Tafsir Surah al-Ahqaf Ayat 21 – 25 (Kaum Aad yang tinggal di Ahqaf)

Ayat 21: Sekarang masuk kepada kisah yang baru. Ini adalah Dalil naqli tafsili dan takhwif duniawi.

وَاذكُر أَخا عادٍ إِذ أَنذَرَ قَومَهُ بِالأَحقافِ وَقَد خَلَتِ النُّذُرُ مِن بَينِ يَدَيهِ وَمِن خَلفِهِ أَلّا تَعبُدوا إِلَّا اللَّهَ إِنّي أَخافُ عَلَيكُم عَذابَ يَومٍ عَظيمٍ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And mention, [O Muḥammad], the brother of ‘Aad,¹ when he warned his people in [the region of] al-Aḥqāf – and warners had already passed on before him and after him – [saying], “Do not worship except Allāh. Indeed, I fear for you the punishment of a terrible day.”²

  • i.e., the prophet Hūd.
  • Upon the earth. It could also refer to “a tremendous Day,” i.e., that of resurrection.

MALAY

Dan ingatlah peristiwa (Nabi Hud) saudara kaum Aad, ketika ia memberi amaran kepada kaumnya yang tinggal di lembah “Al-Ahqaaf”, – sedang (amarannya itu samalah seperti) amaran-amaran yang telah diberikan oleh Rasul-rasul yang terdahulu daripadanya dan yang datang sesudahnya – (dengan berkata): “Janganlah kamu menyembah melainkan Allah, sesungguhnya aku bimbang kamu akan beroleh azab hari yang besar (huru-haranya)”.

 

وَاذكُر أَخا عادٍ

Dan ingatlah peristiwa saudara kaum Aad,

‘Saudara’ Kaum Aad yang dimaksudkan adalah Nabi Hud.

 

إِذ أَنذَرَ قَومَهُ بِالأَحقافِ

ketika ia memberi amaran kepada kaumnya yang tinggal di lembah “Al-Ahqaaf”,

Nama surah ini diambil dari ayat ini: ahqaf. Kaum Aad tinggal di daerah Ahqaf. Tempat itu dinamakan begitu kerana ada bukit bukit pasir yang tinggi. Menurut Ikrimah, Al-Ahqaf artinya bukit-bukit dan gua-gua.

Musyrikin Mekah memang kenal dengan peninggalan mereka kerana mereka melalui kawasan peninggalan kaum Aad itu dalam musafir mereka.

وَقَد خَلَتِ النُّذُرُ مِن بَينِ يَدَيهِ وَمِن خَلفِهِ

telah berlalu Rasul-rasul yang terdahulu daripadanya dan yang datang sesudahnya

Terdapat banyak rasul-rasul yang telah menyampaikan dakwah dan akan ada lagi rasul-rasul lain. Ada Rasul yang sezaman dengan Nabi Hud dan ada yang datang pada zaman sebelum. Dan nanti akan ada Nabi lain yang akan datang sesudah baginda. Semua Nabi-nabi itu menyampaikan mesej tauhid yang sama.

أَلّا تَعبُدوا إِلَّا اللَّهَ

“Janganlah kamu menyembah melainkan Allah,

Mereka mengajak manusia untuk mentauhidkan Allah sahaja dalam sembahan dan dalam seruan doa. Jangan taat kepada selain dari Allah. Maknanya, semua Nabi-nabi dalam dunia ini menyampaikan mesej yang sama. Itulah yang hendak disampaikan kepada Musyrikin Mekah dan manusia seluruhnya.

إِنّي أَخافُ عَلَيكُم عَذابَ يَومٍ عَظيمٍ

sesungguhnya aku bimbang kamu akan beroleh azab hari yang besar

Ini adalah Jumlah ta’liliyah. Kenapa Nabi Hud sampaikan Dakwa Tauhid itu? Kerana takut mereka kena azab.


 

Ayat 22: Jumlah ta’liliyah. Kerana takut mereka kena azab. Sebagaimana Nabi Muhammad juga telah ditolak dan ditentang. Ayat ini juga sebagai tasliah kepada Nabi, kerana Nabi Muhammad telah ditolak oleh kaumnya. Allah hendak memujuk Nabi dengan memberitahu, bukan baginda sahaja yang kena tolak, tapi Nabi Hud pun kena tolak juga.

قالوا أَجِئتَنا لِتَأفِكَنا عَن آلِهَتِنا فَأتِنا بِما تَعِدُنا إِن كُنتَ مِنَ الصّادِقينَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

They said, “Have you come to delude us away from our gods? Then bring us what you promise us, if you should be of the truthful.”

MALAY

Mereka menjawab: “Adakah engkau datang kepada kami untuk memesongkan kami dari menyembah tuhan-tuhan kami? Maka bawalah azab seksa yang engkau janjikan kepada kami itu jika betul engkau dari orang-orang yang benar!”

 

قالوا أَجِئتَنا لِتَأفِكَنا عَن آلِهَتِنا

Mereka menjawab: “Adakah engkau datang kepada kami untuk memesongkan kami dari menyembah ilah-ilah kami?

Kaum baginda tidak dapat menerima apa yang disampaikan oleh Nabi Hud itu. Mereka marah kepada baginda dan mereka tuduh baginda hendak memesongkan mereka dari ilah mereka. Seperti yang kita telah sentuh dalam banyak tempat, ilah itu adalah tempat penyempurna hajat dan tempat letak harapan hati.

Masyarakat memang takut kalau perkara yang telah lama mereka lakukan diganggu gugat dan dikatakan salah. Macam masyarakat kita sekarang lah juga, kalau ada yang kata amalan bidaah mereka seperti talqin, Doa Selamat, Solat Hajat, Majlis Tahlil dan yang seumpamanya dengannya salah, melenting sungguh mereka. Kita yang memberi nasihat kepada mereka pula yang dimarah kerana dikatakan hendak menukar agama nenek moyang mereka.

 

فَأتِنا بِما تَعِدُنا

Maka bawalah azab seksa yang engkau janjikan kepada kami itu

Mereka dengan beraninya telah mencabar Nabi Hud untuk membawakan azab yang telah dijanjikan kepada mereka. Nabi Hud telah berdakwah dan memberi amaran kepada mereka, kalau mereka meneruskan melakukan syirik, mereka akan ditimpa oleh azab. Mereka tetap tidak mahu mendengar nasihat baginda, malah mereka berani cabar Nabi Hud untuk bawakan azab itu.

إِن كُنتَ مِنَ الصّادِقينَ

jika betul engkau dari orang-orang yang benar!”

Mereka tidak percaya yang Nabi Hud itu adalah Nabi yang sebenar. Maka mereka cabar baginda tanpa usul periksa lagi, tanpa berfikir panjang.


 

Ayat 23: Allah ajar dalam ayat ini bahawa azab itu janji Allah, bukan datang dari kehendak Nabi.

قالَ إِنَّمَا العِلمُ عِندَ اللَّهِ وَأُبَلِّغُكُم ما أُرسِلتُ بِهِ وَلٰكِنّي أَراكُم قَومًا تَجهَلونَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

He said, “Knowledge [of its time] is only with Allāh, and I convey to you that with which I was sent; but I see you [to be] a people behaving ignorantly.”

MALAY

Nabi Hud berkata: “Sesungguhnya ilmu pengetahuan (tentang kedatangan azab itu) hanya ada di sisi Allah, dan (tugasku hanya) menyampaikan kepada kamu apa yang aku diutuskan membawanya, tetapi aku lihat kamu satu kaum yang jahil (akan tugas Rasul)!”

 

قالَ إِنَّمَا العِلمُ عِندَ اللَّهِ

(Nabi Hud) berkata: “Sesungguhnya ilmu pengetahuan (tentang kedatangan azab itu) hanya ada di sisi Allah, 

Kuasa untuk menurunkan azab adalah dalam tangan Allah; Allah sahaja yang ada ilmu bilakah ianya akan dikenakan kepada mereka.

Atau, ia bermaksud ilmu samada mereka layak dikenakan dengan azab atau tidak hanya ada pada Allah sahaja. Allah sahaja yang tahu samada mereka layak dikenakan dengan azab atau tidak.

وَأُبَلِّغُكُم ما أُرسِلتُ بِهِ

dan (tugasku hanya) menyampaikan kepada kamu apa yang aku diutuskan membawanya, 

Bukan baginda boleh tentukan, kerana baginda boleh beri peringatan dan ancaman sahaja. Dan baginda telah menjalankan tugas baginda. Yang selain darinya, terpulang kepada Allah.

وَلٰكِنّي أَراكُم قَومًا تَجهَلونَ

tetapi aku lihat kamu satu kaum yang jahil

Baginda kata mereka adalah kaum yang buat-buat jahil. Jahil itu adalah apabila ikut perasaan sahaja. Mereka itu tahu yang azab itu bukan dari baginda tapi minta juga dari baginda. Mereka sengaja hendak menyakitkan hati baginda dengan berkata begitu.


 

Ayat 24: Takhwif Duniawi. Mereka telah dikenakan dengan azab. Ini sebagai penguat kepada Maksud Surah ini – pujaan-pujan yang mereka sembah itu tidak dapat menolong mereka apabila mereka dikenakan dengan azab.

Salah satu rahmat Allah yang kita mungkin tak perasan adalah Allah sudah tidak hancurkan umat setiap kali mereka menolak Nabi mereka. Sejak kedatangan Nabi Muhammad SAW, Allah sudah tidak buat begitu lagi. Kerana kalau Allah buat macam dulu, lagi teruklah manusia zaman ini kena azab, kerana penentangan kita lagi teruk dari kaum-kaum terdahulu. Itulah sebabnya Nabi Muhammad digelar sebagai ‘rahmat kepada sekelian alam’ – kerana selepas baginda, azab yang besar-besar sudah tiada – kita diberi peluang untuk bertaubat.

فَلَمّا رَأَوهُ عارِضًا مُستَقبِلَ أَودِيَتِهِم قالوا هٰذا عارِضٌ مُمطِرُنا ۚ بَل هُوَ مَا استَعجَلتُم بِهِ ۖ ريحٌ فيها عَذابٌ أَليمٌ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And when they saw it as a cloud approaching their valleys, they said, “This is a cloud bringing us rain!” Rather, it is that for which you were impatient:¹ a wind, within it a painful punishment,

  • When you challenged your prophet. See verse 22 of this sūrah.

MALAY

Maka apabila mereka melihat azab itu sebagai awan yang menghala ke lembah-lembah mereka, mereka berkata: “Ini ialah awan yang akan membawa hujan kepada kita!” (Mendengarkan kata-kata yang demikian, Nabi Hud berkata): “Tidak! Bahkan itulah (azab) yang kamu minta disegerakan kedatangannya, iaitu angin yang membawa azab seksa yang tidak terperi sakitnya;

 

فَلَمّا رَأَوهُ عارِضًا مُستَقبِلَ أَودِيَتِهِم

Maka apabila mereka melihat (azab itu sebagai) awan yang menghala ke lembah-lembah mereka,

Kerana kedegilan mereka, Allah telah hentikan hujan untuk mereka. Jadi mereka sudah lama dalam kemarau. Allah jadikan begitu supaya mereka rasa rendah diri tidak sombong, hilang ego mereka. Kerana selalunya orang jadi sombong apabila mereka senang dan apabila mereka susah, baru teringat kepada Allah. Sepatutnya bila kena musibah sebegitu, membuatkan mereka terfikir yang mungkin perkara itu terjadi kerana mereka tidak beriman dan supaya mereka terkenang dosa mereka dan kembali ke pangkal jalan.

Satu hari mereka boleh nampak datangnya awan yang tebal menuju ke lembah tempat tinggal mereka.

قالوا هٰذا عارِضٌ مُمطِرُنا

mereka berkata: “Ini ialah awan yang akan membawa hujan kepada kita!”

Mereka sudah melonjak kegembiraan, kerana mereka sangka itu adalah hujan yang akan turun. Mereka tidak sangka yang ianya azab yang dibawa untuk mereka. Mereka tak perasan kerana ia datang berbentuk awan. Dan mereka memang gembira kerana mereka memang tunggu hujan pun.

Siti Aisyah r.a. mengatakan bahwa Rasulullah Saw. apabila melihat mendung atau angin yang besar, maka terlihat ada perubahan pada roman muka beliau. Lalu Siti Aisyah bertanya, “Wahai Rasulullah, sesungguhnya orang-orang merasa gembira bila mereka melihat awan karena adanya harapan akan turun hujan. Tetapi aku amati apabila engkau melihatnya, ada perasaan kurang senang di wajahmu.” Maka Rasulullah Saw. menjawab:

“يَا عَائِشَةُ، مَا يُؤَمِّنُنِي أَنْ يَكُونَ فِيهِ عَذَابٌ، قَدْ عُذِّبَ قَوْمٌ بِالرِّيحِ، وَقَدْ رَأَى قَوْمٌ الْعَذَابَ فَقَالُوا: هَذَا عَارِضٌ مُمْطِرُنَا”

Hai Aisyah, aku merasa khawatir bila di dalam awan itu terdapat azab, karena ada suatu kaum yang telah diazab melalui angin yang besar (awan), kaum itu melihat kedatangan azab tersebut, lalu mereka mengatakan, ‘Inilah awan yang akan menurunkan hujan kepada kami.”

Imam Ahmad mengatakan, telah menceritakan kepada kami Abdur Rahman, dari Sufyan, dari Al-Miqdam ibnu Syuraih, dan ayahnya, dari Aisyah r.a. yang mengatakan bahwa sesungguhnya Rasulullah Saw. apabila melihat awan muncul di cakrawala langit dan arah mana pun, beliau meninggalkan pekerjaannya. Dan jika beliau berada di dalam salatnya, mengucapkan doa berikut:

“اللَّهُمَّ، إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا فِيهِ”

Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada Engkau dari keburukan yang terkandung di dalam awan ini.

Dan jika ternyata awan itu hilang, maka beliau memuji kepada Allah Swt. Jika hujan turun, maka beliau membaca doa:

“اللَّهُمَّ، صَيِّبًا نَافِعًا”

Ya Allah, (jadikanlah hujan ini) hujan yang bermanfaat.

ۚ بَل هُوَ مَا استَعجَلتُم بِهِ

“Tidak! Bahkan itulah (azab) yang kamu minta disegerakan kedatangannya,

Tetapi ia bukannya awan nikmat tapi itulah dia azab yang dulu mereka minta disegerakan.  Bukankah sebelum ini mereka telah cabar Nabi untuk bawakan azab yang dijanjikan? Sekarang ianya sudah datang, nak cakap apa pula?

ۖ ريحٌ فيها عَذابٌ أَليمٌ

iaitu angin yang membawa azab seksa yang tidak terperi sakitnya;

Ianya adalah angin kencang yang ada azab di dalamnya. Dalamnya bukan air hujan tapi api. Dalam surah lain ada disebut yang angin taufan itu melanda selama tujuh malam lapan hari. Kalau sekarang kita tengok tornado serang sesuatu kawasan tiga minit pun kita boleh tengok kehancuran yang dilakukannya. Tambahan pula kalau berhari-hari, datang dengan api pula. Memang tidak dapat dibayangkan.


 

Ayat 25: 

تُدَمِّرُ كُلَّ شَيءٍ بِأَمرِ رَبِّها فَأَصبَحوا لا يُرىٰ إِلّا مَساكِنُهُم ۚ كَذٰلِكَ نَجزِي القَومَ المُجرِمينَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Destroying everything by command of its Lord. And they became so that nothing was seen [of them] except their dwellings. Thus do We recompense the criminal people.

MALAY

“Yang menghancur leburkan segala-galanya dengan izin Tuhannya”. (Setelah azab itu menimpa mereka) maka menjadilah mereka (punah ranah) – tidak ada yang kelihatan melainkan tempat-tempat tinggal mereka. Demikianlah Kami membalas kaum yang berdosa.

 

تُدَمِّرُ كُلَّ شَيءٍ بِأَمرِ رَبِّها

“Yang menghancur leburkan segala-galanya dengan izin Tuhannya”.

Semua yang ditakdirkan hancur, musnah dengan arahan Tuhan. Terpulang kepada Allah bahagian mana yang Dia hendak hancurkan. Kerana tempat tinggal mereka tidak dihancurkan.

فَأَصبَحوا لا يُرىٰ إِلّا مَساكِنُهُم

maka menjadilah mereka (punah ranah) – tidak ada yang kelihatan melainkan tempat-tempat tinggal mereka.

Kelibat mereka tidak ada, tinggal rumah sahaja. Tubuh badan mereka sedikit pun tidak ada lagi.

ۚ كَذٰلِكَ نَجزِي القَومَ المُجرِمينَ

Demikianlah Kami membalas kaum yang berdosa.

Begitulah Allah beri contoh apa yang terjadi kepada kaum yang buat dosa. Bukanlah ianya khusus kepada kaum Aad sahaja. Mereka dikenakan dengan azab sebegitu kerana mereka telah melakukan kesalahan yang berat dari segi akidah.

 

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya


 

Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

About tafsirsunnah

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.
This entry was posted in Surah 046: al-Ahqaf. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s