Tafsir Surah an-Nisa Ayat 102 – 105 (Solat Khauf)

Ayat 102: Ini adalah tentang Solat Khauf – Solat Takut. Ianya adalah solat yang dilakukan semasa berperang. Dalam Solat Khauf, ianya perlu dilakukan berjemaah. Kerana solat berjemaah adalah teras kepada hubungan dengan Allah. Dalam perang pun kena tegakkan, maka apatah lagi kalau dalam keadaan yang aman. Penyatuan umat Islam pun duduk dalam solat berjemaah, jadi perlulah ianya dijalankan.

Kecuali kalau kita dengan musuh sedaging (sedang berlawan dekat sangat sampai boleh sentuh) maka boleh solat sendirian. Boleh solat semasa berjalan atau berlari, atas tanah atau atas kenderaan.

وَإِذا كُنتَ فيهِم فَأَقَمتَ لَهُمُ الصَّلاةَ فَلتَقُم طائِفَةٌ مِنهُم مَعَكَ وَليَأخُذوا أَسلِحَتَهُم فَإِذا سَجَدوا فَليَكونوا مِن وَرائِكُم وَلتَأتِ طائِفَةٌ أُخرىٰ لَم يُصَلّوا فَليُصَلّوا مَعَكَ وَليَأخُذوا حِذرَهُم وَأَسلِحَتَهُم ۗ وَدَّ الَّذينَ كَفَروا لَو تَغفُلونَ عَن أَسلِحَتِكُم وَأَمتِعَتِكُم فَيَميلونَ عَلَيكُم مَيلَةً واحِدَةً ۚ وَلا جُناحَ عَلَيكُم إِن كانَ بِكُم أَذًى مِن مَطَرٍ أَو كُنتُم مَرضىٰ أَن تَضَعوا أَسلِحَتَكُم ۖ وَخُذوا حِذرَكُم ۗ إِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلكافِرينَ عَذابًا مُهينًا

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And when you [i.e., the commander of an army] are among them and lead them in prayer,1 let a group of them stand [in prayer] with you and let them carry their arms. And when they have prostrated, let them be [in position] behind you and have the other group come forward which has not [yet] prayed and let them pray with you, taking precaution and carrying their arms. Those who disbelieve wish that you would neglect your weapons and your baggage so they could come down upon you in one [single] attack. But there is no blame upon you, if you are troubled by rain or are ill, for putting down your arms, but take precaution. Indeed, Allāh has prepared for the disbelievers a humiliating punishment.

  • At times of fear on the battleground.

MALAY

Dan apabila engkau (wahai Muhammad) berada dalam kalangan mereka (semasa perang), lalu engkau mendirikan sembahyang dengan (menjadi imam) mereka, maka hendaklah sepuak dari mereka berdiri (mengerjakan sembahyang) bersama-samamu, dan hendaklah mereka menyandang senjata masing-masing; kemudian apabila mereka telah sujud, maka hendaklah mereka berundur ke belakang (untuk menjaga serbuan musuh); dan hendaklah datang pula puak yang lain (yang kedua) yang belum sembahyang (kerana menjaga serbuan musuh), maka hendaklah mereka bersembahyang (berjamaah) bersama-samamu, dan hendakah mereka mengambil langkah berjaga-jaga serta menyandang senjata masing-masing. Orang-orang kafir memang suka kalau kamu cuai lalai akan senjata dan harta benda kamu, supaya dengan jalan itu mereka dapat menyerbu kamu beramai-ramai dengan serentak. Dan tidaklah kamu berdosa meletakkan senjata masing-masing, jika kamu dihalangi sesuatu yang menyusahkan disebabkan hujan atau kamu sakit. Dan hendaklah kamu mengambil langkah berjaga-jaga. Sesungguhnya Allah telah menyediakan bagi orang-orang kafir itu azab seksa yang amat menghina.

 

وَإِذا كُنتَ فيهِم

Dan apabila engkau berada dalam kalangan mereka, 

Arahan ini dikeluarkan kepada Nabi Muhammad, mengajar baginda bagaimana hendak melakukan Solat Khauf. Ia bukan khusus kepada Nabi Muhammad sahaja, tapi kepada ketua perang yang berperang bersama dengan tenteranya.

Solat Khauf boleh dilakukan mengadap kiblat atau tidak. Kerana ada keadaan tertentu, tidak boleh nak mengadap kiblat – bergantung kepada kedudukan musuh. Kerana bahaya kalau membelakangkan musuh, maka kena mengadap kepada mereka. Maklumat yang lebih terperinci boleh didapati dalam kitab-kitab Fiqh.

 

فَأَقَمتَ لَهُمُ الصَّلاةَ

lalu engkau mendirikan sembahyang dengan (menjadi imam) mereka,

Maknanya, dalam perang pun kena solat jemaah juga. Ma sha Allah, kalau semasa perang pun kena solat jemaah, apatah lagi kalau solat dalam keadaan aman. Ini adalah salah satu dalil untuk mengatakan yang solat jemaah adalah wajib bagi lelaki Mukmin.

 

فَلتَقُم طائِفَةٌ مِنهُم مَعَكَ

maka hendaklah sepuak dari mereka berdiri bersama-samamu,

Untuk mengerjakan Solat Khauf ini, pasukan tentera kena dipecahkan kepada dua puak. Satu puak akan solat sekali dengan imam pada rakaat pertama. Kerana sepuak lagi akan berjaga-jaga dari serangan musuh.

Cara Solat Khauf

Kena ada yang solat dan kena ada yang kawal

 

وَليَأخُذوا أَسلِحَتَهُم

dan hendaklah mereka menyandang senjata masing-masing; 

Yang solat dengan imam waktu itu kena pegang senjata mereka jenis yang ringan. Maknanya, mereka kena solat dengan senjata. Kerana kalau tentera musuh menyerang, boleh terus mempertahankan diri. Satu golongan lagi berdiri di belakang berkawal.

 

فَإِذا سَجَدوا فَليَكونوا مِن وَرائِكُم

kemudian apabila mereka telah sujud, maka hendaklah mereka berundur ke belakang

Mereka jadi orang yang duduk di belakang pula. Setelah separuh solat – sudah sujud bersama dengan imam, kumpulan yang mula-mula bersolat dengan imam tadi, hendaklah berundur ke belakang. Maknanya, mereka telah dapat takbiratulihram dengan imam dan juga dapat sujud dengan imam dalam rakaat pertama. Mereka kena habiskan solat sendirian.

 

وَلتَأتِ طائِفَةٌ أُخرىٰ لَم يُصَلّوا فَليُصَلّوا مَعَكَ

dan hendaklah datang pula puak yang lain yang belum sembahyang, maka hendaklah mereka bersembahyang bersama-samamu, 

Sekarang, kumpulan kedua pula yang masuk dalam jemaah. Mereka ganti kumpulan yang pertama tadi. Mereka pula yang jadi makmum kepada imam. Kedudukan imam tidak berubah, dia tunggu pasukan yang kedua masuk untuk jadi makmum kepadanya pula.

Ini adalah salah satu dari cara Solat Khauf. Ada lapan cara Nabi ajar Solat Khauf.

 

وَليَأخُذوا حِذرَهُم وَأَسلِحَتَهُم

dan hendakah mereka mengambil langkah berjaga-jaga serta menyandang senjata masing-masing.

Jangan lupa senjata dan barang-barang yang penting. Kena pegang senjata mereka dan letak barang-barang penting dekat dengan mereka. Kena jaga dari dicuri oleh musuh pula. Selain dari senjara, tentu ada barang yang penting. Contohnya pada zaman sekarang, alat komunikasi. Kalau hilang alat komunikasi, tentu akan susah pula nanti. Begitu juga, kena jaga bekalan makanan dan minuman.

 

وَدَّ الَّذينَ كَفَروا لَو تَغفُلونَ عَن أَسلِحَتِكُم وَأَمتِعَتِكُم

Orang-orang kafir memang suka kalau kamu cuai lalai akan senjata dan barang-barang kamu,

Kena berjaga-jaga kerana tentu tentera kafir nak ambil peluang waktu tentera Islam sedang solat. Mereka pun tahu yang umat Islam tak tinggal solat, dan mereka akan ambil peluang waktu itu. Mereka mahu kita lalai sahaja.

 

فَيَميلونَ عَلَيكُم مَيلَةً واحِدَةً

supaya dengan jalan itu mereka dapat menyerbu kamu beramai-ramai dengan serentak.

Mereka nak tunggu peluang untuk mereka serang kita sekaligus – dengan satu serangan yang kuat. Kerana mereka tahu waktu itu umat Islam sedang solat dan tidak berjaga-jaga. Oleh itu, Allah mengingatkan kita untuk berjaga-jaga waktu itu.

Asbabun Nuzul ayat ini:

Diriwayatkan oleh Ahmad dan Al-hakim dan disahihkan oleh Al-Baihaqi di dalam Kitabnya Ad-dalail yang bersumber dari Ibnu ‘Iyasy Az-Zurqi. Diriwayatkan pula oleh At-Turmudzi seperti peristiwa di atas yang bersumber dari Abu Hurairah. Demikian juga Ibnu Jarir bin Abdillah yang bersumber dari Ibnu Abbas: Dikemukakan ketika Rasulullah Saw bersama sahabatnya di Asfan datanglah serbuan kaum musyrikin, yang diantaranya terdapat Khalid bin Walid. Mereka berada di arah kiblat. Kemudian Nabi Saw mengimami salat dhuhur. Kaum musyrikin berkata: “Alangkah baiknya kalau kita bisa membunuh pimpinannya dalam keadaan demikian”. Yang lainnya berkata: “Sebentar lagi akan datang waktu salat dan mereka lebih mencintai salat daripada anaknya  ataupun dirinya sendiri”. Lalu turunlah Jibril antara waktu dhuhur dan ashar membawa ayat ini (An-Nisa ayat 102).

وَلا جُناحَ عَلَيكُم إِن كانَ بِكُم أَذًى مِن مَطَرٍ

Dan tidaklah kamu berdosa, jika kamu dihalangi sesuatu yang menyusahkan disebabkan hujan

Tentera Islam kena pegang senjata yang ringan semasa dalam Solat Khauf seperti yang telah disebut di atas tadi. Tapi, dibenarkan untuk meletakkan senjata jikalau sedang hujan waktu itu, kerana kalau hujan, tentu susah nak pegang.

 

أَو كُنتُم مَرضىٰ

atau kamu sakit.

Juga dibenarkan untuk meletakkan senjata di bawah kalau waktu itu sakit. Mungkin telah cedera sampai tidak mampu untuk memegang senjata pun. Maka dibenarkan kalau tidak pegang senjata waktu solat itu.

 

أَن تَضَعوا أَسلِحَتَكُم

untuk meletakkan senjata masing-masing

Jadi, kalau sakit atau dalam kesusahan seperti hujan, boleh letak senjata di bawah.

 

وَخُذوا حِذرَكُم

Dan hendaklah kamu mengambil langkah berjaga-jaga. 

Allah ingatkan sekali lagi untuk berjaga-jaga, jangan lena, jangan lalai. Walaupun solat, walaupun sudah letak senjata, kena berjaga-jaga dan awas sentiasa.

 

إِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلكافِرينَ عَذابًا مُهينًا

Sesungguhnya Allah telah menyediakan bagi orang-orang kafir itu azab seksa yang amat menghina.

Orang-orang kafir akan menerima azab seksa yang menghinakan. Kerana mereka kufur dan melakukan syirik kepada Allah dan kerana mereka telah menyusahkan orang Islam untuk menjalakan kewajipan dalam solat.

 


 

Ayat 103:

فَإِذا قَضَيتُمُ الصَّلاةَ فَاذكُرُوا اللَّهَ قِيامًا وَقُعودًا وَعَلىٰ جُنوبِكُم ۚ فَإِذَا اطمَأنَنتُم فَأَقيمُوا الصَّلاةَ ۚ إِنَّ الصَّلاةَ كانَت عَلَى المُؤمِنينَ كِتابًا مَوقوتًا

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And when you have completed the prayer, remember Allāh standing, sitting, or [lying] on your sides. But when you become secure, re-establish [regular] prayer. Indeed, prayer has been decreed upon the believers a decree of specified times.

MALAY

Kemudian apabila kamu telah selesai mengerjakan sembahyang, maka hendaklah kamu menyebut dan mengingati Allah semasa kamu berdiri atau duduk, dan semasa kamu berbaring. Kemudian apabila kamu telah merasa tenteram (berada dalam keadaan aman) maka dirikanlah sembahyang itu (dengan sempurna sebagaimana biasa). Sesungguhnya sembahyang itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya.

 

فَإِذا قَضَيتُمُ الصَّلاةَ فَاذكُرُوا اللَّهَ قِيامًا وَقُعودًا وَعَلىٰ جُنوبِكُم

Kemudian apabila kamu telah selesai mengerjakan sembahyang, maka hendaklah kamu menyebut dan mengingati Allah semasa kamu berdiri atau duduk, dan semasa kamu berbaring.

Iaitu selepas solat dalam perang itu, kenalah ingat kepada Allah. Kalau tentera biasa yang bukan Islam, biasanya waktu ini mereka minum mabuk dan sebagainya. Iaitu selepas perang, mereka akan menghiburkan hati mereka dengan buat macam-macam perkara maksiat dan lagha. Maka, Allah ingatkan tentera Islam jangan begitu pula.

‘Zikir’ maknanya seru Allah sahaja masa perang. Bukan duduk sahaja. Maknanya, kena isi masa dengan ingat kepada Allah. Setiap masa kena ingat kepada Allah, samada berdiri, duduk dan berbaring.

Maksudnya adalah ingat kepada Allah dalam setiap waktu. Bukanlah ada amalan khusus pula. Ajaran yang sesat dan jahil, ada pula yang ajar, amalan masa duduk, maka berdiri dan masa baring. Dan mereka guna pula ayat ini sebagai dalil boleh buat zikir dengan menari. Kalau Allah tidak berikan hidayah kepada mereka, terus sesatlah mereka dengan pendapat mereka begitu. Malangnya, ada pula ahli agama yang dikenali masyarakat pun guna dalil macam itu, lalu bagaimana dengan orang awam yang memang sudah jahil?

Agama telah memudahkan urusan kita ingat Allah ini dengan mengajar Zikir-zikir Masnun. Iaitu zikir dalam banyak keadaan dalam kehidupan kita. Bangun tidur, nak tidur, nak minum, nak pakai baju, nak masuk tandas, keluar tandas dan macam-macam lagi. Belajarlah dan amalkanlah.

 

فَإِذَا اطمَأنَنتُم فَأَقيمُوا الصَّلاةَ

Kemudian apabila kamu telah merasa tenteram, maka dirikanlah sembahyang itu

Apabila keadaan sudah aman, bukan dalam peperangan lagi, maka dirikanlah solat itu seperti biasa.

 

إِنَّ الصَّلاةَ كانَت عَلَى المُؤمِنينَ كِتابًا مَوقوتًا

Sesungguhnya sembahyang itu, ke atas orang-rang mukmin, tertentu waktunya.

Waktu solat tidak boleh ubahsuai. Walau dalam perang, walau dalam keadaan aman. Jadual kita yang kena ubah untuk sesuai dengan waktu solat, bukannya waktu solat kena sesuaikan dengan jadual kita pula.

Kena jaga waktu solat yang telah ditetapkan oleh Allah itu. Allah sudah tetapkan dengan amat molek sekali supaya sentiasa ada hubungan dengan Allah sepanjang hari. Allah dah susunkan waktu.

Allah masukkan tentang waktu solat dalam ayat tentang solat dalam perang. Kerana kalau dalam perang pun kena jaga waktu, apatah lagi kalau dalam keadaan aman. Kerana amat penting sekali waktu solat solat itu. Hidup kita sepanjang hari disusun dengan waktu solat. Kita kena lihat solat itu sebagai perkara terpenting dalam kehidupan kita.

Malangnya waktu solat kita selalu jadi suatu waktu yang tak penting. Selalu kena tolak ke waktu yang lain sebab ada benda lain kita nak buat, yang kita rasa lebih penting dari solat. Kadang-kadang ada antara kita yang solat dalam tergesa-gesa kerana kita sibuk dengan benda lain. Solat pun kelam kabut. Sebagai contoh, kita sedang tengok rancangan TV. Tapi waktu solat dah masuk. Maka kita pun solatlah, tapi kita solat waktu iklan TV keluar. Kita solat dengan tergesa-gesa kerana tidak mahu ketinggalan rancangan TV itu. Makanya, waktu itu, rancangan TV itu jadi lebih penting dari solat kita. Nauzubillahi min dzaalik.

 


 

Ayat 104: Ayat targhib kepada qital.

وَلا تَهِنوا فِي ابتِغاءِ القَومِ ۖ إِن تَكونوا تَألَمونَ فَإِنَّهُم يَألَمونَ كَما تَألَمونَ ۖ وَتَرجونَ مِنَ اللَّهِ ما لا يَرجونَ ۗ وَكانَ اللَّهُ عَليمًا حَكيمًا

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And do not weaken in pursuit of the enemy. If you should be suffering – so are they suffering as you are suffering, but you expect from Allāh that which they expect not. And Allāh is ever Knowing and Wise.

MALAY

Dan janganlah kamu lemah (hilang semangat) dalam memburu musuh (yang menceroboh) itu; kerana kalau kamu menderita sakit (luka atau mati) maka sesungguhnya mereka pun menderita sakitnya seperti penderitaan kamu; sedang kamu mengharapkan dari Allah apa yang mereka tidak harapkan (iaitu balasan yang baik pada hari akhirat kelak). Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

 

وَلا تَهِنوا فِي ابتِغاءِ القَومِ

Dan janganlah kamu lemah semangat dalam memburu musuh;

Jangan lemah semangat dalam perang. Tentu ada luka dan keletihan, itu adalah perkara biasa sahaja dalam peperangan. Yang penting, jangan lemah semangat untuk kejar musuh. Teruskan jihad.

 

إِن تَكونوا تَألَمونَ فَإِنَّهُم يَألَمونَ كَما تَألَمونَ

kalau kamu menderita sakit (luka atau mati) maka sesungguhnya mereka pun menderita sakitnya seperti penderitaan kamu;

Ingatlah, kalau kamu cedera, mereka pun cedera juga. Cuma bezanya, apabila kamu luka, kamu dapat pahala. Mereka hanya dapat sakit sahaja. Oleh itu, kedudukan kita dengan mereka tidak sama, maka kena kita kena ada lebih semangat dari mereka.

Ini mengajar kita bahawa kita jangan kisah sangat dengan kesusahan yang kita hadapi dalam menjalankan kehendak Allah. Jangan nak duduk senang lenang sahaja.

 

وَتَرجونَ مِنَ اللَّهِ ما لا يَرجونَ

kamu mengharapkan dari Allah apa yang mereka tidak harapkan

Ini adalah kelebihan kedua kita dari mereka: Kita menaruh harapan kepada Allah. Mereka tidak ada harapan yang sebegini. Mereka berperang itu kerana wang, kena pangkat, kerana negara atau apa-apa sahaja motivasi mereka; tapi kita berperang kerana mengharap balasan dari Allah. Tidak ada balasan yang lebih baik untuk diharapkan melainkan dari Allah sahaja. Kerana harapan lain belum tentu akan dapat, tapi kalau Allah sudah janjikan balasan, ia pasti akan diberikan kepada mereka yang layak.

Ini mengajar kita yang mengharap kepada Allah adalah penguat semangat.

 

وَكانَ اللَّهُ عَليمًا حَكيمًا

Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

Allah maha mengetahui apa yang kita lalui; Allah Maha Bijaksana di dalam menguruskan apa-apa sahaja yang terjadi dalam kehidupan kita, termasuk dalam peperangan.

 


 

Ayat 105: Ini adalah hukum ke-11. Pemerintah kena pastikan hukuman dijalankan ikut syariat yang betul.

Pada zaman Nabi, ada seorang munafik yang telah mencuri dari rumah sahabat lain. Yang dicurinya adalah senjata dan tepung. Apabila kecoh, mereka telah menuduh seorang mukmin yang bernama Labib. Apabila Labib marah, mereka minta maaf dan cari orang lain pula untuk dipersalahkan. Mereka telah buat macam tepung itu jatuh atas tanah sampai ke rumah lelaki Yahudi itu dan mereka serahkan senjata yang dicuri itu kepada Yahudi itu kononnya minta tolong simpankan.

Kejadian ini telah dilaporkan kepada Nabi. Orang itu munafik itu sampai sanggup sumpah depan Nabi. Hukuman hampir hendak dikeluarkan untuk kerat tangan orang Yahudi itu dah. Ini adalah kerana bukti yang ada seperti menunjukkan bahawa lelaki Yahudi itulah yang bersalah. Maka, Allah turunkan ayat ini.

إِنّا أَنزَلنا إِلَيكَ الكِتابَ بِالحَقِّ لِتَحكُمَ بَينَ النّاسِ بِما أَراكَ اللَّهُ ۚ وَلا تَكُن لِلخائِنينَ خَصيمًا

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Indeed, We have revealed to you, [O Muḥammad], the Book in truth so you may judge between the people by that which Allāh has shown you. And do not be for the deceitful an advocate.

MALAY

Sesungguhnya Kami menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab (Al-Quran) dengan membawa kebenaran, supaya engkau menghukum di antara manusia menurut apa yang Allah telah tunjukkan kepadamu (melalui wahyuNya); dan janganlah engkau menjadi pembela bagi orang-orang yang khianat.

 

إِنّا أَنزَلنا إِلَيكَ الكِتابَ بِالحَقِّ لِتَحكُمَ بَينَ النّاسِ بِما أَراكَ اللَّهُ

Sesungguhnya Kami menurunkan kepadamu Kitab (Al-Quran) dengan membawa kebenaran, supaya engkau menghukum di antara manusia menurut apa yang Allah telah tunjukkan kepadamu

Dalam menghukum, pertamanya kena ikut wahyu yang Allah ajar. Quran ini sebagai penentu mana yang benar. Quran bukanlah hanya untuk dibaca dan diletakkan di atas almari sahaja seperti yang banyak dilakukan oleh masyarakat kita. Itu adalah amat rugi sekali.

Lafaz بِما أَراكَ juga adalah dalil bahawa Allah bukan sahaja menurunkan Quran kepada Nabi, tapi Allah juga mengajar baginda pemahaman darinya. Maka, kita hendaklah faham Quran sebagaimana Nabi faham. Dan Nabi telah tunjukkan bagaimana menafsir Quran dalam kehidupannya. Maka, kita kenalah belajar Sunnah juga.

Keduanya, kena buat penghakiman berdasarkan apa yang kita nampak – بِما أَراكَ – tidak boleh buat penghakiman dan keputusan berdasarkan kepada sangkaan sahaja. Tidak boleh pakai pendapat orang lain tanpa bukti dan tanpa saksi. Dalam hal ini, Nabi pernah bersabda dalam Riwayat Sahih Bukhari:

حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ عَنْ مَالِكٍ عَنْ هِشَامٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ زَيْنَبَ بِنْتِ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ وَإِنَّكُمْ تَخْتَصِمُونَ إِلَيَّ وَلَعَلَّ بَعْضَكُمْ أَنْ يَكُونَ أَلْحَنَ بِحُجَّتِهِ مِنْ بَعْضٍ فَأَقْضِي عَلَى نَحْوِ مَا أَسْمَعُ فَمَنْ قَضَيْتُ لَهُ مِنْ حَقِّ أَخِيهِ شَيْئًا فَلَا يَأْخُذْهُ فَإِنَّمَا أَقْطَعُ لَهُ قِطْعَةً مِنْ النَّارِ

Telah menceritakan kepada kami [Abdullah bin Maslamah] dari [Malik] dari [Hisyam] dari [ayahnya] dari [Zainab binti Abu Salamah] dari [Ummu Salamah] radliallahu ‘anha, Rasulullah Shallallahu’alaihiwasallam bersabda; “Aku hanyalah manusia biasa, dan kalian seringkali mengadukan sengketa kepadaku, mungkin sebahagian diantara kalian lebih pandai berhujah daripada lainnya sehingga aku putuskan seperti yang kudengar, maka barangsiapa yang kuputuskan menang dengan menganiaya hak saudaranya, janganlah ia mengambilnya, sebab sama artinya aku beri potongan api baginya.”

 

وَلا تَكُن لِلخائِنينَ خَصيمًا

dan janganlah engkau, bagi orang-orang yang khianat itu, menjadi pembela.

Jangan bela orang yang khianat syariah. Allah bercakap tentang kaum lelaki itu yang menipu untuk mempertahankan lelaki dari puak mereka. Puak itu bernama Bani Ubayriq. Kerana kaum lelaki itu telah datang kepada Nabi untuk mempertahankan kesalahan yang dilakukan oleh lelaki itu. Allah beri peringatan supaya jangan sokong mereka.

Khianat juga bermaksud ‘menipu’. Maka kita jangan menyokong orang yang menipu pula. Kita kena berhati-hati dalam membuat keputusan.

Kita tidak boleh menyebelahi mereka yang khianat dan menipu. Oleh itu, seorang peguam tidak boleh mewakili dan membela seorang yang memang telah melakukan kesalahan. Malangnya, banyak peguam penipu dalam dunia ini. Mereka sanggup mempertahankan anak guam mereka yang mereka tahu salah, tapi mereka akan cuba untuk gunakan kepandaian mereka untuk menyelamatkan anak guam mereka walaupun anak guam itu telah mengaku salah kepada mereka. Ini adalah salah.

Kita juga tidak boleh menyebelahi ahli keluarga kita yang bersalah. Kalau mereka bersalah, jangan kita pula nak selamatkan mereka. Siapa nanti nak selamatkan kita dari api neraka kalau kita buat begitu? Malangnya, ramai yang akan bantu dan pertahankan ahli keluarga, kenalan mereka walaupun mereka tahu yang ahli keluarga atau kenalan mereka itu telah buat salah. Ini tidak adil.

Rumah yang dicuri itu adalah seorang sahabat yang bernama Rifa’ah. Mereka yakin bahawa yang mencuri tepung dan senjata mereka adalah lelaki dari Bani Ubairiq itu. Dan mereka telah mengadu perkara itu kepada Nabi. Tapi Bani Ubairiq telah menuduh yang mereka telah menuduh tanpa bukti dan kerana itu Nabi telah memarahi Rifa’ah. Allah telah menurunkan ayat ini untuk menjelaskan kedudukan yang sebenar.

Kisah ini ada disebut dalam Riwayat Tirmizi:

Diriwayatkan oleh At-Tirmidzi dan Al-Hakim dan lainnya yang bersumber dari Qatadah bin An-Nu’man: bahawa diantara keluarga serumah Bani Ubairiq, yaitu Bisyr dan Mubasyir terhadap seorang munafik yang bernama Busyair yang hidupnya melarat sejak jahiliyyah. Ia pernah menggubah syair untuk mencaci maki para sahabat Rasulullah Saw dan menuduh bahwa syair itu ciptaan orang lain.

Adapun makanan orang melarat ialah korma dan syair (semacam kacang-kacangan) yang didatangkan dari Madinah. (sedang makanan orang-orang kaya ialah terigu).

Pada suatu ketika Rifa’ah bin Zaid (paman Qatadah) membeli terigu beberapa karung yang kemudian disimpan di gudangnya tempat penyimpanan alat perang baju besi dan pedang. Di tengah malam gudang itu dibongkar orang dan semua isinya dicuri. Pada waktu pagi hari Rifa’ah datang kepada Qatadah dan berkata: “Wahai anak saudaraku, tadi malam gudang kita dibongkar orang, makanan dan senjata dicurinya”. Kemudian mereka selidiki dan bertanya-tanya di sekitar kampung itu, ada orang yang mengatakan, bahwa semalam Bani Ubairiq menyalakan api, memasak terigu (makanan orang kaya). Berkatalah Bani Ubairiq: “Kami telah bertanya-tanya di kampung ini, demi Allah kami yakin bahwa pencurinya adalah Labib bin Sahl”. Labib bin Sahl terkenal seorang muslim yang jujur. Ketika Labib mendengar ucapan Ubairiq, ia naik drah dan menarik pedangnya sambil berkata dengan marahnya: “Engkau tuduh aku mencuri?. Demi Allah pedang ini akan ikut campur berbicara, sehingga terang dan jelas siapa si pencuri itu”. Bani Ubairiq berkata: “Jangan berkata kami yang menuduhmu, sebenarnya bukanlah kamu pencurinya”. Maka berangkatlah Qatadah dan Rifa’ah meneliti dan bertanya-tanya di sekitar kampung itu sehingga yakin bahwa pencurinya adalah Bani Ubairiq. Maka berkatalah Rifa’ah: “Wahai anak saudaraku, bagaimana sekiranya engkau menghadap Rasulullah untuk menerangkan hal ini?”. Maka berangkatlah Qatadah menghadap Rasulullah dan menerangkan adanya sebuah keluarga yang tidak baik di kampung itu, yaitu pencuri makanan dan senjata kepunyaan pamannya. Pamannya menghendaki agar senjatanya saja yang dikembalikan, dan membiarkan makanan itu untuk mereka. Maka bersabdalah Rasulullah Saw: “Saya akan teliti hal ini”.

Ketika Bani Ubairiq mendengar hal itu, mereka mendatangi salah seorang keluarganya yang bernama Asir bin Urwah untuk menceritakan peristiwa itu. Maka berkumpullah orang-orang sekampungnya serta menghadap Rasulullah Saw dan berkata: “Wahai Rasulullah, sesungguhnya Qatadah bin Nu’man dan pamannya menuduh seorang yang baik diantara kami, orang jujur dan lurus, yaitu menuduh mencuri tanpa bukti apapun”.

Ketika Qatadah berhadapan dengan Rasulullah, ia pun ditegur dengan sabdanya: “Kau menuduh mencuri kepada seorang muslim yang jujur dan lurus tanpa bukti apapun?”. Kemudian Qatadah pulang untuk menceritakan hal itu kepada pamannya. Berkatalah Rifa’ah: “Allahul musta’anu” (Allah tempat kita berlindung). Tidak lama kemudian turun ayat ini (An-Nisa ayat 105) sebagai teguran kepada Nabi Saw berkenaan dengan pembelaannya terhadap Bani Ubairiq, dan surat An-Nisa ayat 106-114 berkenaan dnegan ucapan Nabi Saw terhadap Qatadah.

Setelah itu Rasulullah Saw membawa sendiri senjata yang hilang itu dan menyerahkannya kepada Rifa’ah, sedang Busyair menggabungkan diri dengan kaum Musyrikin dan menumpang pada Sullafah binti Sa’ad. Maka Allah menurunkan ayat selanjutnya (An-Nisa ayat 115-116) sebagai teguran kepada orang-orang yang menggabungkan diri dengan musuh setelah jelas kepadanya petunjuk Allah.

Antara pengajaran yang kita boleh ambil dari kisah ini, Islam adalah agama yang adil. Walaupun kepada orang kafir seperti orang Yahudi pun. Kita tidak boleh menyebelahi orang Islam jikalau dia yang salah.

Dari ayat ini juga, kita dapat tahu bahawa Nabi akan selamat dari melakukan kesalahan. Allah tidak akan benarkan Nabi membuat salah dalam perkara yang penting. Kalau Nabi tidak mendapat wahyu dalam sesuatu perkara, dan baginda menggunakan ijtihad baginda, kalau ianya benar, Allah akan senyapkan, maksudnya ianya adalah benar. Tapi kalau ijtihad baginda itu salah, Allah akan betulkan.

 

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya


 

Rujukan:

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

About tafsirsunnah

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.
This entry was posted in Surah 004: an-Nisa and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s