Maksud Ijmak & Qiyas secara ringkas

Penerangan ringkas. Boleh rujuk kepada mereka yang belajar usuluddin untuk maklumat lanjut. 

Ijmak dan qiyas memang ada dalam Islam. Mana mungkin kita tolak ijmak dan qiyas sedangkan dalilnya ada dalam Qur’an dan sunnah? Walaupun kita selalu kata sumber rujukan kita adalah Qur’an dan sunnah, tidaklah kita tolak ijmak dan qiyas. Kerana apabila disebut rujukan kita adalah Qur’an dan sunnah, termasuklah sekali ijmak dan qiyas di dalamnya. 

Tapi kena faham apakah maksudnya, dan bagaimana aplikasi dia.

Ijmak: seluruh ulama yang layak buat ijtihad bersetuju atas sesuatu keputusan itu. Persoalan: mana nak cari semua ulama setuju satu dunia ni? Ada persatuan ulama mujtahid ke? Yang duduk berbincang dan kemudian bersetuju atas sesuatu perkara itu? Memang boleh dikatakan hampir mustahil. Kalau ustaz satu kampung pun susah nak bersetuju satu-satu perkara, apatah lagi kalau satu dunia. Dan ada masalah nak kumpulkan mereka juga. Sebab itu, ijma hanya diterima zaman sahabat sahaja sebab waktu itu mereka boleh duduk bersama. Dan ijmak yang terakhir adalah pada zaman Saidina Umar, iaitu apabila sahabat bersetuju bahawa kalau berjimak, walaupun tanpa keluar air mani, kena mandi junub juga. Kita terima ijmak itu kerana itu adalah salah satu sumber hukum kita. Tidak ada isu kita menolak ijmak ulama’. Tetapi, selepas itu, tidak ada ijma lagi, sebab para sahabat pun sudah merata keluar tidak boleh duduk berbincang dan mencapai kata putus sekali. Zaman itu pun sudah susah, apatah lagi zaman sekarang? Oleh itu, walaupun kita kata ijmak boleh diterima, tapi bolehkan dilakukan ijma’ itu lagi? 

Qiyas: menggunakan hukum yang telah sah, diaplikasikan kepada keadaan yang tidak ada pada zaman dulu kepada zaman sekarang. Sebagai contoh, dadah tidak ada zaman  Nabi, maka kena guna qiyas untuk mengetahui hukumnya. Cara untuk aplikasi adalah dengan tengok ilat yang sama antara keduanya.

Tetapi perlulah kita ingat bahawa Qiyas ini hanya boleh dipakai pada perkara ‘adat’ sahaja, bukan pada perkara ibadat. Kerana tidak ada qiyas dalam perkara ibadat. Imam Shafie sendiri ada kata: la qiyasa fil ibadah (tidak ada qiyas dalam perkara ibadat.

Lagi satu, yang boleh buat qiyas pun kenalah ulama yang boleh buat ijtihad.. bukan ‘ustaz’ biasa yang buat. Kena ada ‘ilmu alat’.. sebagai contoh, Ustaz Basit (Abu Anas Madani), ada ilmu alat untuk buat qiyas. Secara ringkasnya, qiyas memang diperlukan pada zaman sekarang.. sebab banyak perkara dunia yang berlainan dengan zaman Nabi dan sahabat. Tapi bukanlah dalam bentuk ibadat. Jadi, kalau ada yang reka cara zikir menari kerana pakai qiyas Jaafar bin Abi Talib melompat, itu adalah cara qiyas yang amat jelek.

About tafsirsunnah

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.
This entry was posted in Hujjah. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s