa-apa. Dia tidak tahu yang mana satukah hadis.
Ali bin al-Madini: Dzahaba Haditsuhu
Abu Hatim: Tidak thiqah, Dzahib al-Hadis, Munkar al-Hadis.
Abu Zur’ah: Dhaif al-Hadis.
Ad-Daraquthni: Matruk
Yahya bin Ma’in: Thiqah, bukan pendusta, akan tetapi banyak silapnya.
Kesimpulan: Hadis ini sangat lemah.


Jelas bahawa kesemua hadis berkaitan menyapu wajah selepas solat adalah sangat lemah. Oleh itu tidaklah disunatkan menyapu muka selepas solat.
Wallahua’lam.

Ustaz Dr Rozaimi Ramle – Hadith

About tafsirsunnah

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.
This entry was posted in Hujjah. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s