Tafsir Surah al-Ahqaf Ayat 33 – 35 (Beri tangguh kepada Musyrikin)

Ayat 33: Ini adalah Dalil Aqli kepada adanya Hari Kiamat dan kebangkitan semula.

أَوَلَم يَرَوا أَنَّ اللَّهَ الَّذي خَلَقَ السَّماواتِ وَالأَرضَ وَلَم يَعيَ بِخَلقِهِنَّ بِقادِرٍ عَلىٰ أَن يُحيِيَ المَوتىٰ ۚ بَلىٰ إِنَّهُ عَلىٰ كُلِّ شَيءٍ قَديرٌ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Do they not see that Allāh, who created the heavens and earth and did not fail in their creation, is able to give life to the dead? Yes. Indeed, He is over all things competent.

MALAY

Masihkah mereka ingkar dan tidak mahu memikir serta mengetahui bahawa sesungguhnya Allah yang telah menciptakan langit dan bumi dengan tidak mengalami kesukaran dalam menciptakannya – berkuasa menghidupkan makhluk-makhluk yang telah mati? Sudah tentu berkuasa! Sesungguhnya Ia Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

 

أَوَلَم يَرَوا أَنَّ اللَّهَ الَّذي خَلَقَ السَّماواتِ وَالأَرضَ

Tidakkah mereka melihat bahawa sesungguhnya Allah yang telah menciptakan langit dan bumi 

Allah memberitahu bahawa Dialah sahaja yang telah mencipta alam ini. Oleh itu sembah dan puja hanya Dia lah sahaja, jangan sembah dan seru selain dariNya.

وَلَم يَعيَ بِخَلقِهِنَّ

dengan tidak kepenatan dalam menciptakannya

Mudah sahaja bagi Allah untuk menjadikan alam ini. Ini hendak menolak ajaran dalam kitab-kitab sebelum ini mengatakan bahawa Allah penat selepas mencipta alam ini dan kerana itulah Dia rehat pada hari Sabtu. Ini adalah salah faham kerana salah terjemah dari kitab-kitab itu. Inilah bahayanya kalau kitab asal tidak disertakan sekali. Oleh kerana itu, hendaklah Quran ini sentiasa disertakan dengan teks Quran yang asal, kerana terjemahan tidak semestinya benar.

Walaupun tidak sukar dan tidak memenatkan bagi Allah untuk menjadikan alam ini, tapi Allah ambil masa untuk menciptanya; ini adalah kerana Allah hendak mengajar kita, kalau perkara penting dilakukan, kena ambil masa, jangan buat dengan kelam-kabut.

بِقادِرٍ عَلىٰ أَن يُحيِيَ المَوتىٰ

berkuasa menghidupkan makhluk-makhluk yang telah mati?

Kalau alam yang begini hebat dan besar boleh dijadikan dari tiada kepada ada, oleh Allah, takkan Dia tidak boleh menghidupkan kembali makhluk yang sudah mati? Sedangkan Allah telah menjadikan makhluk itu dari tiada kepada ada, kalau nak hidupkan semula, tentulah lagi mudah sebenarnya. Kalau benda besar pun Allah boleh buat, maka tentu Allah boleh buat benda yang kecil-kecil. Semua itu berada dalam Qadr Allah kerana Dia yang Maha Berkuasa.

Firman Allah Swt. dalam ayat lain:

{لَخَلْقُ السَّمَوَاتِ وَالأرْضِ أَكْبَرُ مِنْ خَلْقِ النَّاسِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ}

Sesungguhnya penciptaan langit dan bumi lebih besar daripada penciptaan manusia, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui. (Al-Mu’min: 57)

 

بَلىٰ إِنَّهُ عَلىٰ كُلِّ شَيءٍ قَديرٌ

Sudah tentu berkuasa! Sesungguhnya Ia Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

Sudah tentulah Allah mampu. Allah mampu untuk melakukan segalanya, apa-apa sahaja. Tidak ada kekangan untuk Allah. Dan mudah sahaja bagi Allah. Jadi, Hari Kiamat itu pasti akan berlaku.


 

Ayat 34: Takhwif Ukhrawi

وَيَومَ يُعرَضُ الَّذينَ كَفَروا عَلَى النّارِ أَلَيسَ هٰذا بِالحَقِّ ۖ قالوا بَلىٰ وَرَبِّنا ۚ قالَ فَذوقُوا العَذابَ بِما كُنتُم تَكفُرونَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And the Day those who disbelieved are exposed to the Fire [it will be said], “Is this not the truth?” They will say, “Yes, by our Lord.” He will say, “Then taste the punishment for what you used to deny.”¹

  • Or “because you used to disbelieve.”

MALAY

Dan (ingatlah) hari orang-orang yang kafir didedahkan kepada neraka, (lalu dikatakan kepada mereka): “Bukankah (azab) neraka ini benar?” Mereka menjawab: “Ya, benar, demi Tuhan kami!” (Setelah itu) dikatakan lagi (kepada mereka): “Maka sekarang rasalah azab seksa dengan sebab kamu kufur ingkar di dunia dahulu. ”

 

وَيَومَ يُعرَضُ الَّذينَ كَفَروا عَلَى النّارِ

Dan (ingatlah) hari orang-orang yang kafir didedahkan kepada neraka, 

Orang-orang yang kafir semasa di dunia dulu, akan dimasukkan ke dalam neraka. Antara azab hukuman yang akan dikenakan kepada mereka adalah mereka akan dipanggang dengan api yang sangat panas, lebih panas dari mana-mana api dalam dunia. Bukan itu sahaja azab yang mereka akan terima tapi banyak lagi.

أَلَيسَ هٰذا بِالحَقِّ

“Bukankah (azab) neraka ini benar?”

Semasa mereka dikenakan dengan azab itu, sambil itulah mereka dihina, ditanya samada mereka mengaku atau tidak sekarang yang azab neraka itu benar? Aduh… begitu menghinakan sekali, sudahlah badan kena azab, hati dan perasaan pun diazab dengan begitu teruk sekali. Ini dinamakan takzib rohani – azab jiwa. Dan ianya lebih teruk lagi dari azab tubuh kerana ianya menyusup terus ke dalam jiwa.

قالوا بَلىٰ وَرَبِّنا

Mereka menjawab: “Ya, benar, demi Tuhan kami!”

Waktu itu mereka mengaku benarlah bahawa neraka itu benar-benar memang ada. Dah masuk dalam neraka, dah kena azab, takkan tak mengaku lagi? Memang mengaku sungguh-sungguh.

Dan waktu itulah baru nak mengaku Allah itu Tuhan.. dulu di dunia tidak mengaku. Atau kalau sebut dengan mulut, tidak disertakan dengan hati sekali. Ramai yang sebut dengan mulut sahaja, tapi arahan Tuhan tidak diikuti, ajaran Dia dalam Quran tidak dipelajari.

قالَ فَذوقُوا العَذابَ بِما كُنتُم تَكفُرونَ

“Maka sekarang rasalah azab seksa dengan sebab kamu kufur ingkar di dunia dahulu. “

Natijahnya, mereka dirasakan dengan azab itu. Ini juga lafaz takzib rohani. Sudahlah mereka dikenakan dengan azab badan, ditambah lagi dengan penghinaan semasa azab itu diberikan.

 


 

Ayat 35: Ayat Tasliah pada Nabi Muhammad.

فَاصبِر كَما صَبَرَ أُولُو العَزمِ مِنَ الرُّسُلِ وَلا تَستَعجِل لَهُم ۚ كَأَنَّهُم يَومَ يَرَونَ ما يوعَدونَ لَم يَلبَثوا إِلّا ساعَةً مِن نَهارٍ ۚ بَلاغٌ ۚ فَهَل يُهلَكُ إِلَّا القَومُ الفاسِقونَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

So be patient, [O Muḥammad], as were those of determination among the messengers and do not be impatient for them.¹ It will be – on the Day they see that which they are promised – as though they had not remained [in the world] except an hour of a day. [This is] notification. And will [any] be destroyed except the defiantly disobedient people?

  • i.e., for Allāh’s punishment of the disbelievers.

MALAY

(Jika demikian akibat orang-orang kafir yang menentangmu wahai Muhammad) maka bersabarlah engkau sebagaimana sabarnya Rasul-rasul “Ulil-Azmi” (yang mempunyai keazaman dan ketabahan hati) dari kalangan Rasul-rasul (yang terdahulu daripadamu); dan janganlah engkau meminta disegerakan azab untuk mereka (yang menentangmu itu). Sesungguhnya keadaan mereka semasa melihat azab yang dijanjikan kepada mereka, merasai seolah-olah mereka tidak tinggal (di dunia) melainkan sekadar satu saat sahaja dari siang hari. (Penerangan yang demikian) cukuplah menjadi pelajaran (bagi orang-orang yang mahu insaf). Maka (ingatlah) tidak dibinasakan melainkan kaum yang fasik – derhaka.

 

فَاصبِر كَما صَبَرَ أُولُو العَزمِ مِنَ الرُّسُلِ

maka bersabarlah engkau sebagaimana sabarnya Rasul-rasul “Ulil-Azmi”

Nabi Muhammad dinasihatkan untuk bersabar macam sangat sabarnya rasul-rasul Ulul Azmi yang memiliki kesabaran dan mempunyai kecekalan yang tinggi. Nama-nama mereka ada disebut dalam Surah Syura. Terdapat lima rasul termasuk Nabi Muhammad. Allah nak beritahu Nabi Muhammad, kalau mereka boleh sabar, baginda pun boleh juga.

Pendapat yang kuat mengatakan mereka adalah Nuh, Ibrahim, Musa, Isa, dan penutup semua para Nabi (iaitu Nabi Muhammad). Kerana ada pendapat yang lain mengatakan Ulul Azmi adalah semua Rasul.

وَلا تَستَعجِل لَهُم

dan janganlah engkau meminta disegerakan azab untuk mereka

Dan baginda dinasihatkan supaya jangan cepat minta kehancuran kaum Quraish sebagai bantuan untuk pengikut yang telah mengikut baginda. Baginda tentu dapat melihat bagaimana para sahabat ditindas dengan terus oleh Musyrikin Mekah. Dalam hati baginda tentu mahu menyelamatkan sahabat baginda dan ada harapan dalam diri baginda supaya mereka dibalas dengan tindakan zalim mereka. Tapi Allah nasihat baginda jangan doa supaya mereka dihancurkan.

Kerana kalau mereka dihancurkan terus, teruslah habis peluang mereka untuk beriman. Sedangkan Allah dengan segala kebijaksanaanNya telah melambatkan azab kepada mereka yang menindas kerana mereka mungkin akan beriman. Lihatlah bagaimana Abu Sufyan dan Khalid al Walid yang berperang dengan baginda, tapi akhirnya telah masuk Islam dan menjadi muslim yang baik.

Allah akan uruskan mereka nanti seperti yang telah disebut dalam ayat lain melalui firman-Nya:

{وَذَرْنِي وَالْمُكَذِّبِينَ أُولِي النَّعْمَةِ وَمَهِّلْهُمْ قَلِيلا}

Dan biarkanlah Aku (saja) bertindak terhadap orang-orang yang mendustakan itu, orang-orang yang mempunyai kemewahan dan beri tangguhlah mereka barang sebentar. (Al-Muzzammil: 11)

كَأَنَّهُم يَومَ يَرَونَ ما يوعَدونَ لَم يَلبَثوا إِلّا ساعَةً مِن نَهارٍ

Sesungguhnya keadaan mereka semasa melihat azab yang dijanjikan kepada mereka, merasai seolah-olah mereka tidak tinggal (di dunia) melainkan sekadar satu saat sahaja dari siang hari.

Jangan risaukan hal mereka, kerana azab pasti akan datang untuk mereka. Apabila mereka dikenakan dengan azab nanti, mereka akan rasa seolah-olah mereka tidak pernah tinggal di dunia melainkan dari satu jam sahaja. Mereka akan rasa begitu semasa mereka diazab di neraka nanti. Kerana teruk sekali azab itu.

Kerana setiap perkara yang kita alami, masanya adalah relatif – kalau kita duduk dalam panas, lima minit akan rasa lama, tapi kalau kita sedang bermain, kita rasa sekejap sahaja. Begitulah nanti di neraka, kerana teruk sangat azab yang dikenakan di neraka nanti, kehidupan berpuluh tahun di dunia itu akan rasa sekejap sahaja dan azab yang dikenakan itu adalah lama. Dan memang lama pun.

بَلاغٌ

cukuplah menjadi pelajaran

Hujah-hujah dalam Quran ini, terutama dalam Surah Hawamin Tujuh ini, sudah cukup untuk manusia memperbetulkan perlakuan mereka. Ianya perlu disampaikan kepada manusia supaya semua manusia tahu tentang perkara ini.

فَهَل يُهلَكُ إِلَّا القَومُ الفاسِقونَ

Maka (ingatlah) tidak dibinasakan melainkan kaum yang fasik – derhaka.

Allah hanya kenakan azab itu kepada mereka yang fasik sahaja – yang tidak taat dan keluar dari hukum.

Maulana Hadi Ahqof 20-35

 

Allahu a’lam. Sekian Terjamah Surah Ahqaf ini.

 


 

Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

About tafsirsunnah

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.
This entry was posted in Surah 046: al-Ahqaf. Bookmark the permalink.

One Response to Tafsir Surah al-Ahqaf Ayat 33 – 35 (Beri tangguh kepada Musyrikin)

  1. Amar says:

    Jzk😊

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s