Pemahaman Maksud Syahadah

Shahadah Part 1- Kalimah Pertama. Apakah maksud lafaz kalimah shahadah?

Kalimah ‘syahadah’ bermaksud ‘penyaksian’. Kita biasa dengar orang yang jadi ‘saksi’ di mahkamah, bukan? Mereka itu boleh jadi saksi kerana mereka nampak atau tahu kejadian yang berlaku, sampai mereka boleh jadi saksi. Tidak bolehlah orang yang tidak ada di tempat kejadian untuk jadi saksi; atau orang yang tidak tahu, tapi ‘agak-agak’ sahaja. Dari sini, kita dapat ambil pengajaran: orang yang mengucapkan syahadah, mesti tahu apa yang dia ucapkan. Kerana kalau dia ‘ucap’ sahaja, tapi dia pun tidak tahu apa yang dia ucapkan, adalah bernilai penyaksiannya itu? Oleh itu, pemahaman maksud syahadah ini perlulah diajar kepada manusia. Semoga kita tidak termasuk orang yang tahu ucap sahaja, tapi tidak tahu maknanya.

Secara ringkasnya, lafaz kalimah shahadah adalah lafaz perjanjian atau ikrar kita kepada ALLAH terhadap dua perkara. Apakah dua perkara yang dimaksudkan?:

Pertama, perkara berkenaan akidah tauhid iaitu lafaz pertama adalah perjanjian kita untuk mengEsakan ALLAH dengan tidak membuat atau mengamalkan apa jua bentuk syirik padaNYA sama ada dalam ibadat mahupun doa:

أشهد أن لا إله إلا الله.

Tafsir atau maksud sebenar kalimah pertama ini adalah: Aku berjanji pada MU ya ALLAH bahawa tidak ada perantaraan, sembahan, pujaan, seruan dalam doa serta ibadat melainkan “hanya” serta “terus” kepada  MU sahaja.

Ini selari dengan maksud surah Al-Fatihah ayat 5:

إِيَّاكَ نَعْبُدُ

Engkaulah sahaja yang kami sembah.

(bermaksud sembah, puja seru ALLAH hanya dengan cara ibadat yang ALLAH wahyukan saja),

وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ

dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan.

(bermaksud doa hanya terus pada ALLAH tanpa perantaraan)

Bagaimana untuk menjaga kalimah perjanjian pertama ini daripada rosak atau batal?

Untuk jaga perjanjian pertama ini adalah dengan dimulakan dengan belajar wahyu ALLAH yang paling utama iaitu belajar memahami isi kandung Quran. Hampir keseluruhan isi kandung Quran ini adalah berkenaan tauhid dalam ibadah dan juga doa. Kekufuran manusia terdahulu adalah berkaitan dengan dua perkara ini iaitu kekufuran dalam ibadah dan juga doa.

Contohnya cerita berkenaan puak Musyrikin Mekah. Musyrikin Mekah ini adalah satu kaum yang mengaku menganut syariat Nabi Ibrahim A.S. Namun, ibadat musyrikin Mekah ini bercampur aduk yang haq dengan yang bathil. Mereka tidak lagi beribadat dengan ibadat yang “asal” sepertimana yang Nabi Ibrahim ajar dan mereka (Musyrikin Mekah) ini juga menjadikan makhluk yang mereka puja sebagai patung-patung berhala untuk dijadikan perantaran mereka berdoa kepada ALLAH.

Musyrikin Mekah ini sebenarnya mengaku bahawa ALLAH adalah Tuhan yang Maha Berkuasa serta Maha Mengetahui dalam hal penciptaan langit dan bumi. Dalil antaranya:
Surah Az-Zukhruf, Ayat 9:

وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ خَلَقَهُنَّ الْعَزِيزُ الْعَلِيمُ
Dan demi sesungguhnya! Jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (musyrikin mekah) itu:” Siapakah yang menciptakan langit dan bumi?” Sudah tentu mereka akan menjawab: “Yang menciptakannya ialah Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengetahui”.

Jelas dalam ayat ini dan dalam ayat-ayat yang lain, Musyrikin Mekah itu kenal Allah sebagai Tuhan yang mencipta alam ini. Akan tetapi, akibat salah faham serta ragu-ragu pada Tuhan, menyebabkan mereka telah dipesong oleh syaitan akidah mereka. Musyrikin Mekah ini mengambil serta melantik pujaan-pujaan mereka sebagai perantaraan dan bukannya niat mereka untuk buat syirik.

Mereka berniat baik dengan sangkaan bahawa makhluk-makhluk pujaan mereka itu menjadi perantara mereka dan Allah, agar dapat membawa mereka (musyrikin mekah) ini mendekatkan diri mereka kepada ALLAH sehampir-hampirnya. Sebahagian ayat 3 dalam surah Az-Zumar adalah dalil kepada tujuan musyrikin Mekah lantik pujaan mereka sebagai perantaraan Allah. Sebahagian ayat 3 surah Az-Zumar:

……..وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ أَوْلِيَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَىٰ……….
……..Dan orang-orang yang mengambil selain dari Allah untuk menjadi pelindung dan penolong (sambil berkata): “Kami tidak menyembah atau memujanya melainkan supaya mereka dapat mendampingkan kami kepada Allah sehampir-hampirnya”……….

Begitulah ringkasan cerita tentang kaum Musyrikin Mekah seperti yang diceritakan dalam Quran sebagai contoh untuk menerangkan kaitannya dengan kalimah perjanjian pertama.

Oleh itu, kalau orang kita pun ada menggunakan entiti-entiti lain sebagai perantara kepada Allah, itu pun adalah perbuatan yang syirik. Sebagai contoh, ada yang bertawasul dengan keberkatan Nabi, dengan Nabi sendiri, dengan para wali, dengan malaikat dan sebagainya. Mereka yang melakukan perkara yang sedemikian, tidak memenuhi tuntutan Shahadah bahagian pertama itu. Mereka hari-hari lafazkan shahadah itu, sekurang-kurangnya dalam solat, tapi mereka langgar apa yang mereka ikrarkan. Hari-hari mereka berjanji tapi hari-hari mereka langgar.

Secara ringkasnya, lafaz kalimah syahadah yang pertama ini adalah berkenaan Allah. Kita berjanji untuk puja dan seru hanya Allah sahaja, dan tidak ilah yang lain. Juga bermaksud kita buat ibadat hanya kepada Allah, dan kita berdoa hanya kepada Allah sahaja.

Maka, kalau ada buat ibadat kepada selain Allah, maka itu adalah syirik. Sebagai contoh, ada yang buat sembelih kambing atau lembu kerana untuk berubat, jin yang suruh. Maka ini adalah syirik; ada juga yang zikir nama selain Allah, sebagai contoh, mereka zikirkan nama Nabi Muhammad – ini juga syirik.

Juga bermaksud kita buat ibadat ‘kerana’ Allah. Kalau kita buat ibadat kerana selain Allah, tidak diterima ibadat itu. Sebagai contoh, kita solat kerana ayah kita suruh, suami/isteri kita suruh dan sebagainya, itu tidak diterima. Juga kalau kita beribadat kerana mengharapkan orang lain nampak, orang lain puji, itu juga tidak diterima kerana buat ibadat tidak ikhlas kerana Allah.

Begitulah serba ringkas perbincangan tentang kalimah syahadah, kalimah yang pertama.


Shahadah Part 2 – Kalimah Kedua.

Kali ini akan dijelaskan pula tafsir bagi kalimah

وأشهد أن محمدا رسول الله

Tafsir atau maksud sebenar kalimah kedua ini pula adalah: “Aku berjanji pada MU ya ALLAH bahawa aku HANYA taat pada ajaran Nabi Muhammad Rasul ALLAH.”

Kalimah kedua ini adalah perjanjian kita pada ALLAH untuk taat pada ajaran Nabi Muhammad yang dilantik ALLAH sebagai pesuruh NYA.

Apakah tugas Nabi Muhammad sebagai pesuruh ALLAH?

Tugas Nabi Muhammad hanyalah menerima, mengamal serta menyebar wahyu ALLAH Ta’ala. Dan dalam shahadah bahagian kedua ini, kita berjanji akan ikut dan taat kepada ajaran yang dibawa Rasulullah sahaja.

Adakah Nabi mempunyai hak untuk mereka-cipta syariat, ibadah atau amalan dalam ugama Islam?

Jawapannya “TIDAK!”. Dalam Yunus ayat 15, Nabi Muhammad membuat pengakuan bahawa Baginda tidak mempunyai hak untuk mereka-cipta syariat, ibadat atau amalan dalam ugama Islam. Baginda “HANYA” menurut terhadap apa yang ALLAH perintahkan (wahyukan) sahaja.

وَإِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ آيَاتُنَا بَيِّنَاتٍ قَالَ الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَاءَنَا ائْتِ بِقُرْآنٍ غَيْرِ هَٰذَا أَوْ بَدِّلْهُ قُلْ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أُبَدِّلَهُ مِن تِلْقَاءِ نَفْسِي إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَىٰ إِلَيَّ إِنِّي أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ
Dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat Kami yang jelas nyata, berkatalah orang-orang yang tidak menaruh ingatan menemui Kami (untuk menerima balasan): “Bawalah Quran yang lain daripada ini atau tukarkanlah dia “. Katakanlah (wahai Muhammad): “Aku tidak berhak menukarkannya dengan kemahuanku sendiri, aku hanya tetap menurut apa yang diwahyukan kepadaku sahaja. Sesungguhnya aku takut, – jika aku menderhaka kepada Tuhanku, – akan azab hari yang besar (soal jawabnya)”.

Kenapa Nabi tidak mempunyai hak berbuat demikian?

Kerana Nabi tahu bahawa ugama Islam ni “HANYA” milik ALLAH sepertimana Firman ALLAH dalam sebahagian ayat 3 surah Az-Zumar.

أَلَا لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ

Ingatlah! Hanya milik Allah agama yang murni (dari segala penambahan).

Dalil di atas mempunyai dua perkara yang Allah beritahu:

Pertama…ALLAH beritahu pada kita bahawa Ugama Islam ini adalah milik DIA,

dan yang keduanya ALLAH beritahu bahawa segala syariat, ibadat atau amalan dalam ugama Islam milik DIA ini adalah bersih murni dari perkara yang mensyirikkan DIA. Bermakna, jika syariat, ibadat atau amalan yang direka (bidaah)…yang bukan dari wahyu NYA…PASTI ada kesyirikkan di dalamnya. Mudah cakapnya bahawa bidaah ini adalah syirik pada ALLAH.

Jadi…berdasarkan dalil-dalil yang telah diberikan, jelaslah bahawa Nabi Muhammad bukanlah seorang yang boleh reka syariat, ibadat atau amalan dalam ugama Islam milik ALLAH. Segala-gala yang di langit dan di bumi semuanya milik ALLAH termasuklah ugama itu sendiri iaitu Islam. Sila rujuk Yunus, ayat 55:

أَلَا إِنَّ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَلَا إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ
Ingatlah! Sesungguhnya segala yang ada di langit dan di bumi adalah kepunyaan Allah. Awaslah! Sesungguhnya janji Allah itu adalah benar, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.

Soalan pada kita…Jika Nabi lagi Rasul pun tidak mempunyai hak untuk reka cipta syariat, ibadat atau amalan dalam ugama milik ALLAH, adakah kita yang bukan Nabi ini mempunyai hak tersebut?

Soalan ni boleh jawap sendiri…

Bagaimana hendak membezakan antara wahyu ALLAH yang menjadi sunnah Nabi Muhammad dengan bidaah syariat, ibadat atau amalan rekaan manusia yang sudah pasti bukan dari wahyu ALLAH?

Jawapannya: perlu belajar memahami isi kandung Quran dan Sunnah (Hadis Sahih) kerana Quran itu sendiri bermaksud pembeza antara yang haq dengan yang bathil….pembeza yang tauhid dengan yang syirik. Manakala Sunnah (Hadis Sahih) adalah pembeza yang Sunnah dengan yang Bidaah….pembeza yang Nabi ajar dengan yang manusia reka.

Adakah batal perjanjian iaitu perjanjian kalimah shahadah yang kedua jika kita melakukakan ibadat yang bukan dari ajaran Nabi Muhammad kerana sesungguhnya apa yang diajar Nabi adalah wahyu dari ALLAH?

Jawapannya “BATAL” perjanjian kita yang kedua kerana kita sudah berjanji untuk taat ajaran Nabi Muhammad sahaja tetapi ajaran yang bukan dari Nabi pun kita taat iaitu ajaran yang direka manusia.

Apakah syariat, ibadat atau amalan dalam ugama yang direka oleh manusia?

Secara ringkasnya apa saja syariat, ibadat atau amalan yang tidak ada dalil Quran mahupun Sunnah Nabi (dalil Hadis), semuanya rekaan.

Macam manalah keadaan orang-orang yang tidak belajar Quran dan Sunnah (Hadis) dapat memastikan bahawa ibadat atau amalan mereka selari dengan Quran dan Sunnah Nabi?

Allahu a’lam.

About tafsirsunnah

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.
This entry was posted in Ilmu Usul Tafsir and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s