Tafsir Surah an-Nisa Ayat 141 – 147

Tanda sifat munafik munafiqin

Selidik sifat dan perangai kita sendiri. Adakah ciri-ciri ini bersarang dalam hati, hingga kita secara tak sedar menjadi munafik di sisi Allah?

Ayat 141: Ini adalah sifat keempat golongan munafik. Mereka menunggu-nunggu untuk melihat apa yang akan berlaku dengan umat Islam. Waktu itu mereka duduk bersama umat Islam yang lain jadi nampak macam orang Islam. Tapi dalaman diri mereka adalah kufur. Tapi kekafiran mereka itu tidak jelas, sampaikan Nabi pun tidak tahu mereka itu munafik.

Umat Islam sekarang pun ada yang macam ini. Kita kena faham bahawa ayat-ayat tentang munafik adalah untuk mereka. Mereka kena belajar Qur’an dan kalau mereka perasan ada alamat munafik dalam diri mereka, mereka kena tukar sifat mereka. Oleh itu, mereka kena belajar Quran kerana kalau tidak, mereka tidak akan tahu apakah kesilapan mereka. Dengan Quranlah yang akan membuka minda mereka dan memberitahu apakah kesalahan mereka.

Lebih-lebih lagi, mereka kena pisahkan diri mereka daripada rapat dengan orang kafir.

الَّذينَ يَتَرَبَّصونَ بِكُم فَإِن كانَ لَكُم فَتحٌ مِنَ اللَّهِ قالوا أَلَم نَكُن مَعَكُم وَإِن كانَ لِلكافِرينَ نَصيبٌ قالوا أَلَم نَستَحوِذ عَلَيكُم وَنَمنَعكُم مِنَ المُؤمِنينَ ۚ فَاللَّهُ يَحكُمُ بَينَكُم يَومَ القِيامَةِ ۗ وَلَن يَجعَلَ اللَّهُ لِلكافِرينَ عَلَى المُؤمِنينَ سَبيلًا

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Those who wait [and watch] you. Then if you gain a victory from Allāh, they say, “Were we not with you?” But if the disbelievers have a success, they say [to them], “Did we not gain the advantage over you, but we protected you from the believers?” Allāh will judge between [all of] you on the Day of Resurrection, and never will Allāh give the disbelievers over the believers a way [to overcome them].1
  • In the Hereafter, but possibly in this world as well.

MALAY

(Mereka yang munafik itu ialah) orang-orang yang sentiasa menunggu-nunggu (berlakunya sesuatu) kepada kamu; maka kalau kamu mendapat kemenangan dari Allah (dalam sesuatu peperangan), berkatalah mereka (kepada kamu): “Bukankah kami turut berjuang bersama-sama kamu? (Oleh itu kami juga berhak menerima bahagian dari harta rampasan perang)”. Dan jika orang-orang kafir pula mendapat bahagian (yang menguntungkan dalam peperangan), berkatalah mereka (kepada orang-orang kafir itu): “Bukankah kami turut membantu kamu dan mempertahankan kamu dari (serang balas) orang-orang yang beriman (dengan mendedahkan rahsia perpaduannya)?” Maka Allah akan menghakimi di antara kamu semua pada hari kiamat; dan Allah tidak sekali-kali akan memberi jalan kepada orang-orang kafir untuk membinasakan orang-orang yang beriman.

 

الَّذينَ يَتَرَبَّصونَ بِكُم

Mereka orang-orang yang sentiasa menunggu-nunggu (berlakunya sesuatu) kepada kamu;

Mereka tunggu musibah menimpa umat Islam. Atau mereka tunggu apa nak jadi. Kerana mereka akan mengambil peluang. Kalau ada kebaikan pada mereka, mereka akan mengaku mereka orang Islam.

Juga bermaksud mereka tunggu di belakang. Kerana mereka jenis tidak mahu pergi berjihad dan kerana itu mereka tinggal di belakang sahaja.

 

فَإِن كانَ لَكُم فَتحٌ مِنَ اللَّهِ قالوا أَلَم نَكُن مَعَكُم

maka kalau kamu mendapat kemenangan dari Allah, berkatalah mereka: “Bukankah kami bersama-sama kamu?

Kalau umat Islam mendapat kemenangan dalam peperangan, waktu itu mereka pun mengaku sebagai muslim dan mereka akan minta bahagian dari ghanimah. Ini sungguh memalukan sekali, kerana mereka tidak buat apa-apa pun, tapi nak minta bahagian. Jadi, kalau kita tidak menyumbang apa-apa dalam sesuatu perkara, dan ada keuntungan dalam perkara itu, janganlah kita tidak malu nak minta bahagian pula.

 

وَإِن كانَ لِلكافِرينَ نَصيبٌ قالوا أَلَم نَستَحوِذ عَلَيكُم

Dan jika orang-orang kafir pula mendapat bahagian, berkatalah mereka: “Bukankah kami turut membantu kamu,

Dan kalau puak kafir pula yang menang, mereka akan pergi kepada orang kafir itu dan mengingatkan orang kafir itu yang mereka telah melakukan helah untuk memenangkan orang kafir itu. Mereka kata mereka ada campur tangan dalam memenangkan puak kafir itu.

Ini seperti yang terjadi semasa kekalahan pada perang Uhud. Selepas puak kufar menang, mereka telah pergi kepada puak kufar itu.

Lihatlah penggunaan lafaz dalam ayat ini. Apabila disebut tentang kemenangan puak Islam, digunakan lafaz فَتحٌ dan apabila disebut kemenangan puak kafir, digunakan lafaz نَصيبٌ yang bermaksud ‘sebahagian’. Ini adalah kerana lafaz فَتحٌ adalah kemenangan yang penuh dan apabila orang kafir menang, mereka tidak menang yang penuh. Mereka mungkin nampak menang di dunia, tapi mereka tidak akan menang di akhirat kelak.

 

وَنَمنَعكُم مِنَ المُؤمِنينَ

dan mempertahankan kamu dari orang-orang mukmin?

Mereka telah mempertahankan orang kafir dari serangan orang mukmin. Oleh kerana itu, mereka nak bahagian juga dari orang kafir itu. Mereka tunggu sahaja mana puak yang menang, dan mereka akan tuntut dari pihak yang menang kerana mereka mahu kepada dunia sahaja.

Inilah sifat munafik. Tengok siapa yang menang dan pergi kepada mereka yang menang. Mereka tidak tetap pendirian. Ada juga dari kalangan orang kita yang sebegini. Kalau satu pihak menang, mereka sokong. Tapi kalau satu pihak lagi menang, mereka pergi kepada pihak yang lagi satu itu. Mereka tidak ada prinsip, hanya keuntungan sahaja yang mereka cari.

 

فَاللَّهُ يَحكُمُ بَينَكُم يَومَ القِيامَةِ

Maka Allah akan menghakimi di antara kamu semua pada hari kiamat; 

Allah akan buat keputusan mana pihak yang benar di akhirat kelak. Keputusan yang akan dibuat itu adalah keputusan secara ‘amali’ (praktikal). Maksudnya, di akhirat nanti nampak jelas bahawa mereka sudah salah dan tidak dapat mengelak lagi. Ini tidaklah bermaksud yang di sana nanti baru mereka dikatakan salah. Di dunia ini lagi mereka sudah salah, tapi di akhirat nanti, keputusan itu dibuat secara amali. Sekarang di dunia, mereka nampak selamat lagi, tapi tidak di akhirat nanti.

Kena biar Allah yang akan hukum mereka kerana Allah sahaja tahu siapa mereka. Nabi Muhammad dan umat Islam yang lain tidak tahu siapa mereka kerana mereka sembunyikan sifat mereka yang sebenar. Oleh kerana sifat mereka tersembunyi, maka mereka selamat dari ancaman manusia semasa di dunia. Tapi mereka tidak akan selamat di akhirat kelak.

 

وَلَن يَجعَلَ اللَّهُ لِلكافِرينَ عَلَى المُؤمِنينَ سَبيلًا

dan Allah tidak sekali-kali akan memberi jalan kepada orang-orang kafir untuk membinasakan orang-orang yang beriman.

Allah tidak akan memenangkan orang kafir atas orang mukmin walau satu detik. Cuma kalau ada kalah, itu adalah kalau ada kesilapan dalam perbuatan orang mukmin yang akan menyebabkan Allah tahan pertolonganNya kepada orang mukmin. Kalau orang Mukmin menjaga syarat-syarat yang telah ditetapkan, mereka akan pasti menang. Syarat-syarat itu telah dipelajar dalam Surah Ali Imran.

Oleh itu, kalau orang Islam kalah sekali sekala, orang Islam tidak akan kalah secara keseluruhan. Orang kafir tidak akan dapat mengalahkan umat Islam secara keseluruhannya. Allah pasti akan menolong orang Mukmin seperti firmanNya dalam ayat yang lain:

إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَالَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا

Sesungguhnya Kami menolong rasul-rasul Kami dan orang-orang yang beriman dalam kehidupan dunia. (Al-Mumin: 51)

 


 

Ayat 142: Ini adalah sifat kelima golongan munafik.

إِنَّ المُنافِقينَ يُخادِعونَ اللَّهَ وَهُوَ خادِعُهُم وَإِذا قاموا إِلَى الصَّلاةِ قاموا كُسالىٰ يُراءونَ النّاسَ وَلا يَذكُرونَ اللَّهَ إِلّا قَليلًا

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Indeed, the hypocrites [think to] deceive Allāh, but He is deceiving them. And when they stand for prayer, they stand lazily, showing [themselves to] the people and not remembering Allāh except a little,

 

MALAY

Sesungguhnya orang-orang munafik itu melakukan tipu daya (terhadap ugama) Allah (dengan perbuatan pura-pura beriman sedang mereka kafir pada batinnya), dan Allah pula tetap membalas tipu daya mereka (dengan membiarkan mereka dalam keadaan munafik). Mereka pula apabila berdiri hendak sembahyang, mereka berdiri dengan malas. Mereka (hanya bertujuan) riak (memperlihatkan sembahyangnya) kepada manusia (supaya disangka bahawa mereka orang yang beriman), dan mereka pula tidak mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang) melainkan sedikit sekali (jarang-jarang).

 

 

إِنَّ المُنافِقينَ يُخادِعونَ اللَّهَ

Sesungguhnya orang-orang munafik itu memperdaya Allah

Ini seperti yang Allah telah berfirman dalam ayat yang lain:

{يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا}

Mereka hendak menipu Allah dan orang-orang yang beriman. (Al-Baqarah: 9)

Mereka kononnya hendak memperdayakan Allah kerana mereka tidak percaya kepada Allah. Mereka cuba nak menipu, kerana tentunya mereka tidak boleh hendak menipu Allah. Kalau mereka percaya kepada Allah dengan sebenar-benar percaya, tentu mereka sedar yang Allah tidak boleh ditipu, Allah tahu apa yang dalam hati manusia. Tetapi, kerana mereka ini jenis ‘Kafir Jahil’, mereka tidak ada pengetahuan tentang perkara ini.

Nanti di akhirat mereka akan cuba berdalih dengan Allah dengan mengatakan mereka berada di atas jalan yang lurus. Sebagaimana yang disebutkan oleh firmanNya:

يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَمِيعاً فَيَحْلِفُونَ لَهُ كَما يَحْلِفُونَ لَكُمْ

(Ingatlah) hari (ketika) mereka dibangkitkan Allah semuanya, lalu mereka bersumpah kepada-Nya (bahwa mereka bukan orang musyrik) sebagaimana mereka bersumpah kepada kalian. (Al-Mujadilah: 18),

 

وَهُوَ خادِعُهُم

dan Allah pula yang membalas tipu daya mereka

Allah yang akan memperdayakan mereka. Kerana mereka tak belajar sungguh tentang agama. Terutama tentang akidah. Allah biarkan mereka buat apa yang mereka nak buat, sampai mereka sangka mereka berjaya menipu semua orang, menipu Allah. Itulah maknanya, Allah memperdaya mereka.

 

وَإِذا قاموا إِلَى الصَّلاةِ قاموا كُسالىٰ

Mereka pula apabila berdiri hendak sembahyang, mereka berdiri dengan malas.

Ini adalah sifat keenam mereka. Amalan agama pun tidak dibuat dengan cara tawajuh oleh mereka. Allah menceritakan bagaimana mereka berdiri untuk solat dengan cara sangat malas. Bukannya mereka tidak solat, mereka solat juga, tapi dalam keadaan malas sahaja.

Maka, kalau kita pun solat dengan malas, kita pun ada sifat mereka juga.

 

يُراءونَ النّاسَ

Mereka hanya memperlihatkan kepada manusia

Mereka solat itu hanya nak tunjuk kepada orang sahaja. Mereka nak tunjuk yang mereka pun solat juga. Supaya orang tak tuduh mereka kafir.

Termasuk dalam perkara ini orang yang solat macam melepaskan batuk di tangga sahaja. Mereka cepat-cepat habiskan solat mereka, tanpa cuba untuk khusyuk. Mereka buat yang wajib sahaja, tidak baca pun surah-surah samada panjang atau pendek. Mereka tidak mengambil manfaat dari solat itu. Mereka cuma melakukan perbuatan solat yang fizikal sahaja, dilakukan dengan cepat-cepat supaya mereka boleh meneruskan kehidupan mereka yang lain.

Itu bukan cara orang mukmin solat. Orang Mukmin faham kepentingan solat. Mereka menunggu-nunggu waktu solat yang seterusnya supaya mereka boleh bertemu dengan Allah lagi dan mengadu kepadaNya. Mereka akan solat dengan segera tanpa melengah-lengahkan solat itu kerana mereka mementingkan Allah dari perkara-perkara yang lain.

Riak adalah masalah hati yang bahaya. Bukan dalam solat sahaja kita dilarang dari menunjuk-nunjuk, tapi dalam segala amal ibadat. ‘Riak’ itu maksudnya menunjuk-nunjuk kepada orang lain, supaya mereka mendapat pujian dari mereka. Sedangkan sepatutnya kita mengharapkan pujian dari Allah, bukan dari manusia.

Mereka memang akan dapat apa yang mereka hendak itu. Tetapi mereka tidak akan mendapat bahagian dari akhirat. Di dalam sebuah hadis disebutkan:

“مَنْ سَمَّع سَمَّع اللَّهُ بِهِ، وَمَنْ رَاءَى رَاءَى اللَّهُ بِهِ”

Barang siapa yang ingin terkenal, maka Allah membuatnya terkenal dengan apa yang diharapkannya. Dan barang siapa yang riya, maka Allah menjadikannya terkenal dengan apa yang dipamerkannya.

Dalam hadis ada disebut bagaimana sikap mereka terhadap solat berjemaah. Mereka selalu meninggalkan salat yang tidak kelihatan di mata umum, seperti solat Isya di hari yang gelap, dan solat Subuh di saat pagi masih gelap. Di dalam kitab Sahihain disebutkan bahwa Rasulullah Saw. telah bersabda:

“أَثْقَلُ الصَّلَاةِ عَلَى الْمُنَافِقِينَ صَلَاةُ الْعِشَاءِ وَصَلَاةُ الْفَجْرِ، وَلَوْ يَعْلَمُونَ مَا فِيهِمَا لَأَتَوْهُمَا وَلَوْ حَبْوًا، وَلَقَدْ هَمَمْتُ أَنَّ آمُرَ بِالصَّلَاةِ فَتُقَامَ، ثُمَّ آمُرَ رَجُلًا فَيُصَلِّيَ بِالنَّاسِ، ثُمَّ أَنْطَلِقَ مَعِي بِرِجَالٍ، مَعَهُمْ حُزَم مِنْ حَطَبٍ إِلَى قَوْمٍ لَا يَشْهَدُونَ الصَّلَاةَ، فَأُحَرِّقَ عَلَيْهِمْ بُيُوتَهُمْ بِالنَّارِ”

Salat yang paling berat bagi orang-orang munafik ialah salat Isya dan salat Subuh. Seandainya mereka mengetahui pahala yang ada pada keduanya, niscaya mereka akan mendatanginya, sekalipun dengan merangkak. Dan sesungguhnya aku telah berniat akan memerintahkan agar salat didirikan, kemudian aku perintahkan seorang lelaki untuk salat sebagai imam bersama orang-orang. Lalu aku sendiri berangkat bersama-sama sejumlah orang yang membawa seikat kayu (masing-masingnya) untuk menuju ke tempat kaum yang tidak ikut salat (berjamaah), lalu aku bakar rumah-rumah mereka dengan api.

 

وَلا يَذكُرونَ اللَّهَ إِلّا قَليلًا

dan mereka pula tidak mengingati Allah melainkan sedikit sekali 

Mereka tak ingat Allah pun dalam solat mereka melainkan sedikit sahaja. Ini adalah kerana mereka solat itu tidak lain melainkan nak menunjuk sahaja.

Bagaimana kita hendak tahu yang kita ikhlas dalam solat kita? Bandingkan solat kita kalau sendirian dan kalau di hadapan orang lain. Kalau di hadapan orang lain lagi bagus kita solat, maka kita ada masalah. Rasulullah Saw. telah bersabda:

“مَنْ أحْسَنَ الصَّلَاةَ حَيْثُ يَرَاهُ النَّاسُ، وَأَسَاءَهَا حَيْثُ يَخْلُو، فَتِلْكَ اسْتِهَانَةٌ، اسْتَهَانَ بِهَا رَبَّهُ عز وجل” 

Barang siapa yang melakukan salatnya dengan baik kerana dilihat oleh manusia dan melakukannya dengan jelek bila sendirian, maka hal itu merupakan penghinaan yang ia tujukan kepada Tuhannya Yang Maha Perkasa lagi Maha Agung.

 


 

Ayat 143: Ini adalah sifat ketujuh golongan Munafik. Akidah mereka dalam keraguan.

مُذَبذَبينَ بَينَ ذٰلِكَ لا إِلىٰ هٰؤُلاءِ وَلا إِلىٰ هٰؤُلاءِ ۚ وَمَن يُضلِلِ اللَّهُ فَلَن تَجِدَ لَهُ سَبيلًا

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Wavering between them, [belonging] neither to these [i.e., the believers] nor to those [i.e., the disbelievers]. And whoever Allāh leaves astray – never will you find for him a way.

 

MALAY

Mereka berkeadaan “muzabzab” (tidak mempunyai pendirian yang tetap) antara (iman dan kufur) itu; mereka tidak berpihak terus kepada golongan (kafir) dan tidak pula berpihak kepada golongan (yang beriman). Dan sesiapa yang disesatkan oleh Allah, maka engkau (wahai Muhammad) tidak sekali-kali akan mendapat jalan untuk menyelamatkannya.

 

 

مُذَبذَبينَ بَينَ ذٰلِكَ

Mereka berkeadaan “muzabzab” antara (iman dan kufur) itu;

Mereka duduk antara mukmin sebenar dan separuh terima. Ini dinamakan ‘muzabzab – kejap ke sana dan kejap ke sini. Mereka tidak kafir terus. Kalau tengok luaran, nampak macam muslim, tapi dalaman, Allah sahaja yang tahu.

Ini adalah kerana ada perkara tentang Islam yang mereka terima dan ada yang mereka tidak dapat terima. Kerana ada yang mereka dapat terimalah yang menyebabkan mereka boleh duduk dalam kalangan masyarakat Islam. Kalau mereka langsung tidak dapat terima keseluruhan dari Islam itu, mereka tentu tidak duduk dengan orang Islam.

Tetapi, mereka tergantung-gantung – muzabzab. Tidak ambil semua dan tidak tolak semua. Banyak yang dalam kalangan masyarakat kita yang macam ini, bukan? Pakai bahagian agama mana yang mereka hendak sahaja, dan ada yang mereka tidak suka atau tidak suka nak buat, mereka buat tak tahu sahaja.

 

لا إِلىٰ هٰؤُلاءِ وَلا إِلىٰ هٰؤُلاءِ

mereka tidak berpihak terus kepada golongan (kafir) dan tidak pula berpihak kepada golongan (yang beriman).

Tidak kepada kumpulan ini dan tidak kepada kumpulan itu. Mereka tidak tetap antara keduanya. Kerana mereka hendak keuntungan dan mereka hendak melihat mana pihak yang memberi keuntungan kepada mereka. Kalau Islam menang, mereka pergi kepada Islam; kalau orang kafir yang menang, mereka pergi kepada orang kafir pula. Seperti yang disebutkan oleh Allah Swt. melalui firman-Nya:

كُلَّما أَضاءَ لَهُمْ مَشَوْا فِيهِ وَإِذا أَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قامُوا

Setiap kali kilat itu menyinari mereka, mereka berjalan di bawah sinarnya; dan bila gelap menimpa mereka, mereka berhenti. (Al-Baqarah: 20)

Maknanya, apabila ada kepentingan dalam Islam, mereka akan pergi kepada Islam.

Ini adalah salah, kerana orang Islam sepatutnya tetap duduk dalam Islam dan duduk di bahagian orang Islam.

 

وَمَن يُضلِلِ اللَّهُ فَلَن تَجِدَ لَهُ سَبيلًا

Dan sesiapa yang disesatkan oleh Allah, maka engkau (wahai Muhammad) tidak sekali-kali akan mendapat jalan untuk menyelamatkannya.

Kalau Allah sudah takdir mereka masuk neraka, tidak ada sesiapa yang boleh buat apa-apa. Maka, kita kena mengharap dan berdoa kepada Allah supaya menetapkan kita di atas iman. Kerana kalau Allah buat keputusan kita tidak beriman, tidak ada sesiapa yang dapat menolong kita lagi dah.

 


 

Ayat 144: Dalam rangka untuk selamat dari akidah rosak, kita diajar supaya jangan bergaul rapat dengan orang kafir melainkan untuk keperluan sahaja dan ini pun ada batasannya. Sebab mereka membahayakan kita dan takut kita terpikat dengan cara hidup dan fahaman mereka. Kita kena sedar yang kita pun lemah sebenarnya, mungkin senang terpengaruh, jadi kena jaga-jaga. Dalam masa yang sama, kita kena fikirkan bagaimana nak masukkan mereka dalam Islam. Jangan lupakan tanggungjawab dakwah kita.

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا لا تَتَّخِذُوا الكافِرينَ أَولِياءَ مِن دونِ المُؤمِنينَ ۚ أَتُريدونَ أَن تَجعَلوا لِلَّهِ عَلَيكُم سُلطانًا مُبينًا

(SAHEEH INTERNATIONAL)

O you who have believed, do not take the disbelievers as allies instead of the believers. Do you wish to give Allāh against yourselves a clear case?

 

MALAY

Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Adakah kamu hendak mengadakan alasan yang terang nyata bagi Allah untuk (menyeksa) kamu?

 

 

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا لا تَتَّخِذُوا الكافِرينَ أَولِياءَ مِن دونِ المُؤمِنينَ

Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. 

Jangan jadikan orang-orang kafir sebagai teman rapat. Jangan tinggalkan orang mukmin dan jadi rapat dengan orang kafir pula. Sebaliknya, kita kena jadikan orang mukmin itu sebagai teman rapat. Perkataan wali yang digunakan dalam ayat ini bermaksud teman rapat yang memberi perlindungan.

Kena baca ayat ini dalam konteks waktu ayat ini turun. Waktu itu umat Islam sedang berperang dengan orang kafir. Jangan baca sampai tidak boleh kawan dengan orang kafir kerana kita kena dakwah kepada mereka. Kalau kita tidak berkawan dengan mereka, bagaimana pula kita nak dakwah kepada mereka? Sekarang pun adalah zaman global dan sudah ada persefahaman antara agama. Dan apabila sudah ada persefahaman aman damai antara kita dan mereka, persoalan sekarang adalah: adakah kita sudah dakwah kepada mereka?

Ada yang kata ayat ini adalah tentang orang kafir yang melawan Islam, bukannya semua orang kafir.

Untuk menggabung dua pendapat ini, maka kita boleh faham begini: boleh berkawan dengan orang kafir, tapi janganlah mereka itu yang dijadikan sebagai teman rapat kita. Teman rapat adalah mereka yang kita dapat berlindung dengan mereka, tempat kita meminta tolong, tempat kita mengadu dan tempat kita menceritakan segala rahsia kita. Itu adalah persahabatan yang layak diberikan kepada orang mukmin sahaja, bukannya orang kafir. Tetapi, kalau kawan biasa, boleh sahaja. Dalam ayat yang lain, Allah berfirman:

لَا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَمَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ

Janganlah orang-orang mukmin mengambil orang-orang kafir menjadi wali dengan meninggalkan orang-orang mukmin. Barang siapa berbuat demikian, niscaya lepaslah ia dari pertolongan Allah, kecuali karena (siasat) memelihara diri dari sesuatu yang ditakuti dari mereka. Dan Allah memperingatkan kalian akan diri-Nya. (Ali Imran: 28)

 

أَتُريدونَ أَن تَجعَلوا لِلَّهِ عَلَيكُم سُلطانًا مُبينًا

Adakah kamu hendak mengadakan alasan yang terang nyata bagi Allah untuk (menyeksa) kamu?

Adakah kamu nak beri alasan kukuh kepada Allah untuk hukum kita? Kalau kawan baik dengan orang kafir, Allah akan ada alasan yang kukuh untuk mengazab kita. Kerana orang mukmin sebenar tidak akan bersikap begitu. Kerana orang yang mukmin yang sebenar akan bersikap anti kepada orang kafir dan kekufuran mereka.

Kita tidak patut terlalu rapat dengan orang kafir kerana takut bala yang akan dikenakan kepada orang kafir semasa di dunia akan kena kepada kita pula kalau kita rapat dengan mereka. Takut kita kena serpihan dari azab itu pula.

Orang Mukmin sepatutnya kasih dan sayang kepada orang Mukmin yang lain; mereka tidak suka kepada orang yang mengamalkan syirik.

 


 

Ayat 145:

إِنَّ المُنافِقينَ فِي الدَّركِ الأَسفَلِ مِنَ النّارِ وَلَن تَجِدَ لَهُم نَصيرًا

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Indeed, the hypocrites will be in the lowest depths of the Fire – and never will you find for them a helper –

 

MALAY

Sesungguhnya orang-orang munafik itu ditempatkan pada tingkatan yang terkebawah sekali dari (lapisan-lapisan dalam) neraka. Dan engkau tidak sekali-kali akan mendapat sesiapa pun yang boleh menolong mereka.

 

إِنَّ المُنافِقينَ فِي الدَّركِ الأَسفَلِ مِنَ النّارِ

Sesungguhnya orang-orang munafik itu ditempatkan pada tingkatan yang terkebawah sekali dari (lapisan-lapisan dalam) neraka. 

Yang paling bawah dalam neraka bermaksud yang paling dekat dengan bara api. Itu adalah tempat yang paling buruk sekali dalam neraka. Sudahlah neraka itu tempat yang buruk. Kenapa sampai begitu teruk sekali kedudukan golongan munafik? Ianya kerana mereka mempersendakan agama. Mereka patut dah kenal Islam dah sebab mereka duduk dan berkawan dengan orang Islam dah, tapi mereka tetap tidak beriman.

 

وَلَن تَجِدَ لَهُم نَصيرًا

Dan engkau tidak sekali-kali akan mendapat sesiapa pun yang boleh menolong mereka.

Kalau mereka sudah duduk di tempat paling rendah dalam neraka, tidak ada sesiapa yang boleh menolong mereka lagi waktu itu. Maka, hendaklah kita membantu mereka semasa hidup di dunia ini lagi. Kenalkan mereka dengan agama Islam yang sebenar.

 


 

Ayat 146: Ini adalah ayat tabshir. Ianya adalah berita-berita gembira yang akan diberikan kepada mereka telah memenuhi syarat-syaratnya.

إِلَّا الَّذينَ تابوا وَأَصلَحوا وَاعتَصَموا بِاللَّهِ وَأَخلَصوا دينَهُم لِلَّهِ فَأُولٰئِكَ مَعَ المُؤمِنينَ ۖ وَسَوفَ يُؤتِ اللَّهُ المُؤمِنينَ أَجرًا عَظيمًا

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Except for those who repent, correct themselves, hold fast to Allāh, and are sincere in their religion for Allāh, for those will be with the believers. And Allāh is going to give the believers a great reward.

MALAY

Kecuali orang-orang yang bertaubat (dari perbuatan munafik itu) dan memperbaiki amalan mereka (yang salah), dan mereka pula berpegang teguh kepada (ugama) Allah, serta mengerjakan ugama mereka dengan ikhlas kerana Allah, maka mereka yang demikian itu ditempatkan bersama-sama orang-orang yang beriman (di dalam Syurga); dan Allah akan memberikan orang-orang yang beriman itu pahala yang amat besar.

 

إِلَّا الَّذينَ تابوا

Kecuali orang-orang yang bertaubat

Yang selamat adalah mereka yang bertaubat dari sifat-sifat munafik mereka. Mereka telah menyesal dengan apa yang mereka lakukan. Perasaan taubat ini kena datang dari dalaman hati seseorang. Sebab kalau lafaz istighfar itu hanya luaran sahaja. Selepas sesal, dia akan tinggalkan segala kesalahan dahulu dan hendaklah berazam untuk tidak buat lagi. Inilah tiga syarat taubat.

Dan kalau kesalahan itu berkenaan dengan makhluk lain, kena minta maaf dan lakukan pembaikan.

Dan kalau kesalahan itu berkenaan dengan hudud, hukum itu hendaklah dijalankan.

Jadi untuk menyesal, kena tahu yang dia sudah bersalah. Kalau tak rasa salah, bagaimana nak taubat? Inilah bahaya tentang orang yang buat amalan bidaah, kerana mereka tidak rasa mereka ada buat salah. Mereka sangka mereka sedang melakukan perkara yang baik. Maka mereka tidak akan bertaubat dari kesalahan mereka melakukan amalan bidaah itu. Inilah perangkap yang paling teruk.

 

وَأَصلَحوا

dan memperbaiki amalan mereka

Dan selepas mereka bertaubat, hendak mereka menukar kehidupan mereka. Kalau dulu mereka jahil, mereka dah mula belajar agama. Dan mereka akan memurnikan akidah dan amalan mereka. Betulkan balik mana yang salah. Balik kepada apa yang Allah kehendaki. Kalau dulu mereka melakukan amalan bidaah, maka mereka hendaklah mula melakukan amalan yang ikut sunnah.

 

وَاعتَصَموا بِاللَّهِ

dan mereka pula berpegang teguh dengan Allah, 

Dan mereka berpegang dengan Allah terus. Maksudnya mereka berpegang dengan ‘tali Allah’. Dan tali Allah itu adalah Qur’an. Kalau tidak belajar tafsir Quran, maka manusia akan jauh dari Quran dan jauh dari Allah. Sebab itulah kita amat menekankan masyarakat kita untuk belajar tafsir Quran.

Apabila mereka telah berpegang teguh dengan Quran, mereka sudah tidak agak-agak lagi dengan agama, tidak muzabzab lagi. Maknanya, iman mereka tidak tergugat dah.

 

وَأَخلَصوا دينَهُم لِلَّهِ

serta mengerjakan ugama mereka dengan ikhlas kerana Allah, 

Dan mereka akan buat amalan yang ikhlas kerana Allah. Iaitu mereka buat amalan ibadat hanya kerana Allah, bukan kerana hendak menunjuk-nunjuk kepada manusia, kerana mengharapkan pujian atau sebagainya.

Ini tentu susah untuk dicapai, maka bagaimana cara yang kita boleh lakukan? Cara yang boleh kita lakukan adalah dengan baca Qur’an dan fikirkan apa yang Allah nak cakap dengan kita. Kita kena jadikan Qur’an sebagai cermin diri kita. Apabila kita membaca Quran, itu adalah masa kita bercakap antara kita dan Allah sahaja. Waktu yang paling sesuai adalah waktu solat malam ketika orang lain tidur. In sha Allah, ia boleh menyebabkan hati kita semakin ikhlas dalam melakukan ibadat kita.

 

فَأُولٰئِكَ مَعَ المُؤمِنينَ

maka mereka yang demikian itu ditempatkan bersama-sama orang-orang yang beriman

Selepas memenuhi empat syarat itu, baru dikira mukmin sebenar. Baru boleh duduk dengan orang mukmin dalam syurga. Asalnya datang dari tahu mana yang salah. Masalahnya ramai yang tak tahu dia ada buat salah. Kerana itu, mereka terus melakukan kesalahan dalam kehidupan mereka.

 

وَسَوفَ يُؤتِ اللَّهُ المُؤمِنينَ أَجرًا عَظيمًا

dan Allah akan memberikan orang-orang yang beriman itu pahala yang amat besar.

Pahala yang besar itu akan membawa kepada syurga. Itulah tempat orang mukmin yang sebenarnya. Itulah tempat yang kita patut hajatkan dan usaha ke arahnya.

 


 

Ayat 147: Ini adalah ayat takhwif duniawi dan zajrun bagi munafikin.

ما يَفعَلُ اللَّهُ بِعَذابِكُم إِن شَكَرتُم وَآمَنتُم ۚ وَكانَ اللَّهُ شاكِرًا عَليمًا

(SAHEEH INTERNATIONAL)

What would Allāh do with [i.e., gain from] your punishment if you are grateful and believe? And ever is Allāh Appreciative and Knowing.

 

MALAY

Apa gunanya Allah menyeksa kamu sekiranya kamu bersyukur (akan nikmatNya) serta kamu beriman (kepadaNya)? Dan (ingatlah) Allah sentiasa Membalas dengan sebaik-baiknya (akan orang-orang yang bersyukur kepadaNya), lagi Maha Mengetahui (akan hal keadaan mereka).

 

ما يَفعَلُ اللَّهُ بِعَذابِكُم إِن شَكَرتُم وَآمَنتُم

Apa gunanya Allah menyeksa kamu sekiranya kamu bersyukur serta kamu beriman?

Allah tidak akan azab kita kalau kita sudah bersyukur dan beriman kepadaNya. Kenapa Allah nak azab lagi, bukan? Allah tak buat naya kepada kita. Jadi jangan bimbang.

Bersyukur bukanlah bermakna ucap alhamdulillah sahaja. Ia bermaksud menerima segala nikmat Allah dan balas dengan menjalankan segala suruhanNya.

 

وَكانَ اللَّهُ شاكِرًا عَليمًا

Dan Allah sangat menghargai, lagi Maha Mengetahui.

Allah sangat menghargai ketaatan hambaNya. Perkara baik yang kita buat itu sikit sahaja, tapi Allah balas dengan banyak berlipat kali ganda. Allah akan balas segala amal baik hambaNya dengan berkali ganda, padahal benda yang kita buat itu memang kita kena buat pun kerana kita adalah hambaNya.

Tapi ingatlah yang Allah Maha Mengetahui samada hamba itu ikhlas atau tidak dalam melakukan amal ibadat.

TAMAT JUZ 5.

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya


 

Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

About tafsirsunnah

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.
This entry was posted in Surah 004: an-Nisa, Tafsir. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s