Tafsir Surah al-A’raf Ayat 31 – 34 (Nikmat dunia untuk orang mukmin sahaja)

Ayat 31:

۞ يا بَني آدَمَ خُذوا زينَتَكُم عِندَ كُلِّ مَسجِدٍ وَكُلوا وَاشرَبوا وَلا تُسرِفوا ۚ إِنَّهُ لا يُحِبُّ المُسرِفينَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

O children of Adam, take your adornment [i.e., wear your clothing] at every masjid,¹ and eat and drink, but be not excessive. Indeed, He likes not those who commit excess.

  • Literally, “place of prostration,” meaning any place that a Muslim prays upon the earth. The term may also refer specifically to a mosque.

(MALAY)

Hai anak Adam, pakailah pakaianmu yang indah di setiap (memasuki) masjid, dan nmakan dan minumlah, dan janganlah berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan.

 

يا بَني آدَمَ خُذوا زينَتَكُم عِندَ كُلِّ مَسجِدٍ

Hai anak Adam, pakailah pakaianmu yang indah di setiap (memasuki) masjid,

Allah beritahu dalam ayat ini yang kita kena pakai pakaian yang merupakan perhiasan diri ketika kita datang untuk melakukan ibadat tawaf. Begitu juga apabila melakukan ibadat di setiap tempat buat ibadat, termasuk masjid, lebih-lebih lagi di tempat melakukan tawaf.

Zaman dahulu, orang jahiliah sangka, kalau pergi masjidharam, tidak boleh pakai pakaian yang mereka pernah pakai buat dosa. Maka mereka sangka mereka kena telanjang bogel kerana tidak ada pakaian yang mereka tidak pernah tak buat dosa. Ini adalah fahaman salah mereka yang Allah betulkan dalam ayat ini. Masa Nabi telah diangkat menjadi Nabi, manusia masih tawaf telanjang. Ini berlaku sehinggalah pada tahun 9 Hijrah, apabila Nabi hantar sahabat untuk memberitahu bahawa tidak boleh telanjang lagi dah untuk beribadat di Kaabah.

Allah juga memberitahu kita apabila kita pergi mengerjakan solat, kita kenalah pakai pakaian yang indah. Pakailah pakaian yang cantik-cantik yang Allah telah berikan kepada kita. Ini termasuklah elok kalau pakai wangian semasa mengerjakan solat. Janganlah pakai macam orang tidak ada rumah kalau sedang solat itu. Walaupun kalau solat di rumah pun, kenalah jaga pemakaian kita. Ini adalah adab kita dengan Allah. Ingatlah yang kita sedang bermunajat dengan Allah, maka hendaklah kita berpakaian kemas dan seindah mungkin. Kalau kita jumpa orang besar-besar pun bukankah kita pakai pakaian yang cantik? Siapakah lagi yang lebih besar dari Allah?

Berdasarkan ayat ini dan hadis yang mengutarakan masalah yang semisal, disunatkan memakai pakaian yang indah di saat hendak melaku­kan salat, terlebih lagi salat Jumat dan salat hari raya. Disunatkan pula memakai wewangian, karena wewangian termasuk ke dalam pengertian perhiasan. Juga disunatkan bersiwak, mengingat siwak merupakan kesempurnaan bagi hal tersebut.
Pakaian yang paling utama ialah yang berwarna putih, seperti yang telah diriwayatkan oleh Imam Ahmad, yang dinilai sahih oleh Imam Ahmad sampai kepada Ibnu Abbas dengan predikat marfu’:

حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَاصِمٍ، حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُثْمَانَ بْنِ خُثَيم، عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: “الْبَسُوا مِنْ ثِيَابِكُمُ الْبَيَاضَ، فَإِنَّهَا مِنْ خير ثيابكم، وكَفِّنوا فيها موتاكم، وإن خَيْرِ أَكْحَالِكُمُ الإثْمِد، فَإِنَّهُ يَجْلُو الْبَصَرَ، وَيُنْبِتُ الشَّعْرَ”.

Disebutkan bahwa telah menceritakan kepada kami Ali ibnu Asim, telah menceritakan kepada kami Abdullah ibnu Usman ibnu Khaisam, dari Sa’id ibnu Jubairbahwa Rasulullah Saw. telah bersabda; Pakailah pakaian kalian yang berwarna putih, karena sesungguh­nya pakaian putih adalah pakaian terbaik kalian, dan kafankanlah dengannya orang-orang mati kalian. Dan sesungguhnya sebaik-baik celak kalian memakai ismid, karena sesungguhnya ismid itu dapat mencerahkan pandangan mata dan menumbuhkan rambut.
Hadis ini jayyid sanadnya, semua perawinya dengan syarat Muslim. Imam Abu Daud, Imam Turmuzi, dan Imam Ibnu Majah meriwayatkan­nya melalui hadis Abdullah ibnu Usman ibnu Khaisam dengan sanad yang sama. Imam Turmuzi mengatakan bahwa hadis ini hasan sahih.

 

وَكُلوا وَاشرَبوا وَلا تُسرِفوا

dan nmakan dan minumlah, dan janganlah berlebih-lebihan. 

Dan hendaklah kita makan dan minum dengan tidak ada pantang larang yang tidak patut-patut. Kerana kalau mengamalkan pantang yang tidak disuruh dalam syarak, itu adalah syirik dari segi amali. Ini kita telah bincangkan dalam surah Maidah dan juga surah An’am dengan panjang lebar. Allah telah beri kita rezeki untuk kita makan dan minum, maka makanlah dan nikmatilah segala pemberian dari Allah itu. Jangan pula ktia haramkan makanan yang Allah tidak haramkan. Janganlah jadi macam golongan sufi yang kononnya zuhud sampai tidak mahu makanan yang sedap kerana pada mereka, itu adalah nikmat dunia yang tidak patut dinikmati. Itu sudah ekstrim dan Islam bukanlah agama yang ekstrim. Apa yang mereka ajar itu bukanlah dari agama kita. Agama kita tidak menyusahkan umatnya. Agama Islam bukan hendak menyeksa umatnya.

Imam Bukhari mengatakan, Ibnu Abbas berkata bahawa makna yang dimaksud ialah makanlah sesukamu dan berpakaianlah sesukamu selagi engkau hindari dua pekerti, yaitu berlebih-lebihan dan sombong.

قَالَ الْإِمَامُ أَحْمَدُ: حَدَّثَنَا بَهْز، حَدَّثَنَا هَمّام، عَنْ قَتَادَةُ، عَنْ عَمْرِو بْنِ شُعَيْب، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ جَدِّهِ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: “كُلُوا وَاشْرَبُوا وَالْبَسُوا وَتَصَدَّقُوا، فِي غَيْرِ مَخِيلة وَلَا سرَف، فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ أَنْ يَرَى نِعْمَتَهُ عَلَى عَبْدِهِ”

Imam Ahmad mengatakan, telah menceritakan kepada kami Bahz, telah menceritakan kepada kami Hammam, dari Qatadah, dari Amr ibnu Syu’aib, dari ayahnya, dari datuknya, bahawa Rasulullah Saw. pernah bersabda: Makan, minum, berpakaian, dan bersedekahlah kalian tanpa dengan kesombongan dan berlebih-lebihan, kerana sesungguhnya Allah suka bila melihat nikmat-Nya digunakan oleh hamba-Nya.

Kita disuruh untuk makan, tapi tidaklah berlebihan dan melampau. Kenalah tengok apa yang kita makan itu. Jangan ekstrim dalam memakan pula. Kalau asyik kisah pasal makan sahaja, sudah tidak pentingkan perkara yang lain, maka itu ada masalah. Ini bukan tentang membazir, walaupun membazir itu juga salah, sampai dikatakan saudara syaitan. Tapi israf (berlebihan melampau) juga tidak baik. Walaupun makanan itu halal, tapi kalau berlebihan tidak dibenarkan.

قَالَ الْإِمَامُ أَحْمَدُ: حَدَّثَنَا أَبُو الْمُغِيرَةِ، حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ سُلَيْمٍ الكِناني، حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ جَابِرٍ الطَّائِيُّ سَمِعْتُ الْمِقْدَامَ بن معد يكرب الْكِنْدِيَّ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: “مَا مَلَأَ آدَمِيٌّ وِعَاءً شَرًّا مِنْ بَطْنِهِ، حَسْبُ ابْنِ آدَمَ أَكَلَاتٌ يُقِمْنَ صُلبه، فَإِنْ كَانَ فَاعِلًا لَا مَحَالَةَ، فَثُلْثٌ طعامٌ، وَثُلُثٌ شرابٌ، وَثُلُثٌ لِنَفَسَهِ”.

Imam Ahmad mengatakan, telah menceritakan kepada kami Abul Mugirah, telah menceritakan kepada kami Sulaiman ibnu Salim Al-Kalbi, telah menceritakan kepada kami Yahya ibnu Jabir At-Tai; ia telah mendengar Al-Miqdam ibnu Ma’di Kariba Al-Kindi bercerita bahawa ia pernah mendengar Rasulullah Saw. bersabda: Tiada suatu wadah pun yang dipenuhi oleh anak Adam yang lebih jahat daripada perutnya. Cukuplah bagi anak Adam beberapa suap makanan untuk menegakkan tulang sulbinya. Dan jika ia terpaksa melakukannya, maka sepertiga untuk makanannya, sepertiga untuk minumannya, dan sepertiga lagi untuk nafasnya.
Imam Nasai dan Imam Turmuzi meriwayatkannya dari Yahya ibnu Jabir dengan sanad yang sama. Imam Turmuzi mengatakan bahwa hadis ini hasan, sedangkan menurut salinan lainnya disebutkan hasan sahih.

Ada juga yang membincangkan kenapa ada cerita tentang makan pula dalam ayat yang menyebut tentang solat? Ada yang membuat kajian tentang waktu makan, mereka dapati bahawa waktu makan yang sesuai untuk kesihatan adalah kalau dilakukan sama dengan waktu solat. Sebelum solat, makan dahulu – jadi ada lima waktu kita makan. Kita susun waktu makan kita sama dengan waktu solat. Allahu a’lam.

As-Saddi mengatakan, dahulu (di masa Jahiliah) orang-orang yang melakukan tawaf di Baitullah sambil telanjang bulat mengharamkan wadak (minyak samin) atas diri mereka sendiri selama mereka berada di musim haji. Maka Allah Swt. berfirman terhadap mereka: makan dan minumlah kalian. (Al-A’raf: 31), hingga akhir ayat. Artinya, janganlah kalian berlebih-lebihan dalam mengharamkan.

 

إِنَّهُ لا يُحِبُّ المُسرِفينَ

Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan.

Ingatlah ayat ini kerana Allah tidak suka orang yang berlebih-lebihan dalam makanan dan dalam segala perkara pun. Islam adalah agama pertengahan yang sesuai diamalkan oleh setiap orang.

Ibnu Jarir mengatakan sehubungan dengan makna firman-Nya: Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan. (Al-A’raf: 31) Dan firman Allah Swt.: Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas. (Al-Miidah: 87); Yakni yang melampaui batasan Allah dalam masalah halal atau haram, yang berlebih-lebihan terhadap apa yang dihalalkan-Nya, iaitu dengan menghalalkan yang diharamkan-Nya atau mengharamkan yang dihalalkan-Nya. Tetapi Allah menyukai sikap yang menghalalkan apa yang dihalalkan-Nya dan mengharamkan apa yang diharamkan-Nya, kerana yang demikian itulah sifat pertengahan yang diperintahkan oleh-Nya.


 

Ayat 32: Nikmat yang disebut dalam ayat ini adalah nisbah kepada pakaian. Dan kemudian disebut tentang rezeki yang lain. Allah Swt. berfirman, menyanggah pendapat orang yang mengharamkan sesuatu dari makanan atau minuman atau pakaian menurut kehendak hatinya sendiri tanpa ada dasar syariat dari Allah.

قُل مَن حَرَّمَ زينَةَ اللَّهِ الَّتي أَخرَجَ لِعِبادِهِ وَالطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزقِ ۚ قُل هِيَ لِلَّذينَ آمَنوا فِي الحَياةِ الدُّنيا خالِصَةً يَومَ القِيامَةِ ۗ كَذٰلِكَ نُفَصِّلُ الآياتِ لِقَومٍ يَعلَمونَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Say, “Who has forbidden the adornment of [i.e., from] Allāh which He has produced for His servants and the good [lawful] things of provision?” Say, “They are for those who believe during worldly life [but] exclusively for them on the Day of Resurrection.” Thus do We detail the verses for a people who know.

(MALAY)

Katakanlah: “Siapakah yang mengharamkan perhiasan dari Allah yang telah dikeluarkan-Nya untuk hamba-hamba-Nya dan (siapa pulakah yang mengharamkan) rezeki yang baik?” Katakanlah: “Semuanya itu (disediakan) bagi orang-orang yang beriman dalam kehidupan dunia, khusus (untuk mereka saja) di hari kiamat”. Demikianlah Kami menjelaskan ayat-ayat itu bagi orang-orang yang mengetahui.

 

قُل مَن حَرَّمَ زينَةَ اللَّهِ الَّتي أَخرَجَ لِعِبادِهِ

Katakanlah: “Siapakah yang mengharamkan perhiasan dari Allah yang telah dikeluarkan-Nya untuk hamba-hamba-Nya

Allah tanya, siapakah pula yang pandai-pandai mengharamkan perhiasan Allah yang Allah telah berikan kepada hambaNya? Allah menegur mereka yang menghalang keindahan yang Allah telah berikan dari digunakan oleh manusia. Sedangkan semua itu Allah yang telah ciptakan untuk sekelian hambaNya untuk digunakan? Allah gunakan lafaz زينَةَ اللَّهِ (keindahan Allah) kerana keindahan di dunia adalah manifestasi keindahan Allah. Keindahan Allah tidak dapat digambarkan malah dilarang untuk dibayangkan, tapi kita boleh lihat keindahan alam ini yang Allah telah berikan.

 

وَالطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزقِ

dan (siapa pulakah yang mengharamkan) rezeki yang baik?”

Dan Allah menegur sesiapa yang mengharamkan benda bagus dari rezeki dari dimakan. Janganlah ekstrim dalam mengamalkan agama sampai ada yang mengharamkan makanan yang lazat untuk diri mereka. Janganlah jadi manusia yang begitu. Ramai juga yang jenis macam ini, tidak tahu datang dari mana ajaran itu, sedangkan Nabi tidak begitu. Mereka inilah yang asyik nak menegur salah orang sahaja, muka sentiasa bengis sampaikan orang nak dekati mereka pun tidak suka. Kalau budak-budak nampak, mereka terus lari orang yang sebegitu. Asyik nak cari salah orang sahaja. Ini tidak bagus. Kita kena jadi orang yang berperawakan positif.

 

قُل هِيَ لِلَّذينَ آمَنوا فِي الحَياةِ الدُّنيا

Katakanlah: “Semuanya itu (disediakan) bagi orang-orang yang beriman dalam kehidupan dunia,

Ingatlah bahawa pakaian atau makanan di dunia ini sebenarnya percuma untuk orang mukmin untuk mereka gunakan semasa di dunia. Diberikan dengan percuma untuk mereka yang mukmin, sebab mereka itu telah menjalankan kewajipan untuk beriman. Sedangkan, kalau orang kafir yang makan dan guna segala nikmat di dunia ini, ianya tidak percama, dan mereka akan kena soal di akhirat nanti kenapa mereka pakai, tapi tak taat dan sembah Allah semasa mereka di dunia. Mereka pakai nikmat segala nikmat yang Allah berikan di dunia, tapi mereka tidak beriman. Apa yang mereka akan jawap nanti? Kalau kita pun tidak beriman dan taat kepada Allah juga, maka kita pun akan dipersoalkan begitu juga: “kau makan dan guna segala nikmat yang aku berikan semasa di dunia, tapi kenapa kamu tidak taat kepada Aku?!”

 

خالِصَةً يَومَ القِيامَةِ

khusus (untuk mereka saja) di hari kiamat”. 

Dan lebih-lebih lagi, segala nikmat rezeki itu hanya diberikan khas kepada orang beriman sahaja pada hari kiamat. Orang beriman akan menikmati kehidupan yang baik semasa di dunia dan juga di akhirat dengan percuma. Di dunia, orang tidak beriman pun akan dapat juga kehidupan, tapi mereka akan ditanya kemudian di akhirat. Tapi di akhirat nanti, orang beriman sahaja yang akan menikmati kehidupan yang senang. Sedangkan orang tidak beriman, tidak akan diberikan dengan nikmat itu. Mereka akan mengalami kehidupan yang sukar, dimasukkan ke dalam neraka dan mereka akan kekal di dalamnya.

 

كَذٰلِكَ نُفَصِّلُ الآياتِ لِقَومٍ يَعلَمونَ

Demikianlah Kami menjelaskan ayat-ayat itu bagi orang-orang yang mengetahui.

Allah beri penjelasan hukum halal haram bagi kaum yang mahu memahami. Peringatan diberikan kepada semua orang, tapi yang boleh menerimanya hanyalah mereka yang mahu memahami. Kalau tidak ada keinginan dalam hatinya kepada kebenaran, mereka susah untuk terima.

Ayat ini pertama sekali ditujukan kepada Musyrikin Mekah yang sangka, kalau mereka masuk Islam, hidup mereka akan susah. Tapi siapa pula yang kata begitu? Allah beritahu dalam ayat ini yang kalau sesiapa masuk Islam, mereka masih lagi dapat menikmati kehidupan yang senang di dunia ini. Tidak ada sesiapa pun yang boleh melarang mereka dari menikmatinya. Memang Allah jadikan dunia ini untuk dinikmati oleh manusia pun.


 

Ayat 33:

قُل إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنها وَما بَطَنَ وَالإِثمَ وَالبَغيَ بِغَيرِ الحَقِّ وَأَن تُشرِكوا بِاللَّهِ ما لَم يُنَزِّل بِهِ سُلطانًا وَأَن تَقولوا عَلَى اللَّهِ ما لا تَعلَمونَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Say, “My Lord has only forbidden immoralities – what is apparent of them and what is concealed – and sin,¹ and oppression without right, and that you associate with Allāh that for which He has not sent down authority, and that you say about Allāh that which you do not know.”

  • Any unlawful deed.

(MALAY)

Katakanlah: “Tuhanku hanya mengharamkan perbuatan yang keji, baik yang nampak ataupun yang tersembunyi, dan perbuatan dosa, melanggar hak manusia tanpa alasan yang benar, (mengharamkan) mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang Allah tidak menurunkan hujjah untuk itu dan (mengharamkan) mengada-adakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui”.

 

قُل إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الفَواحِشَ

Katakanlah: “Tuhanku hanya mengharamkan perbuatan yang keji,

Allah telah mengharamkan segala fahisyah – segala bentuk penderhakaan. Ini adalah dosa-dosa besar. Juga termasuk perkara-perkara keji dalam apa bentuk pun.

 

ما ظَهَرَ مِنها وَما بَطَنَ

yang nampak ataupun yang tersembunyi,

Semua perbuatan keji dan dosa itu dilarang, samada di buat dalam majlis yang ada orang atau buat berseorangan, tidak ada orang yang nampak.

قَالَ الْإِمَامُ أَحْمَدُ: حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ، حَدَّثَنَا الْأَعْمَشُ، عَنْ شَقِيقٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: “لَا أَحَدَ أَغْيَرُ مِنَ اللَّهِ، فَلِذَلِكَ حَرَّم الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَر مِنْهَا وَمَا بَطن، وَلَا أَحَدَ أَحَبُّ إِلَيْهِ الْمَدْحُ مِنَ اللَّهِ”.

Imam Ahmad mengatakan, telah menceritakan kepada kami Abu Mu’awiyah, telah menceritakan kepada kami Al-A’masy, dari Syaqiq, dari Abdullah yang mengatakan bahawa Rasulullah Saw. pernah bersabda: Tidak ada seorang pun yang lebih cemburu daripada Allah, kerana itulah Dia mengharamkan perbuatan-perbuatan yang keji, baik yang kelihatan maupun yang tidak nampak Dan tidak ada seorang pun yang lebih suka dipuji daripada Allah.
Imam Bukhari dan Imam Muslim mengetengahkannya di dalam ki­tab Sahihain melalui hadis Sulaiman ibnu Mahran Al-A’masy, dari Syaqiq (yakni Abu Wail), dari Abdullah ibnu Mas’ud.

Mengenai pembahasan tentang hal-hal yang berkaitan dengan pengertian fawahisy (perbuatan-perbuatan yang keji), baik yang kelihatan maupun yang tidak kelihatan, telah disebutkan di dalam tafsir surat Al-An’am.

 

وَالإِثمَ وَالبَغيَ بِغَيرِ الحَقِّ

dan perbuatan dosa, melanggar hak manusia tanpa alasan yang benar,

Dan Allah juga melarang kita dari melakukan dosa-dosa (dosa kecil).

Dan Allah melarang kita melakukan kezaliman satu sama lain.

As-Saddi mengatakan, yang dimaksud dengan al-ismu ialah maksiat, sedangkan yang dimaksud dengan al-bagyu ialah perbuatan melanggar hak orang lain tanpa alasan yang benar.
Mujahid mengatakan bahwa makna al-ismu mencakup semua perbuatan maksiat. Dan menurut suatu pendapat, yang dimaksud dengan al-bagyu ialah perbuatan aniaya seseorang terhadap dirinya sendiri.
Kesimpulan dari tafsir makna ismu ialah dosa-dosa yang berkaitan dengan pelakunya sendiri, sedangkan al-bagyu ialah perbuatan pelanggaran hak orang lain. Allah mengharamkan kedua perbuatan tersebut.

 

وَأَن تُشرِكوا بِاللَّهِ ما لَم يُنَزِّل بِهِ سُلطانًا

mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang Allah tidak menurunkan hujjah untuk itu

Dan Allah larang kita buat syirik dengan sesuatu yang lain – yang Allah tidak ada turunkan sebarang bukti pun. Sebagai contoh, Allah tidak suruh kita menggunakan perantaraan dalam berdoa, Allah juga tidak suruh kita menyembah sesiapa pun selain dariNya, dan Allah tidak suruh kita menjadikan sesiapa pun sebagai anakNya.

 

وَأَن تَقولوا عَلَى اللَّهِ ما لا تَعلَمونَ

mengada-adakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui”.

Dan larang mengata tentang Allah perkara yang kita tidak tahu. Oleh itu, kita kenalah tahu tentang Allah dari dalil-dalil yang telah diberikan dalam nas. Janganlah kita kata tentang Allah, tanpa ada dalil. Sebagai contoh, jangan kata Allah ada di mana-mana – ini tidak ada dalil; juga jangan kata Allah itu wujud tanpa tempat – ini juga tidak ada dalil.


 

Ayat 34: Ada manusia yang jahil yang tanya kepada Nabi, bila azab yang telah dijanjikan itu akan diturunkan? Allah jawap dalam ayat ini.

وَلِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ ۖ فَإِذا جاءَ أَجَلُهُم لا يَستَأخِرونَ ساعَةً ۖ وَلا يَستَقدِمونَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And for every nation is a [specified] term. So when their time has come, they will not remain behind an hour, nor will they precede [it].

(MALAY)

Tiap-tiap umat mempunyai batas waktu; maka apabila telah datang waktunya mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaatpun dan tidak dapat (pula) memajukannya.

 

وَلِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ

Tiap-tiap umat mempunyai batas waktu;

Bagi setiap umat ada tempoh azab masing-masing. Kalau buat salah, memang akan kena, tapi bila akan dikenakan dengan azab itu, Allah sahaja yang tahu.

 

فَإِذا جاءَ أَجَلُهُم لا يَستَأخِرونَ ساعَةً

maka apabila telah datang waktunya mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaatpun

Dan apabila datang kepada mereka ajal azab mereka, mereka tidak boleh lewatkan sesaat pun. Tak boleh nak minta tangguh lagi dah.

 

وَلا يَستَقدِمونَ

dan tidak dapat (pula) memajukannya.

Bukan sahaja kita tidak boleh lambat, nak cepatkan pun tidak boleh, walaupun satu saat. Contohnya, kita nak mempercepatkan azab kepada orang lain, sebab kita nampak dia dah teruk sangat buat salah, itu pun tidak boleh. Allah sahaja yang tentukan bila azab akan dikenakan, bukan kita. Azab dan rahmat bukan atas tangan kita.

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya


Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

About tafsirsunnah

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.
This entry was posted in Surah 007: al-A'raf and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s